Danskerfavoritten Suzuki Swift får nyt design, men holder fast i lille, effektiv benzinmotor og godt med udstyr. Dansk lancering i foråret.
Med kækt design, ligefrem køreglæde, beskeden benzintørst og godt med udstyr til lave priser har Suzuki Swift som regel været en rigtig danskerdarling på det hjemlige bilmarked.
Nu er den lille japanske bilfabrik klar med fjerde generation af Swift. Om den rammer lige så rent i hjertekulen på danskerne ved vi først, når bilen står hos forhandlerne i løbet af foråret. Der er heller ikke sat pris på nyheden. Vi gætter på, at den holder sig lige omkring de nuværende 168.000 kr., for teknikken ændrer sig ikke meget, og attraktive priser er en del af Suzukis DNA.
Design til diskussion
Vi tør dog godt forudsige, at det nye design bliver noget, som Swift-fans kommer til at diskutere. Og dem er der mange af, for over årene er der solgt flere end 40.000 Swift i Danmark. Herhjemme har Bilmagasinet allerede fældet en kontant dom, og derfra kan diskussionen fortsætte.
Sikkert er det i hvert fald, et Swift IV bygger videre på det nuværende design med en slags lagdeling af karrosseriet: Motorhjelmen ser ud som om den er placeret oven på fronten, og herfra løber en markant linje hele vejen bagud over de noget mere brede ’hofter’. Linjen ender i en bagklap, der er trukket lidt ind i karrosseriet. En separat farve til taget understreger, at Swift på den måde visuelt er delt i en bund, en langsgående fold og et tag.
Fra fire til tre cylindre
Under motorhjelmen ligger en nyudviklet 1,2 liters benziner, der kan genbruge den energi, der samles op ved nedbremsninger for en bedre benzinøkonomi. Der er også røget en cylinder, så Swift nu har tre. Det tyder på et lavt benzinforbrug, en disciplin som Swift altid har mestret særligt overbevisende. Fabrikken oplyser dog endnu ingen forbrugstal.
Apropos lagdeling. Den fortsætter i kabinen, hvor instrumentpanelet ser ud til at bestå af tre lag, endda i forskellige farver. Nyt er en ni tommers infotainmentskærm, der bl.a. byder på trådløs opkobling til Apple CarPlay eller Android Auto. Som nu kan du vælge mellem fem-trins manuel gearkasse eller trinløst CVT automatgear.
Mange sikkerhedsassistenter
Sikkerheden er opgraderet med flere nye assistenter. Fx et udvidet nødbremsesystem, som også reagerer på cykler og fodgængere og som kan afbøde frontale og diagonale kollisioner. Og den aktive fartpilot og vognbaneassistent, der også indeholder fastholder bilen i vejbanen, er blevet optimeret.
Nyt er også et fører-monitoreringssystem, hvor et lille kamera overvåger, om føreren er opmærksom og giver en advarsel, hvis det ikke er tilfældet. Af andre vigtige sikkerhedsfeatures i den nye Swift kan også nævnes blind-vinkel advarsel, vejskilte genkendelse og advarsel mod krydsende trafik bagfra.
Størrelsen er stort set også bevaret med en længde på 386 cm. Swift er blevet en anelse længere og en enkelt cm lavere. Dermed holder den fast i sin position et sted mellem mikro- og miniklassen – dog med pladsforhold, der plejer at være mere mini end mikro.