Hyundai i10 og i20 får en overhaling. i10 med mere sikkerhedsudstyr, i20-opdateringen er mere af kosmetisk art.
Antallet af mikrobiler på markedet er efterhånden svindende lille, men sydkoreanerne Hyundai og Kia holder fast, og det kan vi her i Danmark kun glæde os over.
Den nuværende Hyundai i10, som vi her på Hvilkenbil er mere end almindeligt begejstret for, blev præsenteret i efteråret 2019, og i god tid inden midtvejskrisen indfinder sig, er Hyundai klar med et facelift. Den fornyede i10’er kan bestilles nu.
Mængden af sikkerhedsudstyr får et løft med automatisk nødbremse, der ud over fodgængere og biler nu også får øje på cyklister, og den aktive vognbaneassistent opgraderes til at have følgefunktion kaldet Lane Following Assist.
I kabinen opgraderes den digitale skærm foran føreren i billigste udgave fra 3,5 til 4,2 tommer, og der installeres to styk af de moderne USB-C-stik.
Næse-designet forfines blandt andet med LED-kørelys integreret i kølergrillen.
Benzinmotor kører videre
Motoren har fået genvalg – så det vil sige en 3-cylindret 1,0 liters med 67 hestekræfter og 5-trins manuel gearkasse. Forbruget er opgivet til 20,8 km/l. Automatgear er en mulighed til 15.000 kr. Med den investering forringes forbruget til 19,2 km/l.
I basismodellen Pure til 146.000 kroner må man se langt efter aircondition, fjernbetjent centrallås, multijusterbart læderrat og bluetooth. De bekvemmeligheder er med i Essential, der koster beskedne 10.000 kr. mere. Her er den berøringsfølsomme infotainmentskærm vokset til 10,25 tommer og Apple Carplay/Andoid Auto er en del af pakken. Desuden kan førersædet justeres i højden.
Advanced til 163.000 kr. har 1-zonet klimaanlæg, bakkamera samt varme i rat og forsæder. N-Line, kendt fra storebrødrene i20 og i30, er en mulighed – her har motoren fået tilsat en turbo og yder 100 hk. Prisen ryger op på 200.000 kr.
Fra mange til næsten ingen
Hyundai i10 er sammen med søstermodellen Kia Picanto og Toyota Aygo X de sidste mikrobiler på markedet. Fra midten af 00’erne myldrede de frem, men i dag er kun drømmene og de brugte tilbage.
Vi har de seneste år vinket farvel til trillingerne Toyota Aygo, Peugeot 107/108 og Citroën C1 og det andet hold trillinger Volkswagen Up, Skoda Citigo og Seat Mii. Ford Ka, Opel Karl og Adam er også tjekket også ud.
Som nævnt i indledningen har danskerne al mulig grund til at glæde sig over Hyundai i10’s fortsatte tilstedeværelse – i årets første fire måneder er i10’eren nummer fire på listen over de mest solgte biler i Danmark med 1.242 solgte, og Toyota Aygo X er nummer otte. Kia Picanto går det lidt mere trægt med – den indtager 30. pladsen med 477 solgte.
Endnu skarpere i20
Klassen for minibiler er noget tættere befolket end mikroklassen. Her er Hyundai i20 i salgsstatistikkens første fire måneder i år overgået af storsællerten Peugeot 208 samt Toyota Yaris og 208-søsterbilen Opel Corsa. i20 er dog nummer 14 på listen med 706 solgte skarpt forfulgt af VW Polo.
Den fornyede i20’er, der skulle komme i løbet af efteråret, får en mere markant kølergrill, nye baglygter af LED-typen. Ny pang-farver bliver en mulighed – Lucid Lime Metallic, Lumen Grey Pearl og Meta Blue Pearl – og på de indre linjer er det primært komforten, der får et løft med blandt andet 4,2 tommer instrumentering og USB type-C-stik.
Det ventes, at motorerne bliver de samme. Basis bliver den 1,2 liters med 84 hk, overbygningen er turboversionen T-GDI med 100 hk og enten 6-trins manuel gearkasse eller 7-trins dobbeltkoblings.