Traditionerne står for fald hos BMW, der med mindre og billigere modeller med forhjulstræk vil øge salget med flere end 800.000 biler frem mod 2020.
Hvis du vil have forhjulstræk, så bak! Sådan lød det tidligere en smule arrogant i annoncerne, når BMW mærkede territoriet af som den ”ultimative køremaskine” med perfekt vægtfordeling og – selbstverständlich – træk på baghjulene.
Men snart kommer der andre knödel-boller på suppen. BMW vil konsolidere sin position som verdens bedst sælgende prestigemærke, og så er der ikke råd til fine fornemmelser. Om få år bliver verdens hurtigste voksende bilsegment nemlig små luksusbiler – og de fungerer bedst med forhjulstræk. Derfor overgiver BMW sig så at sige til fjenden.
Den kyniske kalkule er, at mens et mindretal af purister vil rynke på næsen og vende mærket ryggen, vil det til gengæld vælte ind med nye kunder.
Forhjulstræk forventes nemlig at give BMW et kolossalt salgsboost: Frem mod 2020 vil BMW-koncernens samlede salg, inklusive Mini og Rolls-Royce som BMW også ejer, stige fra 1.760.000 til 2.580.000 biler. Af dem vil næsten en million være BMW og Mini-modeller med forhjulstræk. Fordelene ved at tilføje forhjulstræk i BMW-sortimentet er indlysende:
– BMW kan ”genbruge” teknikken fra Mini, der i forvejen kører med forhjulstræk – det sparer penge.
– Forhjulstræk er billigere end baghjulstræk – det gør bilerne billigere og åbner op for flere kunder.
– Forhjulstræk sparer plads og derved kan BMW løse et alvorligt kritikpunkt af 1-serien, der lider under et meget lille bagsæde sammenlignet med ærkerivalerne Audi A3 og Mercedes A-klasse.
Set i det lys tør BMW godt se stort på traditionen for baghjulstræk. I et interview med Automotive News Europe siger BMWs produktchef for forhjulstrukne modeller, Frank Niederländer:
Allerede i 90erne brød vi traditionen, da vi begyndte at sælge SUV’ere sammen med vores sedan’er. Kunderne fandt ud af, at de kunne få BMWs velkendte køredynamik i en SUV. Det samme vil ske, når vi indfører forhjulstræk.
12 modeller med forhjulstræk på otte år
Ifølge Niederländer kommer der hele 12 forhjulstrukne modeller i BMW-koncernen. Godt halvdelen vil være Mini’er, resten BMW. Første model bliver produktionsudgaven af konceptbilen Active Tourer (billedet), som BMW viste på septembers biludstilling i Paris. Den høje, MPV-lignende BMW triller af samlebåndet om et års tid som konkurrent til Mercedes B-klasse og VW Golf Plus. Senere følger en forhjulstrukket 1-serie og sandsynligvis også en mindre model, der skal konkurrere med Audi A1.
Lidt trøst er der til puristerne, der føler, at BMW sælger ud af arvesølvet. Fra 3-serien og op lover BMW at holde fast i baghjulstrækket.
”Her er der tale om kraftfulde biler, så der ser vi ikke nogen fordel ved forhjulstræk,” siger BMW’s indkøbschef Klaus Draeger til Automotive News. Og mon ikke den bemærkning også lige var et diskret spark over skinnebenet til arvefjenden Audi’s A4 model? Selv om man ikke længere er for fin til forhjulstræk, kan man stadig godt være arrogant…
Læs mere om BMW Concept Active Tourer.