BMW X1 kommer både som benzin, diesel og hybrid – og som ren elbil med mere end 300 hk til 460.000 kr. Dansk premiere sidst på året.
Efter syv ret fede år for BMW’s mindste SUV, X1, løfter bayrerne sløret for afløseren.
X1 har været en succes for BMW, og ikke overraskende fortsætter tredje generation efter samme opskrift. Platformen kommer fortsat fra Mini – det vil sige, at X1 som udgangspunkt har forhjulstræk, hvilket reducerer omkostningerne og øger pladsen.
Pladsen får endda et ekstra nøk i den nye X1, der vokser mellem 2,5 og fem centimeter på alle leder. Med en længde på 4,5 meter hedder konkurrenterne bl.a. Mercedes GLA, Audi Q3 og Volvo XC40. Detaljer som den langt større nyreformede grill og brede baglygter giver også X1 mere pondus rent visuelt. Indvendigt skal det omsættes til mere plads. Det gælder også benpladsen på bagsædet, mens bagagerummet sluger op til 540 liter – og hele 1.600 liter, hvis det tre-delte bagsædet lægges ned.
Dobbeltskærm bliver standard
Som sine større søskende er X1 født med BMW’s såkaldte ’curved display’ digitale cockpit. Størrelsen er dog reduceret en anelse, så de to skærme i forlængelse af hinanden er på hver 10 tommer: Den ene til speedometer, den anden til infotainment som lyd, navigation og ventilation. Det betyder også ’auf wiedersehen’ til de fleste trykknapper i kabinen: Stort set alle kommandoer udføres nu med tryk og swipes på den centrale skærm, der buer indad mod føreren.
Teknisk får X1 naturligvis nyeste udgave af BMWs styresystem, OS 8, hvilket også betyder nyheder som kabelfri opladning af mobilen, masser af køreassistenter og elektronisk styring af automatgear ved hjælp af en lille vippekontakt i midterkonsollen.
Under hjelmen finder vi hovedsageligt velkendte motorer. Til gengæld flotter BMW sig med en bred palet af drivliner. Basis bliver sDrive 18i med en trecylindret 1,5 liters turbobenziner med 136 hk. Derefter følger sDrive 18d med 150 hestes dieselmotor og derefter xDrive23i med en 218 hestes turbobenziner og træk på alle fire.
To ladehybrider – én elbil
I Danmark sørger afgiftssystemet for, at der bliver større interesse for de to ladehybrider xDrive 25e og xDrive 30e. Som x’et antyder har de begge firehjulstræk. Hjertet i begge er en 1,5 liters turbobenzinmotor tilsat elmotor og batteri, så systemydelsen bliver henholdsvis 245 og hele 326 hk.
Mens de rene forbrændingsudgaver forventes til Danmark til oktober, går der formentlig endnu en måneds tid, før ladehybriderne er klar. Derfor kender vi heller ikke priserne på X1. Med en enkelt undtagelse: Den danske importør er nemlig klar med prisen på den rent elektriske udgave med navnet iX1 – og den er på mange måder også den mest spændende.
Prisen er 460.000 kr. og for de penge får du to elmotorer med en samlet ydelse på 230 kW (313 hk) og firehjulstræk. Dermed bliver iX3 faktisk kraftigere – og hurtigere – end den større iX3 med 286 hk til 522.000 kr.
Rækkevidde på 438 km
Går man op i rækkevidde er der nok et lille men: BMW nøjes med et batteri på knapt 65 kWh i iX1, og det rækker til en moderat rækkevidde på 438 km efter WLTP-normen. Den maksimale ladekapacitet på 130 kW er også gennemsnitlig – du skal regne med at bruge ca. en halv time på at lade batteriet op fra 10 til 80 procent i en lynlader.
Med tanke på de aktuelle brændstofpriser kan den fuldelektriske iX1 sagtens blive det mest populære valg i serien. Efter at den lille i3 er gledet ud af programmet, bliver iX1 også den billigste elbil hos BMW-forhandlerne. Ligesom ladehybrid-versionerne kommer iX1 til Danmark en måneds tid efter udgaverne med forbrændingsmotorer – formentlig i løbet af november.