Fra 2030 er det slut med benzin, diesel og endda hybridmotorer i nye Ford-modeller. Ford vil kun sælge elbiler i Europa.
Der er trængsel ved stikkontakten i bilindustrien. Forleden meldte Jaguar ud, at mærket allerede fra 2025 udelukkende vil fremstille elbiler. Nu følger Ford trop: Fra 2026 vil alle Ford-modeller enten køre med hybridmotorer, der kombinerer den klassiske forbrændingsmotor med delvis eldrift, eller på ren el. Altså slut med benzin- og dieselmotorer om blot fem år. I 2030 er det også slut med hybriderne – herefter vil Ford udelukkende producere elbiler.
I modsætning til liebhavermærket Jaguar er Ford en af verdens største bilproducenter. Ford laver biler til masserne og derfor får Fords beslutning langt større betydning end Jaguars. Det kan også give noget goodwill, men i realiteten vil stort set alle bilmærker følge efter med lignende planer. De er simpelthen tvunget til det. Både fordi europæisk miljølovgivning presser dem til det, og fordi markedet forventes at foretage et pludseligt spring mod elbiler inden 2030.
Investerer 134 mia. kr.
Ford bakker beslutningen op med en investering i elektrificering på 134 milliarder kroner til og med 2025. Det er mere end dobbelt så meget, som Ford oprindeligt havde afsat til formålet. Pengene skal bl.a. bruges til at omstille Fords fabrik i Køln til eldrift. Køln er Fords europæiske hovedkvarter, og skal gøres til mærkets europæiske center for udvikling af elbiler. Første resultat bliver en kompakt elbil, der bliver mindre end den Ford Mustang Mach-e, der kommer fra USA senere i år, og skal trille af samlebåndet i Køln i 2023. Senere følger en endnu mindre og billigere model.
Ford ser også omstillingen til eldrift som en vej mod at gøre Ford til en bedre forretning. Det amerikanske bilmærke har længe døjet med finansielle udfordringer, men nu lyder der optimistiske toner:
”Vores succesfulde omstrukturering har givet os sorte tal på bundlinjen igen, og vi ser frem til næste fase af overgangen til en fuldt elektrificeret fremtid for Ford Europa, sagde Ford Europas præsident Stuart Rowley i forbindelse med lanceringen af den nye elbils-strategi.
Deler teknologi med VW
Optimismen bunder også i, at Ford har ’skudt genvej’ til en række nye elbiler. Et strategisk samarbejde med VW giver Ford adgang til VW’s såkaldte MEB-platform til elektriske biler. Dermed har Ford sparet milliarder på at udvikle den grundlæggende teknologi. Hvad Ford betaler VW for adgang til MEB-platformen vides dog ikke.
Ud over Jaguar og nu Ford har den amerikanske bilgigant General Motors (Buick, Cadillac og Chevrolet) også meldt klart ud, at man fra 2035 kun vil sælge elbiler. Volvo forventer at gøre det samme allerede i 2030. Spørgsmålet er ikke, om der kommer flere af den slags meldinger – kun om, hvornår det sker.