VW-bossen Herbert Diess har været på sommerferie i en elbil. Oplevelsen ved de Ionity-ladestandere, som VW står bag, var ikke god…
Så er ladestandere til elbiler i modvind igen. Denne gang kommer kritikken endda fra egne rækker: ”Det her er alt andet end en premiumoplevelse, IONITY!”
Dommen fra Herbert Diess, chef for Volkswagen-koncernen, er hård og kontant. Diess har været på sommerferie i en VW ID.3 PRO S, ’GTI-udgaven’ af den tyske elbil, og mens han er begejstret for bilen, har han haft en decideret dårlig oplevelse ved IONITY’s ladestandere.
Diess er ikke den eneste, der har klaget over ladefaciliteterne for elbiler – undertegnede brokkede sig for eksempel i dette blogindlæg sidste år. Men det pikante er, at VW er med-grundlægger af det netværk af kraftige IONITY-ladestandere, som også Ford, BMW og Mercedes har postet penge i som et modsvar til Teslas Supercharger-ladestandere.
’Sørgelig tilstand’
Herbert Diess er ikke imponeret og tweeter bl.a. følgende om sin tur over Brenner-passet på vej til Italien:
”Der er for få ladestandere ved Brenner! Kun fire – så holder alle selvfølgelig ved indkøbscentret. Alt optaget. Altså videre mod Trento (Italiensk by, red.). På trods af kritikken sidste år: Ingen toiletter, ingen kaffe, én stander ude af drift. En sørgelig tilstand,” skriver Diess inden han konkluderer, at oplevelsen er alt andet end premium.
Som Diess antyder i sit tweet, er det ikke første gang, at IONITY får kritik af sine ejere: Sidste år brokkede VW’s marketingchef sig offentligt over de høje priser ved selskabets ladestandere. I januar fulgte Audi-chefen Markus Duesmann op med overvejsler som at skabe Audis eget ladenet på samme måde som Teslas superchargers. En ret hård melding eftersom Audi indgår i VW-gruppen og dermed er medejer af IONITY-netværket.
Udover manglen på gode faciliteter, går det da også langsommere end lovet med udbredelsen af IONITY-ladestandere: Oprindeligt ville IONITY have bygget 400 ladestationer i løbet af 2020, men aktuelt er man kun nået til 360. Til sammenligning har Tesla mere end 600 Supercharger-stationer i Europa, der ind til videre eksklusivt er for Tesla-ejere.
Det viser vist med al tydelighed, at på trods af VW-koncernens ellers temmelig progressive tilgang til elbiler (tak for det!) ikke har overhalet Tesla på alle parametre. I øvrigt mærkeligt at VW & Co ikke har mere indflydelse på ‘deres egen’ ladeoperatør.
Min egen oplevelse i år i det danske sommerland: Sommerhuset lå med 20 km til Clevers hurtiglader i Odden Færgehavn, hvilket helt klart var til at leve med. Ingen ventetid de to gange, vi hurtigladede. Den ene af gangene overdrog vi dog hurtigladeren efter at have ladet fra 30 til ca. 80 % til en elbilist, der netop var ankommet med færgen og skulle hjem til det storkøbenhavnske. Det er en begrænsning, at man kun kan hurtiglade én elbil ad gangen fra en hurtiglader, men hidtil har det ikke givet den store ventetid eller ulempe.
En enkelt gang ladede vi ved Clevers hurtiglader centralt i Holbæk, hvor en Porsche Taycan holdt til hurtigladning uden føreren i nærheden. Det tog ca. ½ time for den at komme fra 82 til 100 %. Det er en smule irriterende, at man må parkere op til 3 timer ved en hurtiglader, men det er sikkert af hensyn til især plug-in hybriderne, der jo ikke kan hurtiglade og derfor ofte bruger 3 timer på at få 50 km rækkevidde fra 11/22 kW-laderen. Da der generelt er langt flere 11/22 kW ladestandere man i stedet kan bruge end hurtigladere, kunne det være en mulighed at indføre p-maks. på 1 time ved hurtigladere. Det kunne øge tilgængeligheden. Det smarte ved hurtigladere er dog, at man sagtens kan tilslutte to biler til hurtigladning på samme stander, hvorefter ladning påbegyndes automatisk, så snart elbil 1 er på 100 %, eller ejeren har koblet den fra.
Det der taler for et øget pres (mindre tilgængelighed) på offentlige ladestandere er, at der pt. kommer ca. 20.000 nye elbiler og 40.000 nye plug in hybriderne på gaden om året i Danmark. Det der så trækker i den anden retning er, at elbiler generelt får længere og længere rækkevidde (400-600 km) og derfor ikke behøver at blive ladet så ofte. Samtidig er det stadigvæk mere end halvdelen af danskerne, der bor i hus med mulighed for egen lader på sin matrikel.