Elbiler: Har Better Place mistet gnisten?

Hvilkenbil’s redaktør, Jens Velling, blogger om elbil-selskabet Better Place, der har fyret stifteren Shai Agassi som direktør. Og det er ikke eneste tegn på problemer for det visionære firma.

Idéen lyder besnærende: Når elbilers største problem er batteriernes rækkevidde, laver man da bare et netværk af skiftestationer, der gør det muligt at skifte flade batterier til friske på få minutter.

Sådan er idéen bag Better Place – det amerikanske selskab, der arbejder på at udbrede verdens første netværk af batteriskiftestationer for elbiler. Manden med visionerne er den karismatiske israeler Shai Agassi, der ifølge magasinet Fortune har rejst over 5,5 milliarder kroner i kapital til Better Place

Men supersælgeren Agassi og de mange penge ligner også de hidtil største succeshistorier for Better Place. Tidligere i denne måned blev Agassi fyret som direktør for sit eget livsværk. Den slags degraderinger er sjældent noget godt tegn – heller ikke selv om Agassi beholder en plads i bestyrelsen. Pengene får også ben at gå på: Alene i første halvdel af 2012 tabte Better Place en lille milliard kroner uden udsigt til overskud i nær fremtid.

Samtidig går det langsommere end planlagt med udbredelsen af skiftestationer: I Danmark, der sammen med Israel er udpeget som pionerlande for Better Place, er der opført 13 af 18 planlagte stationer.

Det er dog næppe noget, der får telefonerne hos Better Place’s kundeservice til at gløde – antallet af kunder er nemlig til at overse: I årets første ni måneder er der solgt 143 af de Renault Fluence ZE elbiler, der kan benytte Better Place’s skiftestationer.

I alt cirkler der 300 Renault Fluence ZE rundt om ladestandere eller skiftestationer i Danmark, for blandt de mange udfordringer for projektet er elbilernes aktionsradius. I teorien kan en fuldt opladet Fluence køre 150-160 km, før den skal have skiftet batteri eller lades op. I praksis kan rækkevidden være helt nede på 75-80 km på en råkold vinterdag.

Udfordringerne er altså til at få øje på. Ifølge Better Place selv skal man op på 15.000-20.000 biler alene i Danmark, før der begynder at være økonomi i skiftestationerne. En anden udfordring er, at ingen andre bilproducenter har meldt sig med en elbil, hvor det er muligt at skifte batteri.

Selv Renault ser ud til at have mistet gnisten og troen på skiftekonceptet: Når den franske bilfabrik senere i år lancerer Zoe, 2. generation af Renaults elbiler, bliver det uden mulighed for at skifte batteri.

Renault Zoe skal oplades på traditionel vis i et stik – til gengæld kører den over 200 km på en opladning og kan lynlades til 80 pct. af kapaciteten på mindre end 30 minutter. Til en pris på 165.000 kr. er Zoe endda 40.000 kr. billigere end Renault Fluence ZE.

Det ligner i betænkelig grad et dødsstød til Better Place. Og som om det ikke er nok, har bilgiganterne Toyota, Honda, Hyundai og Nissan tilsyneladende mistet tålmodigheden med elbiler. I stedet vil de frem mod 2015 gøre Danmark og resten af Norden til foregangslande for brintbiler. Det er alt sammen dårlige nyheder for Better Place. Agassi’s engang så visionære idé om batteriskift ser ud til at brænde ud som en gammel glødepære…

1 COMMENT

  1. Jeg har købt en Renault Fluenze og vil bare sige at det er en fantastisk bil og nu med landsdækkende net at skiftestaioner og en ladestander derhjemme kan næsten alle køre på første klasse uden CO2 udlening og anden svineri. Jeg lader altid op om natten når der er overskud af El – derfor nul CO2 emission. Aldrig mere et benzin-hakkebræt til mig. Hilsen en lykkelig el-bil ejer. :-). Rækkevidden er iøvrigt godt 200 km nå det er sommer og man kører ca 70 km/h.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here