Citroën blander begreberne med C4 X, der både er SUV, fastback og sedan. Den er født til benzin, diesel og el, men kommer kun til Danmark som elbil.
Man må lade Citroën, at de har genfundet modet til at være anderledes. Alpehuen af for det, og så lader vi det være op læserne, om C4 X er specielt køn eller mere speciel end køn.
For tjek lige ingredienserne i denne galliske gryderet: Moderigtig SUV med ekstra frihøjde og rustikke plastik-skærmkanter møder klassisk konservativ sedan med udvendigt bagagerum, tilsat en knivspids såkaldt fastback-tag, der fortsætter direkte over i bagruden. Bon appétit!
Hvis konceptet virker bekendt, skyldes det, at søstermærket i Stellantis-koncernen, Peugeot, for få uger siden viste et tilsvarende gadekryds i form af 408. Begge biler står på samme platform og udspringer af henholdsvis Citroën C4 og Peugeot 308. Med en længde på 460 cm er C4 X dog 20 længere end C4.
Kun som ren el
Dermed er C4 X født til hele fire drivliner; diesel, benzin, ladehybrid og ren el. Og her kommer overraskelse nummer to så fra Citroën: På 14 europæiske markeder, heriblandt det danske, kommer C4 X udelukkende som elbil.
Under gulvet finder vi samme relativt lille 50 kW-batteri som vi kender fra Peugeot e-208. I den noget større C4 X rækker det til en rækkevidde på 360 km efter WLTP-normen. Ikke specielt meget, men det beskedne batteri kan holde prisen nede. Hvor meget ved vi først, når den danske importør er klar med priserne – formentlig lidt før lanceringen herhjemme i slutningen af i år. Elmotoren trækker på forhjulene og yder 100 kW – eller hvad der svarer til 136 hk.
10 km pr. minut
Mens rækkevidden er moderat, sørger mulighed for at lade med op til 100 kW, at du ganske hurtigt kan fylde strøm på flade batterier: 10 km pr. minut – eller op til 80 pct. på 30 min. lover Citroën. Indbygget tre-faset lader betyder, at du kan lade med op til 11 kW derhjemme. Det vil sige en fuld opladning kan klares på fem timer.
C4 X byder på en anden Citroën-specialitet – masser af komfort. Støddæmpere med progressiv funktion skal give en ’flyvende tæppe’ effekt, mens særlige ’Advanced Comfort’ sæder med ekstra tyk polstring forkæler bagdelen.
Kabinen skulle også være mere rummelig end i den almindelige C4. Elektronikken er opgraderet med Citroëns Drive Plus infotainment system med en 10 tommers central skærm i HD opløsning. Navigationen kommer fra TomTom og kan opgraderes trådløst, mens genvejstaster skal forenkle betjeningen. Alt efter variant kan C4 X udstyres med hele 10 assistenter, der både forbedrer komfort og sikkerhed som bl.a. adaptiv fartpilot, blind vinkel-alarm og head-up display.
Fire måneders leveringstid
C4 X skal produceres på Citroëns fabrik i Madrid og i modsætning til mange andre bilmodeller forventer fabrikken ikke lange leveringstider. Bestiller du en C4 X vil der gå omkring fire måneder til du kan køre ud over forhandlerens kantsten. Det er der ikke mange elbiler, der kan konkurrere med for tiden, så selv om sedaner i denne klasse aldrig har hittet på vores breddegrader, kan den franske ’crossdresser’ måske blive undtagelsen, der bekræfter reglen.