BILTEST: Designet vil dele vandene, men indre kvaliteter og gode køreegenskaber til fair priser kan ingen tage fra Kia EV6.
Hvilken bil?
EV6 er Kia’s udgave af søsterbilen Hyundai Ioniq 5, der i december vandt titlen ’Årets Bil i Danmark 2022’. Hvor Ioniq er retro-cool og satser på høj komfort, ligner Kia EV6 noget fra fremtiden og vil være det dynamiske alternativ for den køreglade elbilsejer. Begge kan prale af topmoderne 800 volts teknologi, der gør det muligt at lade lynhurtigt med op til voldsomme 240 kW. Normalt er den slags højspændt high-tech forbeholdt mærker som Tesla og Porsche, så det er nyt i elbiler til hr. og fru Danmark. Hvordan det virker i praksis, vender vi tilbage til.
EV6 fås i en basisversion med 58 kW-batteri, 170 hk og en rækkevidde på 394 km til 330.000 kr. Den giver bare ikke rigtigt mening, for blot 25.000 kr. yderligere bringer dig op i testbilen med 77 kW batteri, 229 hk og 528 kilometers rækkevidde – de penge er givet godt ud.
Vidste du at?
Kia var hurtigt ude med elbiler og har haft stor succes med e-Soul og især e-Niro, der er blandt de mest udbredte elbiler i Danmark. Som første Kia bygget på en dedikeret platform til elbiler kaldet E-GMP, er EV6 dog en ægte ’2. generations elbil’. Populært forklaret er platformen opbygget som et skateboard, hvor en flad bund indeholder batterierne mellem for- og bagaksel. EV6 er født med en enkelt elmotor, der trækker på baghjulene, men de større udgaver har også en elmotor foran. Dermed får EV6 både firehjulstræk og flere kræfter. Rigtigt mange endda; topmodellen GT yder 585 hk…
Designet er et kapitel for sig: Kia har længe satset på at skille sig ud fra mængden ved hjælp af bilernes udseende, og det gør EV6 i dén grad.
Om du kan lide den bodybuilder-brede front med svulmende biceps over forhjulene og bagenden med så mange LED-dioder, at den næsten kan konkurrere med The Strip i Las Vegas, er en smagssag. Her på redaktionen er smagsdommerne stadig ude for at votere…
Hvordan er førerpladsen?
To 12-tommers skærme i bueform, to eget rat med masser af knapper og en svævende midterkonsol med drejehjul til gearkassen og trådløs opladning af mobilen: Også i kabinen er EV6 helt fremme på teknik-beatet. Men tag ikke fejl. Førerpladsen er sjældent velfungerende og softwaren væsentligt hurtigere, end den vi finder i Danmarks mest solgte elbil VW ID.4.
Vi er særligt glade for to detaljer: Et separat betjeningspanel under skærmen styrer enten ventilation eller alt det andet. Du skifter med et enkelt tryk og kan herefter enten styre lyd eller varme med noget så dejligt som en analog drejeknap. Og så styrer du graden af rekuperation af strøm – og dermed bremsekraften – med fingernemme kontakter bag rattet. Læg hertil glimrende ergonomi, og EV6 byder på en moderne og velfungerende førerplads.
Hvordan opleves kabinen?
Kia EV6 er en bred bil, så der er langt over til passagersædet. Bagsædet med hvilebeslag er også bredt som en bænk i parken, og med fladt gulv sidder du også fint på midterpositionen. Benpladsen er generøs, men desværre skal du kun være iført strømpesokker, hvis du vil lirke fødderne ind under forsæderne. En typisk udfordring i mange elbiler, hvor gulvet er højt placeret for at få plads til batteripakken nedenunder. Omvendt er hovedhøjden fin, selv om EV6 er næsten 10 cm lavere end SUV-typer som VW ID.4 og Skoda Enyaq. Finish og kvalitetsindtryk placerer sig et sted midt i mellem de to konkurrenter: Kabinen i EV6 er overvejende pakket ind i bløde plastoverflader og fremstår mere indbydende end ID.4. Omvendt er her også ’veganerlæder’ (læs; kunstlæder) på rat og sæder, så her er den mere på omgangshøjde med Skoda Enyaq, der bl.a. flotter sig med ægte læderrat og stof på instrumentpanelet. Bagagerummet er stort, selv om den praktiske bagklap skråner meget og rullegardinet over bagagen ikke just kører på skinner.
Er sikkerheden i orden?
Kia EV6 er endnu ikke crashtestet af Euro NCAP. Men det er søsterbilen Hyundai Ioniq 5, der fik topkarakteren fem stjerner og en fin bedømmelse af passagersikkerheden på 88 procent. Da Kia EV6 er baseret på samme platform, vurderer vi, at den vil opnå cirka samme score i en kommende crashtest. Hvad angår sikkerhedsudstyr mangler der ikke meget i EV6. Her er både centralt placeret airbag mellem forsæderne og avancerede sikkerhedsassistenter som aktiv vejbaneassistent, automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse og registrering af modkørende ved venstresving. Med Upgrade-pakken får du aktiv blindvinkelassistent og udvidet nødbremse, der registrerer modkørende trafik.
Hvordan kører den?
Mens søsterbilen Ioniq 5 er berømt – og lidt berygtet – for sin meget komfortable flyderstil, er EV6 spændt op til mere dynamisk kørsel. Uden at sætte komforten over styr er fjedrene faste, mens styretøjet er pænt præcist. Feinschmeckere vil ønske sig mere information om underlaget fra rattet. Men når det gælder præcis hjulføring, behersket krængning og en overraskende god appetit på sving, sætter EV6 ikke bare sin store næse foran søsterbilen men også ellers velkørende konkurrenter som ID.4 og Enyaq. Forskellen består især i, at EV6’s undervogn kun sjældent stamper hårdt over skarpe ujævnheder, hvilket mange elbiler gør på grund af deres høje vægt. Samtidig er støj fra vind og hjul godt undertrykt og med til at gøre EV6 til en af de absolut bedre elektriske køreoplevelser. Især til prisen. Tesla Model 3 er mere dynamisk og BMW iX3 mere komfortabel, men koster også væsentligt mere.
Hvordan er motor og opladning?
Også her vinder Kia terræn i forhold til konkurrenterne i prisklassen. De 229 hk kombineret med lidt lavere vægt giver EV6 lidt mere punch. Samtidig er elmotoren støjsvag, overfører kræfterne blidt og sømløst, og så er vi vilde med muligheden for at justere den elektriske rekuperation, når du motorbremser. Kias teknologiske trumfkort i EV6 er dog 800 volt el-systemet, der gør det muligt at lynlade med op til 240 kW.
Under ideelle forhold kan du altså lade batteriet fra 10 til 80 procent på blot 18 minutter. Det er sikkert rigtigt på en mild sommerdag med 20 grader. Under testen i koldt decembervejr var historien en helt anden: Vi toppede på 75 kW – og det var endda kun kortvarigt. Ellers rodede EV6 nede omkring 35-45 kW.
Kulden gjorde heller ikke noget godt for forbrug og rækkevidde: Vi målte et snitforbrug på 223 Wh/km, hvilket svarer til en rækkevidde på ca. 350 km. Ikke imponerende – men heller ikke dårligere end rivalerne under tilsvarende forhold. Derfor er vi også mest skuffede over den manglende evne til at lynlade i koldt vejr – trods 800 volt teknologi.
Passer prisen?
Helt klart. Kia EV6 er lidt kraftigere og bedre udstyret end de nærmeste konkurrenter – og alligevel 30.-40.000 kr. billigere end flere af dem. Er du i markedet for en elbil til ca. 350.-400.000 kr. er Kia EV6 faktisk svær at komme uden om – både på grund af bilens kvaliteter og prisen. For mange vil testbilen med baghjulstræk, 229 hk og 528 kilometers rækkevidde være det bedste valg. Også fordi Upgrade-pakken til 35.000 kr. mest tilfører pynt, og ikke for alvor gør bilen bedre. Så giver det mere mening at bruge 25.000 kr. på Performance-udgaven, der tilføjer firehjulstræk og øger ydelsen til 325 hk. Her er power og køreglæde for alle pengene – og rækkevidden falder kun moderat fra 528 til 506 km.
Er der alternativer?
Ja, og den mest indlysende er naturligvis Hyundai Ioniq 5. Søsterbilen er netop opgraderet med samme batteripakke som Kia EV6. Dermed har de to biler samme 299 hk, men Ioniq 5 må nøjes med lidt kortere rækkevidde på 507 km. Mens Kia EV6 er den køreglade af de to, får du endnu mere komfort og plads hos Hyundai – det er et spørgsmål om smag og behov.
Største rival er dog snarere VW ID.4, der koster 385.000 kr. med 204 hk og en rækkevidde på 514 km. ID.4 er en fin bil, men vi synes Kia EV6 byder på bedre finish, mere moderne teknik og kører en smule bedre. En prisfordel på 30.000 kr. gør Kia’en til vores valg. ID’4’s søsterbil, Skoda Enyaq er en lidt hårdere konkurrent, fordi den byder på en lækker kabine og lidt længere rækkevidde på 541 km. Til 392.000 kr. er den dog endnu dyrere. Endelig er Mustang Mach-e med 269 hk og 440 km rækkevidde til 400.000 et spændende alternativ. Stilen kan ingen tage fra Mustang, men over for EV6 kommer den til kort på plads, køreegenskaber og pris.
Konklusion:
For: Plads, pris, udstyr og high-tech til stærk pris.
Imod: 800 volt skuffer i koldt vejr, designet er ikke for alle.
Hvilkenbil siger:
FAKTA: Kia EV6 Long Range RWD
Vejl. pris, inkl. lev.: 355.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 5.000 kr.
Årlig ejerafgift: 680 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12 år/7 år – 150.000 km
Sikkerhed (Euro NCAP): Ikke testet
Antal airbags: 7 inkl. Sideairbag mellem forsæder
Længde/bredde/højde: 468/188/155 cm
Akselafstand: 290 cm
Bagagerum (uden/m. nedfældet bagsæde): 510/1.300 liter
Køreklar vægt: 1.985 kg
HK/drejningsmoment: 229 hk/350 Nm
Batteri: 77,4 kWh
Rækkevidde (WLTP): 528 km
Forbrug (WLTP-norm): 165 Wh/km
Målt forbrug: 223 Wh/km
Ladestik: CCS Type 2
Max ladekapacitet pr. time: Indbygget lader: 11 kW (AC). Supercharger: Op til 240 kW (DC)
0-100 km/t: 7,3 sek
Topfart: 185 km/t
Særligt standardudstyr:
2-zone klimanlæg, navigation med trafikmeddelelser i realtid, adaptiv fartpilot, aktiv vognbaneassistent, elruder og elspejle, forsæder m. varme, kunstlæderrat, LED-lygter, 12 tommer digital instrumentering, 12-tommer trykfølsom betjeningsskærm, trådløs Apple Carplay og Android Auto, regnsensor, p-sensor for og bag, bakkamera, automatisk nødbremse med fodgænger-genkendelse, vejskiltegenkendelse, varmepumpe, nøglefri betjening, USB og Bluetooth, køreprofiler, 19-tommer alufælge, justerbar regenerering.
Ekstraudstyr:
Clever unlimited lade-abonnement med ubegrænset opladning på hjemmelader og netværk: 749 kr. mdl. + 9.700 kr. i startgebyr.
Metallak: 7.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)
Interessant bil, den EV6. Det antydes at Tesla har 800v ladeteknoligi. Det er der ikke på modellerne S, 3, X og Y, der udgør.det aktuelle model program. Trods Teslas 400v ladesystem kan visse dog lade med 250 kW (også i praksis, dog naturligvis hurtigst ved tomt batteri og så gradvist langsommere som alle elbiler)
Ulempen er pt. for 800v systemer, at der er langt mere infrastruktur der anvender 400v
Hej Martin. Sådan kan indledningen godt læses, men du har jo ret i, at Tesla ‘nøjes’ med 400 volt, men dog er i stand til at lade med op til 250 kW – så tak for præciseringen 🙂
Med venlig hilsen, Hvilkenbil.