Teslas omtalte prisnedsættelser slår tydeligt igennem i bilsalget: Tesla topper suverænt salget i februar, både for elbiler og biler generelt.
Efter to markante prisnedsættelser på Teslas elbiler – først på Model Y og Model 3 i januar og endnu en gang på Model 3 i februar – var tallene for bilsalget i februar imødeset med spænding. Både hos Tesla, bilkøberne og naturligvis Teslas konkurrenter.
Nu er spændingen udløst. Konklusionen er, at danske bilkøbere slår til, når de ser et godt tilbud: Tesla rydder simpelthen bordet og topper bilsalget i februar – både blandt elbiler og elbiler generelt.
Tesla Model Y blev den mest solgte bil i februar med 1.018 styk. Til sammenligning blev der solgt 188 eksemplarer af den næstmest solgte elbil, nemlig VW ID.4. Dermed solgte Tesla mere end fem gange så meget som nærmeste konkurrent – en klar understregning af, at mærkets prisnedsættelser har en markant effekt på salget.
Markedsanalytiker er imponeret
”Jeg synes, det er imponerende. De nye priser har fået salget af Model Y til at eksplodere. De har opnået den effekt, de gerne ville have,” siger Jan Lang, der er markedsanalytiker Bilbasen til jp.dk.
Jan Lang følger løbende det danske bilmarked og mener, at konkurrenterne bliver nødt til at reagere:
”Man kan konstatere, at Volkswagens markedsandel slet ikke er den samme som i 2022. Der er nogle, der skal se på, hvordan de får salget sparket i gang,” uddyber han til avisen.
Dermed er Jan Lang på linje med Hvilkenbils redaktør Jens Velling, der efter Teslas seneste prisnedsættelse havde denne anbefaling til bilkøberne:
”Al respekt for konkurrenterne – flere af dem laver også glimrende elbiler. Men lige nu er de bare for dyre i forhold til Tesla. At vælge noget andet kommer til at koste bilkøberne dyrt, både i køb her og nu og på sigt, når bilen engang skal sælges som brugt.”
Og måske begynder konkurrenterne at røre på sig: Tidligere i dag, kort efter at De Danske Bilimportører havde offentliggjort salgstallene for februar, annoncerede Nissan i hvert fald prisnedsættelser på op til 35.000 kr. for den nye Ariya.
Konkurrenternes udfordring er, at de fleste af dem – i modsætning til Tesla – har mange måneders leveringstid. Sætter de prisen ned, kan det forlænge leveringstiden yderligere og øge utilfredsheden blandt kunderne.
De kommende måneder vil vise, om konkurrenterne finder et modtræk til Teslas aktuelle dominans.
Elbiler i stødet
Bilsalget viser i øvrigt, at elbiler bliver stadigt mere populære. I februar var 3.148 af de i alt 11.597 nye biler, der blev solgt, fuldelektriske. Det er næsten dobbelt så mange som for et år siden og giver elbilerne en markedsandel på mere end 27 procent i februar.
Blandt de øvrige biler på bilsalgets top 10-liste finder vi især benzindrevne minibiler som Peugeot 208, Opel Corsa, Citroën C3 og Hyundai i10. De koster typisk det halve eller mindre end elbiler og viser, at der fortsat er et stort behov for kompakte, prisbillige biler på det danske marked. I dét segment kniber det med elbiler, hvilket kan være med til at forsinke det afgørende gennembrud for fossilfri biler herhjemme.
Bilsalget top 10 elbiler februar
- Tesla Model Y: 1.018
- VW ID.4: 188
- Volvo XC40: 170
- Audi Q4 e-tron: 163
- BMW iX3: 108
- Hyundai Ioniq 6: 105
- Polestar 2: 83
- Skoda Enyaq: 82
- Aiways U5: 72
- VW ID.3: 70
Bilsalget top 10 februar
- Tesla Model Y: 1.018
- Peugeot 208: 730
- Ford Kuga: 287
- Opel Corsa: 268
- Citroën C3: 258
- Hyundai i10: 236
- Volkswagen Polo: 228
- Volvo XC40: 220
- Toyota Yaris: 209
- Volkswagen ID.4: 188
Kilde: Bilstatistik