En beskeden rækkevidde på 200 kilometer, bagudvendte bagdøre, kork i kabinen og masser af udstyr. Velkommen til elbilen Mazda MX-30.
Ganske som katten er Mazda helt sin egen. De japanske ingeniører stod bag wankelmotoren, de udviklede en af verdens sjoveste roadstere (MX-5), og generelt er køredynamik og lækker mekanik kendetegnende for stort set hver eneste Mazda anno 2020.
Det seneste eksempel på Mazdas ingeniørkunst er udviklingen af den turboløse benzinmotor kaldet Skyactiv-X. Den har høj kompression a la dieselmotor, men med en mager forbrænding.
Og når Mazdas første elbil lander hos de danske forhandlere i sensommeren, er den endnu et eksempel på, at Mazda fortsat insisterer på at være sin egen.
Visuelt er elbilen MX-30 tæt på CX-30, der er den lettere forhøjede udgave af Mazda 3. Men under metallet overrasker Mazdas elbil ved blot at have et beskedent 35,5 kWh-batteri. Det giver en beskeden rækkevidde på maksimalt 200 kilometer. Der synes ellers at være rigeligt med plads til at udstyre bilen med et tungere batteri. Til sammenligning har elbiler som Kia e-Niro og Hyundai Kona Electric mere end 450 kilometers rækkevidde.
200 kilometer er tilmed mindre end det, de elektriske mikrotrillinger VW e-Up, Skoda Citigo iV og Seat Mii electric præsterer. Men Mazda vurderer, at distancen rækker til langt de flestes behov. Er det ikke nok, mener japanerne, at MX-30’eren må gøre fyldest som familiens bil nummer to.
Desuden – lyder det vægtigste argument – er et kraftigere batteri mere miljøbelastende, så derfor har man valgt at satse på det lille.
B-stolpen er væk
Mazda går også sine egne veje, når det kommer til designet. Under SUV-karrosseriets lange ’motorhjelm’ ligger der stort set ingenting. Alligevel har man valgt ikke at bekoste en ommøblering af karrosseriet, hvilket ellers kunne give tiltrængt plads på det trange bagsæde.
Til gengæld har man fjernet B-stolpen og flyttet bagdørenes hængsler bagud til C-stolpen. Dermed er bagdørene bagudvendte, så for- og bagdøre åbner modsat hinanden og åbenbarer et hul midt i bilen. Bedømt ud fra billederne gør det dog ikke adgangen til bagsædet nemmere end gennem CX-30’erens ’normalt’ hængslede bagdøre.
En del af bilers stivhed og dermed crashsikkerhed udgøres af A-, B- og C-stolperne. Med fraværet af den midterste, vil der være en indbygget risiko for, at bilens sikkerhed ved påkørsler fra siden og ved ulykker, hvor bilen ruller rundt, er reduceret.
Men man må gå ud fra, at Mazda har styr på sikkerheden. De plejer de i hvert fald at have. CX-30 med de normale bagdøre er crashtestet som en af de mest sikre biler, men MX-30 har endnu ikke været igennem NCAP-testmøllerne i Japan, USA og Europa. Så vi har endnu til gode at se, om fraværet af B-stolpe har en negativ indflydelse på bilens sikkerhed.
Som en lille kuriositet skiller MX-30 sig også ud fra mængden ved at bruge kork i kabineindretningen. Aflæggepladsen mellem forsæderne er nemlig beklædt med kork. Det er gjort for at binde en sløjfe til Mazda-ophavet, korkproducenten Toyo Cork Kogyo Co. Ltd., der blev grundlagt i 1920. I 1931 byggede fabrikken sit første køretøj, Mazda-Go, og blev altså senere til Mazda.
Masser af udstyr
MX-30 kommer til at koste fra 240.000 kroner, og for den sum får man en Sky-variant med det meste og lidt mere, end man normalt kan forvente til den pris. Det eneste, denne skribent savner på udstyrslisten, er automatisk nedblænding af bakspejlet og varme i forsæderne, som af en eller anden grund ikke er med.
Inkluderet i de 240.000 kr. er en imponerende mængde aktivt sikkerhedsudstyr som blandt andet automatisk nødbremse, der også ser bløde trafikanter og kan bremse for modkørende i kryds. Her er også adaptiv fartpilot, blindvinkel- og vognbaneassistent, træthedsregistrering, skiltegenkendelse, bakkamera og LED-lygter, der selv blænder op og ned. Derudover har MX-30 navigationsanlæg, mulighed for stemmestyring af infotainmentsystemet, telefonen og andre simple funktioner.
Opgradering til First Edition koster 13.000 kr., og her får man bakspejlet med automatisk nedblænding og varme i forsæderne med. Plus intelligente LED-forlygter, så man i princippet kører med permanent langt lys, elektrisk indstilling af førersædet, headup-display og mørktonede bagruder.
Topmodellen Cosmo til 270.000 kr. har blandt andet også køassistent, advarsel for krydsende trafik foran bilen og varme i rattet.
Til sammenligning koster en Kia eNiro med 39,2 kWh-batteri og en rækkevidde på maksimalt 289 kilometer 280.000 kr. Søsterbilen, Hyundai Kona Electric, koster med samme batteristørrelse fra 250.000 kr., men ingen af sydkoreanere kan bryste sig af at være så veludstyrede som Mazda MX-30. Til gengæld fås de som nævnt med et større – og dyrere – batteri, der giver en opgivet rækkevidde på 455 kilometer.
35,5 kWh-batteriet giver Mazda MX-30 en ydelse på 143 hk, og tophastigheden er begrænset til 140 km/t.
Premiere i september
I nogenlunde samme mellemklasse-størrelse som de to sydkoreanere og Mazda MX-30 er der en stribe elektriske nyheder på vej. Blandt andet Nissan Ariay, der er nært beslægtet med Qashqai, VW ID.3 og ID.4, Skoda Vision iV, Seat El-Born, og så de lidt dyrere Audi Q4 e-tron og Mercedes EQA.
Inden coronakrisen var premieren for de fleste sat til begyndelsen af 2021, for VW ID.3’s vedkommende her til sommer. Men med produktionsstop og efterfølgende økonomiske udfordringer må man forvente, at der bliver rykket en del på datoerne.
Som planen er nu, vil MX-30 stå klar hos de danske forhandlere i september.