Renaults rumænske billigmærke Dacia er klar med tredje generation af minibilen Sandero. Denne gang med moderne teknik fra den nye Renault Clio.
Dacia, Renaults rumænske billigmærke, rutter ikke med nyhederne. En del af discount-konceptet er at lade modellerne leve i mange år uden større ændringer. Det holder omkostningerne nede og gør det muligt at sælge fabriksnye Dacia’er til priser i den lave ende af markedet. Et koncept, der har givet Dacia solide nicher på mange markeder.
Men nu er der nyt fra Renault-koncernens svar på Aldi: Dacia løfter sløret for tredje generation af minibilen Sandero og dennes crossover-fætter Sandero Stepway med større frihøjde og diverse, SUV-agtige plasticdele.
Meget mere end et par computerskabte fotos får vi dog ikke indblik i. Dacia holder de tekniske data tilbage til den officielle verdenspremiere sidst i september, men man kan faktisk udlede en del af billederne.
Lavere og bredere
Først og fremmest får Sandero og Sandero Stepway et mere dynamisk og moderne udtryk. Taghøjden er lavere og karrosseriet bredere. Det skyldes, at den nye Sandero er baseret på den nye platform, der netop har lagt bund til nye modeller som Renault Clio V og Nissan Juke. Billederne viser også, at lygterne får LED-teknik både for og bag.
Dog er det svært at se, om Sandero bliver længere end den noget kompakte Clio. Sædvanligvis praler Dacia nemlig af ikke kun af at være billigere, men også mere rummelig end sit tekniske ophav. Det vil dog kræve en forlængelse af akselafstanden. Ellers bliver det svært for Dacia at tilbyde meget mere bagsædeplads end i Clio, der i nyeste aftapning hører til klassens mindste i den disciplin.
Benzin og diesel
Til gengæld kan vi regne med, at Sandero får samme motorprogram som Clio. Det vil sige en tre-cylindret benzin-basismotor på 1,0 liter, der med turbo yder 100 hk. En 1,5 liters turbodiesel bliver også en mulighed – formentlig i to udgaver med henholdsvis 85 og 115 hk. Med lidt held ser vi også den nye Dacia Sandero med den E-Tech ladehybrid-motor, der er på vej i flere Renault-modeller. Bliver det tilfældet, kan Sandero blive den billigste ladehybrid på det danske marked.
Med en ny, teknisk platform får Sandero også adgang til ny sikkerhedsteknik. Det kan gøre bilerne bedre og sikre bedre bedømmelser i Euro NCAPs crashtest.
De nye udgaver af Sandero og Sandero Stepway kommer til Danmark i begyndelsen af 2021. Dacia har endnu ikke vist en ny stationcar-udgave af Sandero, der hedder Logan MCV og er ganske populær i Danmark.