Problemer med en underleverandør tvinger danske Henrik Fisker til at nedjustere årets produktion af den allerede forsinkede el-SUV Ocean.
Som de fleste af de 65.000 personer, der har bestilt elbilen Fisker Ocean for længst har fundet ud af, går det ikke som forventet med hverken produktion eller leveringer af den hypede SUV. Ocean, som den danske bildesigner Henrik Fisker står bag, skulle egentlig have været på markedet sidste år. Men produktionen hos østrigske Magna Steyr er først lige kommet i gang – og fortsat plaget af problemer.
Nu erkender Henrik Fisker, at man heller ikke i år kommer til at producere så mange biler som forventet. Den danske bildesigner nedjusterer produktionen i år fra lidt over 30.000 biler til godt 20.000. Årsagen er ’kortvarige leveringsproblemer hos en enkelt underleverandør’, forklarede Henrik Fisker for nylig under en præsentation af mærkets kommende modeller.
Flere modeller på vej
Fisker har leveret Ocean til enkelte kunder og nogle medier har også haft lejlighed til at testkøre den elektriske SUV, der bl.a. er kendt for en rekordlang rækkevidde på mere end 700 km i topudgaven. Andre højdepunkter er det distinkte design og udpræget brug af genbrugsmaterialer i kabinen, der ifølge Henrik Fisker gør Ocean til en af markedets mest bæredygtige elbiler. Efter lanceringen har Ocean fået en del kritik for især sin software, der endnu ikke er fuldt udviklet. Fisker lover, at problemerne vil blive løst med kommende opdateringer – en fremgangsmetode som også VW har fået kritik for.
Præcist hvad det er, som Ocean mangler hos en underleverandør, uddyber Henrik Fisker ikke.
Til gengæld løftede Fisker sløret for flere nye modeller, der angiveligt skal komme på markedet i løbet af 2025. Det gælder først og fremmest en pick-up til det store, amerikanske marked. Teknikken kommer fra Ocean, men i modsætning til SUV’en skal pick-up’en fremstilles i USA, hvor kunderne også er.
Alaska, som pick-up’en hedder, skal også fremstilles af en underleverandør. Fisker forhandler med taiwanesiske Foxconn, der er kendt for at fremstille smartphones for Apple, men også vil ind i elbil-produktion. Udlicitering af produktion er en forretningsmodel for Fisker, fordi det ifølge Henrik Fisker selv minimerer omkostninger og gør det muligt hurtigere at begynde at tjene penge på bilproduktion for en start-up som Fisker.
Store underskud
Henrik Fisker viste også en opdateret udgave af den kompakte og prisbillige PEAR – en elbil på størrelse med VW’s ID.3, der skal koste fra ca. 25.000 euro (under 200.000 danske kroner). I den modsatte ende af modelprogrammet afslørede Fisker sportscoupéen Ronin, der med ekstreme præstationer skal være mærkets flagskib og sælges i begrænset oplag som ’ultraluksus’. Ronin er i øvrigt opkaldt efter en thriller med Robert de Niro og Jean Reno, der blandt filmentusiaster er kendt for nogle af filmhistoriens mest realistiske biljagter.
Forsinkelserne er en udfordring for det nystartede bilmærke. Fisker har endnu ikke tjent penge, men tværtimod haft underskud siden opstarten. Alene i seneste kvartal var underskuddet på næsten 600 millioner kroner.