BILTEST: Høj komfort, gennemført stil og lækker mekanik. Anden generation af mini-SUV’en Peugeot 2008 har potentiale til at blive et hit.
Hvilken bil?
Verden er vild med høje SUV-biler. I miniklassen var Peugeot blandt pionererne med 2008, der kom, så og sejrede i 2013. Nu er anden generation lanceret, og den beviser, at Peugeot drager fordel af syv års erfaring. Det virker i hvert fald som om de franske ingeniører har forbedret andet oplag af 2008 præcist dér, hvor den trængte til det: Køreegenskaberne er slebet til, 14 cm ekstra længde giver bedre plads på bagsæde og i bagagerum, og så er mekanikken nærmest blevet lækker. Så tilgiver vi gerne, at prisen også har fået en mærkbart løft. Billigste 2008 koster 210.000 kr. Her tester vi den forventede bestseller med 130 hestes turbobenzinmotor, Allure Tech-udstyr og manuelt gear til 256.500 kr.
Vidste du at?
Peugeot 2008 står på samme platform som den nye 208, Opel Corsa og DS3. Akselafstanden er bare markant længere. Det mærkes især på bagsædet. Her er der plads til et par voksne passagerer i modsætning til den særdeles trange 208. Faktisk nærmer 2008 sig ’storesøster’ 3008 i så faretruende grad, at vi ville være fristet af at ’nøjes’ og spare næsten 90.000 kr. Også fordi den lidt mindre 2008 både er mere agil og komfortabel end den tungere 3008. Og så skal 2008 ses i virkeligheden. Design er en smagssag, men hvis du synes 2008 ser lidt kantet ud på billeder, bliver du overrasket ’live’:
Både ude og inde er stilen gennemført med spændstige flader og fine detaljer. Peugeots designere viser virkelig noget ’courage’ i disse år – alpehuen af for det.
Hvordan er førerpladsen?
Peugeot fortsætter med det såkaldte i-Cockpit, hvor du har udsigt til digitale instrumenter placeret over et lille go-kart rat. Det ser smart ud, og selv om det ikke er alles kop beaujolais, glæder jeg mig over indretningen, hver gang jeg sætter mig ind i en ny Peugeot. Det gælder også 2008, hvor digitalinstrumenterne har fået 3D-effekt og flere designs at vælge imellem. Men det bedste er finishen. Peugeot har ambitioner om at blive mere premium, og det mærkes også i 2008. Dørsiderne domineres godt nok af hård plastic, men ellers er førerpladsen lækker i en grad, der får en rival som VW T-Cross til at fremstå grov og rustik. Alt er dog ikke fransk fryd og gammen: Pladsen omkring pedalerne er mest til små damesko, og så irriterer det, at du skal bruge flere klik på infoskærmen for at justere temperaturen.
Hvordan opleves kabinen?
Med større akselafstand er der blevet bedre plads på bagsædet. Konkurrenter som førnævnte T-Cross og Skoda Kamiq er mere gæstfrie, men 2008 kan sagtens håndtere en kernefamilie med to børn og en barnevogn. Du risikerer dog lidt brok fra børnerækken, for de bagerste sidevinduer er små og sidder højt. Fornemmelsen af at være lidt indelukket forstærkes af mørktonede ruder. I bagagerummet er der plads til pæne 434 liter og en praktisk dobbeltbund. Af uforklarlige årsager finder du til gengæld ikke en eneste holder til indkøbsposerne.
Er sikkerheden i orden?
Den danske importør tager udelukkende Peugeot 2008 hjem med en avanceret, automatisk nødbremse, og den sikrer alle fem stjerner i Euro NCAPs crashtest. Nødbremsen er særdeles velfungerende og sammen med en vognbaneassistent og kollisionsadvarsel er den aktive sikkerhed i orden. Den passive sikkerhed er grundlæggende god: 2008 er solid og yder god beskyttelse i de fleste typer kollisioner. I frontaltesten mod en fast barriere med hele fronten noterer NCAP dog forhøjet belastning af begge passagerers brystkasser. Til gengæld er beskyttelsen mod piskesmæld ved bagendekollisioner god på både for- og bagsæde. Læs mere på euroncap.com.
Hvordan kører den?
Høje biler har en indbygget udfordring: Tyngdepunktet er højere, og det giver mere krængning i sving og ’nikkebevægelser’, når du accelererer og bremser. Med mindre du strammer undervognen op, hvilket så koster på komforten. Peugeot plejer at være gode til at finde et kompromis, og det lykkes endda rigtigt godt i 2008: På fransk manér er den relativt blød, så den både krænger og nikker. Til gengæld er den blandt klassens bedste til at opsuge ujævnheder.
Peugeot har tydeligvis prioriteret komfort over sport, og det klæder biltypen. Høje crossovers bliver alligevel aldrig rigtigt atletiske, så det er et valg, du bliver glad for i hverdagen.
Samtidig er 2008 godt støjdæmpet. Selv de store 17-tommer hjul afgiver ikke nævneværdig rumlen. Eneste ønske herfra er lidt mere føling mellem vej og styretøj – her virker 2008 lidt verdensfjern.
Hvordan er motoren?
Peugeots trecylindrede turbobenziner er ikke helt ny mere, men fortsat blandt de bedste. Helt deroppe med Fords Ecoboost maskiner og VW-familiens trebenede TSi’ere. Her yder den 130 heste af den hårdtarbejdende slags. Med et moment på voksne 230 Nm er her muskler til hurtige overhalinger, og oppe i fart hører du kun en dæmpet brummen fra maskinrummet. Den manuelle gearkasse er også en markant forbedring. Peugeot er berygtet for nogle horribelt slaskede gearkasser, men denne er både præcis og har en lækker, mekanisk funktion. Merci, det var også på tide…
Vi nåede 14,4 km/l i snit i testugen. Ikke helt tilfredsstillende – måske fordi start-stop automatikken aldrig kom til at fungere.
Passer prisen?
Helt i tråd med Peugeots premium-ambitioner placerer 2008 sig i den dyre ende af klassen for kompakte SUV- og crossover-modeller. Men du får også noget for pengene. 2008 er ganske veludstyret, og finish og ’lækkerhedsfaktor’ er høj sammenlignet med konkurrenterne. Du skal bare huske at krydse af de rigtige steder i udstyrslisten: Testbilens Tech-pakke er et must med adaptiv fartpilot, bakkamera og p-sensor foran for blot 6.500 kr. Det betaler sig også at vælge testbilens 130 hestes motor, for du sparer kun 10.000 kr. ved at nøjes med udgaven med 100 hk. Til gengæld er 30.000 kr. stærkt pebret for automatgear. Måske især fordi Peugeot endelig har fået skruet et velfungerende manuelt gear sammen til 2008.
Er der alternativer?
Ja, og mens 2008 næsten havde markedet for sig selv i 2013, er der kamp om kunderne anno 2020. Klassekammeraterne skal dog være skarpe for at hamle op med den stilsikre franskmand. VW T-Cross er det med god plads og harmonisk opførsel til 258.500 kr. for en 115 hestes Style Team kampagnemodel. Fra samme koncern byder Skoda Kamiq på klassens største kabine og velfriserede køreegenskaber til 253.000 kr. for en Style med 115 hk. Landsmanden Renault Captur, der også netop er kommet i 2. oplag, er den mest direkte udfordrer med flot design og fin komfort. Her får du meget mini-SUV for 252.000 kr. for en topudstyret Zen med 130 heste og automatgear. Endelig er den nye Ford Puma klassens mest køreglade alternativ til 239.000 kr. for en sportslig og veludstyret ST-Line. Peugeot 2008 ligger altså i den dyre ende, men er også veludstyret og med federe finish end de fleste rivaler.
Konklusion:
For: Stil, finish, kræfter og komfort.
Imod: Lidt verdensfjern styring, kun 2 års garanti.
Hvilkenbil siger:
FAKTA: Peugeot 2008 Allure Tech 1,2 130 hk
Vejl. pris, inkl. lev.: 256.500 kr.
Anslået kontantrabat:* 15.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.080 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 17,2 km/l
Forbrug i test: 14,4 km/l
Længde/bredde/højde: 430/177/155 cm
Bagagerum (min/max): 434/1.044 liter
Vægt: 1.325 kg
Motor: 3 cyl., 1,2 liter, turbobenzin
Effekt: 130 hk/230 Nm
0-100 km/t: 9,7 sek.
Topfart: 196 km/t
Særligt standard udstyr (Allure Tech):
17″ alufælge, LED-lygter for og bag, USB-stik og Bluetooth, klimaanlæg, digital instrumentering med 3D-effekt, 7 tommers trykfølsom betjeningsskærm med Apple Carplay, adaptiv fartpilot, multijusterbart læderrat med betjening af radio og fartpilot, regnsensor, kørecomputer, el-sidespejle, elruder for og bag, nøglefri start, sædevarme for, splitbagsæde, p-sensor for og bag med bakkamera, bakkestart, vognbaneassistent, automatisk nødbremse, kollisionsadvarsel og start-stop automatik.
Metallak: 7.000 kr., navigation og DAB-radio: 13.500 kr., trådløs opladning af mobil: 3.500 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)