PRIVATLEASING: El- og hybrid Importørerne er godt med, når det drejer sig om at tilbyde privatleasing af el- og hybridbiler. Men de er relativt dyre.
Tør man købe en elbil? Er en hybrid eller en plug-in-hybrid merprisen værd? Risikerer man et uforholdsmæssigt stort værditab, når den særligt miljøvenlige bil en dag skal sælges? Kan udgifterne til service og eventuelle reparationer ende med at være uoverskuelige?
Spørgsmål, som mange sikkert stiller sig. Men ved at lease – som Hvilkenbil i en række artikler har fokuseret på – er man behageligt fri for at tænke på værditab samt udgifter til service og eventuelle reparationer.
Renault er billigst
En af de elbiler, der har været på markedet længst, er Renault Zoe. Over tre år koster den inklusive førstegangsydelsen lidt over 3.100 kr. om måneden. Med den rækkevidde, som Zoe ifølge WLTP-normen præsterer, må den elektriske franskmand realistisk formodes at kunne køre omkring 300 kilometer på en opladning.
Den helt nye Mazda MX-30 med en begrænset rækkevidde på 200 km kan i en veludstyret First Edition-udgave inklusive førstegangsydelsen fås til godt 3.700 kr. om måneden over tre år.
En Nissan Leaf, der ligesom Mazdaen lugter lidt mere af rigtig bil end Zoe, koster godt 200 kr. mere om måneden end MX-30’eren og har længere rækkevidde.
Tesla kan også privatleases
Hvilkenbil har i denne serie om privatleasing-priser udelukkende afsøgt importørernes hjemmesider efter tilbud. Men i tilfældet Tesla gør vi en undtagelse for at få en pris på den populære elbil med på oversigten. FDM Privatleasing står bag, og Tesla 3, der er på størrelse med en BMW 3-serie, kan med det mindste batteri og en rækkevidde på 409 kilometer privatleases for knap 6.200 kr. om måneden. Inklusive førstegangsydelsen på 15.000 kr. Med det store batteri og en imponerende rækkevidde på 560 kilometer løber den månedlige pris over tre år op i godt 7.000 kr. I leasingen er tilmed inkluderet 20.000 årlige kilometers kørsel.
Audi tilbyder privatleasing på deres indtil videre eneste elbil, e-tron. Prisen er inklusive førstegangsydelsen godt 9.600 kr. om måneden.
Mercedes tilbyder endnu ikke privatleasing af deres EQC, der fuldt opladet kan køre 417 kilometer.
Dyre plug-in-hybrider
Til gengæld er Mercedes godt med, når det kommer til plug-in-hybrider. I både A-, C- og E-Klassen tilbydes privatleasing, men prisen er høj. For A-Klassens vedkommende er den månedlige merpris fra dyreste med konventionel motorisering til plug-in-hybriden 1.500 kr. Over Mercedes-leasingperiodens 24 måneder er det 36.000 kr.
Elbiler og plug-in-hybrider giver mere mening til erhvervsleasing. Det skyldes, at Folketinget i begyndelsen af året vedtog en lov, der fra april og året ud giver et særligt fradrag i den personlige beskatning på 40.000 kr. om året for firmabilister, der vælger elbil eller plug-in-hybrid. Det betyder, at firmabilister der vælger en Nissan Leaf, resten af året bliver beskattet med mindre end 1.600 kr. om måneden.
Taler vi privatleasing af plug-in-hybriderne er den typiske månedlige ydelse for de mest “folkelige” og opnåelige modeller på cirka 4.000 kr. om måneden inklusive førstegangsydelsen.
Blandt hybriderne, hvor alle hybriders moder Toyota står for seks af otte på listen, er den lille “hjemmehjælper”- Yaris den billigste. Inklusive førstegangsydelsen på 4.995 kr. er den månedlige leasingydelse over tre år under 2.800 kr. Det er godt 500 kr. mere end den billigste ikke-hybrid-Yaris.
Oversigt over el-, plug-in- og hybridbiler
Hvilkenbil har udelukkende fundet priser for privatleasing af nye biler. Erhvervsleasing, flexleasing, splitleasing, korttidsleasing, brugtleasing, og hvad der ellers findes af muligheder, er ikke en del af oversigten.
Vi tager udelukkende udgangspunkt i den billigste model for hvert mærke, og priserne er fundet via importørernes hjemmesider. Vi har altså ikke søgt priser hos private leasingudbydere.
Ønsker man mere udstyr, en kraftigere motor m.m. stiger prisen naturligvis i forhold til den billigst fundne. Her må man granske de enkelte mærkers hjemmesider for at finde lige præcis den bil, man måtte ønske. I øvrigt er det forskelligt, om metallak er inkluderet på leasingbilerne – nogle gange vil man skulle betale ekstra for at få den flottere lak.
Forudsætningerne i oversigten er en leasingperiode på 36 måneder og 15.000 årlige kilometer. Service og reparationer er inkluderet i prisen. Udgifter til kaskoforsikring, ejerafgift, dæk og brændstof er ikke inkluderet.