Audi er klar med danske priser på Q4 e-tron – og de lægger sig overraskende tæt på søsterbilerne VW ID.4 og Skoda Enyaq. I Danmark til juni.
Er Audi ved at lægge op til dårlig stemning og måske ligefrem internt rivegilde i den store VW-familie? Man får tanken, når man ser priserne på den nye, elektriske Audi Q4 e-tron.
Efter de store og dyre e-tron og GT e-tron modeller bevæger Audi sig ned i volumemarkedet med den elektriske Q4. Baseret på samme platform som koncern-søsterbilerne VW ID.4 og Skoda Enyaq er Q4 e-tron også en høj SUV med samme motor- og batterivarianter, samme størrelse og samme fine pladsforhold.
Nu viser priserne sig også at være stort set identiske: Billigste Q4 e-tron begynder ved 350.000 kr. for en 35 e-tron med 170 hestes elmotor, baghjulstræk og et batteri på 52 kWh, der giver en rækkevidde på 334 km. Det er i øvrigt samme pris, som du skal give for den mindre Audi A3 med ladehybrid-motor. Bestseller bliver dog med stor sandsynlighed 40 e-tron, der med 204 hestes motor, 77 kWh batteri og en rækkevidde på 508 km fås fra 385.000 kr. Senere følger en kraftigere udgave med to elmotorer, 300 hk og quattro-firehjulstræk.
Hvis vi holder fast i 40 e-tron, er den blot 10.000 kr. dyrere end den tilsvarende VW ID.4. Og 5.000 kr. billigere end en sammenlignelig Skoda Enyaq.
Adaptiv fartpilot koster ekstra
Der er små forskelle i udstyrsniveauet, og lidt forsimplet kan man sige, at Audi benytter et lille salgstrick til at få Q4 e-tron til at se ekstra gunstig ud: Du skal nemlig op i den såkaldte Attitude-version for at få den adaptive fartpilot, der altid følger med ID.4 og Enyaq. Attitude lægger 15.000 kr. oven i prisen. Men så får du også fine detaljer som eldrevet bagklap og bakkamera plus lidt mere med i Audis Attitude-pakke.
Summa summarum: Audi Q4 e-tron koster i runde tal tæt på det samme som søsterbilerne fra VW og Skoda. Og det er en gedigen overraskelse, for Audi er koncernens premium-mærke og at dømme efter de første billeder, kan det både ses og mærkes i Q4-kabinen. Den ser simpelthen væsentlig mere eksklusiv ud end især kabinen i VW ID.4. Og så er der bare mange, der gerne vil have en bil med fire ringe i næsen.
I sidste ende er det naturligvis et spørgsmål og smag og præferencer. Lad os nøjes med at gætte på, at de får noget at snakke om til den førstkommende julefrokost i VW-koncernen. Og for den sags skyld hos Semler-gruppen, den danske importør, der sørger for at skaffe både Audi, VW og Skoda hjem til danske bilkøbere.
Kan bestilles fra 22. april
Interessen for Audi Q4 e-tron er da også enorm, hører vi fra både forhandlere og bilkøbere. Fra torsdag den 22. april kan Audi Q4 e-tron konfigureres og bestilles. Derefter vil de første danske kunder få leveret deres Q4 e-tron i løbet af juni. Vi vurderer, at man skal være hurtig ved tasterne eller telefonen, hvis man vil være blandt de første Q4-kunder herhjemme.
Et mere sandsynligt scenarie er, at der vil opstå leveringstider på den elektriske Audi: Q4 rammer nemlig et ’sweet spot’ i bilmarkedet, hvor køberne er og konkurrenterne er få. Mercedes tilbyder ganske vist den nye EQA, men den bliver hurtigt dyrere, mens BMW p.t. kun har iX3, der er større og begynder ved 575.000 kr.
Det ligner optimale forhold for Audis første mere ’folkelige’ elbil.