BILTEST: Masser af plads og et overbevisende kvalitetsindtryk pakket ind i et vellykket design gør Hyundai i30 stationcar til et stærkt kort i Golf-klassen – ikke mindst med den lille, men vågne 90 hestes dieselmotor.
Hvilken bil?
Hatchback-udgaven af Hyundai i30 blev lanceret tidligere i år som anden generation af koreanernes udspil i VW Golf-klassen – nu følger den praktiske stationcar-udgave, der har et stort publikum herhjemme. Teknisk bygger den nye i30 på forgængerens platform, ellers er alt nyt. Hvilkenbil har tidligere testet i 30 med 1,6 liters benzinmotor, som nok er kultiveret men mangler det overskud som moderne ”downsizede” benzinmotorer med turbo har. Her tester vi i30 stationcar med en 1,4 liters dieselmotor, der er 10.000 kr. billigere end 1,6 benzin – og dermed et attraktivt alternativ.
Vidste du at?
Hyundai i30 stationcar er lige som hatchbackudgaven designet i Hyundai’s europæiske hovedkvarter i Frankfurt, Tyskland.
Hyundai-koncernen, der også omfatter ”søstermærket” Kia, lægger ikke skjul på, at nøglen til yderligere vækst i Europa er et vellykket design, der slår an blandt kræsne europæere.
Hyundai sammenligner selv mærkets markante stil med en ”flydende skulptur”. En anden ”murbrækker” til det europæiske marked er 5 års ubegrænset garanti – til sammenligning yder europæiske rivaler kun 2 års garanti.
Hvordan er førerpladsen?
Nøjagtig som i hatchback-udgaven, hvilket vil sige indbydende og med glimrende ergonomi: Forholdet mellem rat, pedaler og sæder kan endda fintunes, dels med trinløs justering af ryglænet, dels med længdejustering af hovedstøtterne. Finishen i i30 har været meget omtalt og uden ligefrem at nå Audi-niveau har Hyundai skabt en kabine, der er præget af nydelige materialer og logisk betjening. Det gælder også den testede basisudgave Classic, selv om stoffet på dørsiderne er sparet væk til fordel for plasticpaneler.
Hvordan opleves kabinen?
Foran er der god bredde og højde, mens den markante kileform gør de bagerste sideruder lidt små, særligt for børn, der gerne vil kigge ud. Pladsen på bagsædet er i forvejen god og stationcar-udgaven øger loftshøjden betragteligt.
I bagagerummet er der kælet for detaljerne med et væld af små og store aflæggerum, der både kan holde mælken oprejst eller skjule den bærbare computer.
Læssehøjden er lav og med plads til 528 liter – hele 1.648 liter med sæderne nede – har i30 stationcar et af klassens største bagagerum. En bagklap, der er let at håndtere og lukker med et lækkert ”svup”, fuldender indtrykket af stationcar-udgaven som den ”rigtige” i30.
Er sikkerheden i orden?
Hyundai i30 opnåede alle fem stjerner i den nye, skrappere 2012-udgave af Euro NCAPs crashtest. Totalscoren på 85 procent er i den gode ende – pæletesten, hvor bilen slynges mod en metalpæl med 29 km/t, afslørede dog forhøjet belastning af førerens brystkasse. Til gengæld fungerer detaljer som en knæairbag og hovedstøtter godt i i30, der også behandler bløde trafikanter nådigt. Læs mere på euroncap.dk.
Hvordan kører den?
Stort set som hatchback-udgaven. Trods sit fine multilink baghjulsophæng opfører Hyundai i30 stationcar sig som en klassisk forhjulstrækker: Alt foregår over forakslen, baghjulene er mest med på slæb. Samtidig er den elektriske servostyring en smule ”død” når det går lige ud og med til at gøre Hyundai i30 stationcar til en mere indifferent end inspirerende køreoplevelse. Feinschmeckere henvises til Ford Focus eller VW Golf. Til gengæld er affjedringen ganske komfortabel i i30 stationcar og støjen relativt behersket – dog er der rigeligt med ”rummel” fra baghjulene på alt andet end nylagt asfalt.
Hvordan er motoren?
På mange måder det perfekte valgt til i30 stationcar – men man skal vænne sig til den gammeldags ”ketchupeffekt” i den lille 1,4 liters dieselmotor:
Umiddelbart sker der nemlig ingenting, når man træder på speederen – og så, efter lidt tøven, sparker turboen til og forvandler motoren fra sløv til spurtstærk.
De 90 heste skal altså piskes ud af stalden, men oppe i fart optræder den lille diesel faktisk mere kultiveret og kraftfuld end den BMW 316d, hvilkenbil testede for nylig. Mindre tilfredsstillende er forbruget: Hyundai lover 23,8 km/l, vi endte lidt skuffendeunder 18 km/l.
Passer prisen?
Ja, med 1,4 liters dieselmotor er Hyundai i30 stationcar stærkt prissat til 229.000 kr. inklusive alt det nødvendige udstyr som aircondition, ratbetjent cd-radio og el-drev på forruder og spejle. Den trumfer også den mindste benziner med 100 hestes 1,4 liters motor, der koster det samme, men dog har Comfort-udstyr. Vi ser 1,6 diesel med Comfort udstyr som eneste reelle alternativ: For 15.000 kr. ekstra får du her en smule mere udstyr og 110 hestekræfter, der fungerer mere harmonisk uden at øge forbruget.
Er der alternativer?
Prisen sætter de fleste af konkurrenterne til Hyundai i30 stationcar skakmat og efterlader faktisk kun to, reelle udfordrere. Den direkte rival er søsterbilen Kia Ceed stationcar, der med samme motor koster det samme, men lokker med fine detaljer som læderrat m. varme, USB-stik og indfarvede dørhåndtag. Til blot 214.000 kr. er Renault Megane Sport Tourer med den særdeles harmoniske 1,5 dCi dieselmotor, ligeledes med 90 heste, også et uhyre stærkt alternativ.
KONKLUSION:
For: Pris, 5 års garanti, fine stationcar-detaljer.
Imod: ”Ketchupeffekt”, gennemsnitlig køreoplevelse.
Hvilkenbil siger:
En lykkelig stationcar-afslutning og den lille dieselmotor klæder den i forvejen attraktiv Hyundai i30 særdeles godt. Nogen køremaskine er den ikke, men til prisen er det svært at pege på en mere ærlig, attraktiv og rummelig stationcar i Golf-klassen.
FAKTA: Hyundai i30 1,4 CRDi Classic stationcar
Vejl. pris, inkl. lev.: 229.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 2.000 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/5 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 7
Forbrug (EU-norm): 23,8 km/l
Forbrug i test: 17,9 km/l
Længde/bredde/højde: 449/178/150 cm
Bagagerum (min/max): 528/1.648 liter
Vægt: 1.465 kg
Motor: 4 cyl., 1,4 liter, turbodiesel
Effekt: 90 hk/220 Nm
0-100 km/t: 13,9 sek
Topfart: 170 km/t
Særligt standard udstyr (Classic):
Aircon, fjernbetjent centrallås, el-ruder for, el-spejle, multijusterbart rat og førersæde, cd-radio med usb og aux-stik, kørecomputer og splitbagsæde.
Metallak: 6.500 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)