Volvos mindste elbil bliver hurtig og billig

ex 30 salg
Volvos hidtil mindste og billigste elbil, EX30, har fået en flyvende start i Danmark.

Volvo udfordrer konkurrenterne med elbilen EX30. 274.000 kr. rækker til basisudgave med 272 hk og en rækkevidde på 344 km.

Det er lidt af en lækkerbisken, Volvo har afsløret i dag. Den svenske bilfabrik med de kinesiske ejere løfter sløret for den kompakte, fuldelektriske SUV EX30 med adskillige appetitvækkende overskrifter. Se bare her: EX30 er den hurtigste Volvo nogensinde – topudgaven rykker fra 0-100 km/t på blot 3,6 sekunder. Det er jävla snabbt, som de siger ovre på den anden side af Øresund.

Omvendt er EX30 den hidtil mindst miljøbelastende bil, som Volvo har konstrueret. Ifølge Volvo vil det samlede CO2-aftryk over 200.000 kilometer være under 30 tons. Det er 25 procent mindre end udledningen fra Volvos aktuelle elbiler C40 og XC40.

Stramme linjer og kasseform. Volvo EX30 låner stiltræk fra flagskibet EX90. Størrelsen svarer omtrent til VW ID.3, som bliver en af hovedkonkurrenterne.

Ikke desto mindre er EX30 også den billigste Volvo i mange, mange år. 274.000 kroner rækker til indstigningsmodellen, der med 200 kW-motor (272 hk) med baghjulstræk, en 0-100 km/t tid på under 6 sekunder og standardudstyr som adaptiv fartpilot, bakkamera, trådløs Apple Carplay, 18 tommer alufælge og masser af sikkerhedsudstyr, hverken er langsom eller skrabet.

Basis med beskeden rækkevidde

Til gengæld har Volvo sparet på batteriet i indstigningsmodellen. Nettokapaciteten er beskedne 49 kWh, og det giver en tilsvarende beskeden rækkevidde på 344 kilometer. Lægger du yderligere 35.000 kr. – altså 309.000 kr. i alt – får du et 64 kWh-batteri, og så øges rækkevidden til mere langtursduelige 480 km.

Helt i top finder vi den spurtstærke variant med samme batteri, men to motorer med en samlet ydelse på 315 kWh (428 hk) og firehjulstræk til 380.000 kroner. Udstyrslisten er nærmest overdådig med panoramaglastag, elektrisk bagklap, eljusterbare sæder, Harmann Kardon lyd og parkeringassistent, og så er prisen på 380.000 kroner nærmest lav.

Skandinavisk minimalisme i XC30-kabinen. Som Tesla nøjes Volvo med én skærm til det hele. Google leverer styresystem.
Minimalistisk som Tesla

Angiveligt tjener Volvo endda væsentligt mere på EX30 end mærkets øvrige biler. Forklaringen skal findes i konstruktionen, der på flere måder minder om Teslas. Volvo dyrker et skandinavisk, nærmest minimalistisk design ude og inde, der også gør bilen mere enkel og dermed billigere at fremstille. EX30 er også den første Volvo, der er udviklet til udelukkende at køre på el.

I kabinen nøjes Volvo – som Tesla – med en enkelt, centralt placeret skærm til alle funktioner. Skærmen er på mere beskedne 12 tommer og placeret lodret på instrumentpanelet og har integreret Google Maps, Google Assistant og Google Play. Knapperne til elruderne er flyttet fra sidedørene og ind i midterkonsollen. Volvo har også droppet højttalere i dørene og i stedet monteret en ’soundbar’ øverst på instrumentpanelet. Begge deler sparer ledninger og reducerer kompleksitet – hvilket kan oversættes til mere aflæggeplads i dørlommerne og lavere produktionsomkostninger.

Typisk Volvo er der dog intet simpelt over sikkerhedsudstyret. EX30 har blandt andet et system, der advarer mod at åbne sidedørene op i forbikørende cyklister.

Volvo har øget andelen af genbrugsmaterialer i XC30 – det er med til at gøre CO2-aftrykket rekordlavt.

Som vi kender det fra Tesla, er udvalget af lakeringer også til at overskue. Tesla tilbyder fem farver til deres indstigningsmodel. Volvo går et skridt videre og nøjes med fire. Det er også med til at holde omkostningerne og i sidste ende priserne nede.

Omvendt er Volvo et anerkendt mærke med en vis prestige. Noget som EX30 dygtigt spiller på med sit underspillede, men moderne design, der lægger sig tæt op af den nye topmodel XC90, der også er på vej til Danmark.

Skal fordoble salget

Forventningerne er da også store til EX30. I 2025 skal Volvos produktion af elbiler fordobles til 1,2 millioner biler – op mod halvdelen af dem vil have et EX30-skilt på den praktiske bagklap.

Herhjemme har EX30 gode chancer for at få et stort publikum. Volvo har et stærkt omdømme i Danmark, det skandinaviske design og SUV-udformningen tiltaler mange bilkøbere. Endelig er er prisen særdeles skarp. Faktisk er EX30 noget overraskende markant billigere end direkte konkurrenter som VW ID.3, Renault Megane E-tech og Kia e-Niro. Og selv om EX30 ikke kan sammenlignes med den større og meget hypede Tesla Model Y, er den kompakte Volvo det hidtil bedste modsvar på Teslas meget omtalte prisnedsættelser tidligere i år. Største udfordring kan vise sig at sikre sig et eksemplar. EX30 kan bestilles nu, men de første biler leveres først i begyndelsen af 2024.

I løbet af 2024 ser vi en barsk Cross Country-udgave med øget frihøjde, firehjulstræk og mulighed for rigtige terrændæk.
Fakta: Volvo EX30

Kompakt, fuldelektrisk SUV med plads til fem.

Elmotor på 200 kW (272 hk) og træk på baghjulene og eller dual motor med 315 kW (428 hk) og  firehjulstræk.

Batteri på 49 kWh eller 65 kWh.

Rækkevidde mellem 344, 460 eller 480 km.

Lynladning 134 eller 153 kW.

Lynladetid fra 10-80 pct. på 26 min. 

Må trække 1.000-1.600 kg. 

Priser:

Single Motor Standard Range
274.000 kr. (Core)
302.000 kr. (Plus)

Single Motor Extended Range
309.000 kr. (Core)
337.000 kr. (Plus)
361.000 kr. (Ultra)

Twin Motor Performance
381.000 kr. (Ultra)

[email protected]

2 Kommentarer

    • Hej Jonas, det er korrekt, men EX30 er den første Volvo, der udelukkende er udviklet til at være en elbil. Med venlig hilsen, Jens, Hvilkenbil.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here