Miljøgevinsten ved elbiler bliver mere end ædt op af øget CO2-udslip fra stadig mere populære SUV-modeller, viser ny rapport fra COP28.
Salget af elbiler stiger verden over. Alt andet lige burde det medføre lavere CO2-udslip fra bilerne til gavn for klimaet. Men faktisk forholder det sig omvendt – trods flere elbiler udleder bilerne alt i alt mere CO2. Forklaringen er vores umættelige appetit på stadig større, højere, tungere og mere energikrævende SUV-modeller. I løbet af de seneste ti år er andelen af solgte SUV’ere således næsten tredoblet fra 15 til 41 procent.
Det konkluderer miljøorganisationen Greenpeace i rapporten ”Big Cars, Bigger Crisis”, der netop er offentliggjort under det aktuelle COP28 klimatopmøde i Dubai.
SUV-salg øget 150 pct.
Greenpeace har undersøgt fem af verdens største bilproducenter; Toyota, Volkswagen Gruppen, Hyundai-Kia, GM og Stellantis. Tilsammen har de fem bilgiganter øget salget af SUV-modeller med 150 procent siden 2022. Kigger vi alene på VW Gruppen, er tallet endda hele 270 procent.
Konsekvensen af det øgede SUV-salg er en tilsvarende stigning i CO2-udslippet på 38,5 millioner tons – hvilket det øgede salg af emissionsfri elbiler ikke kan kompensere for.
Elbilerne undgår dog heller ikke kritik i rapporten. Mange af dem er nemlig selv SUV-typer, som dels er mere energi- og materialekrævende at fremstille, og som – præcis som deres fossilmotoriserede modstykker – har et markant højere energiforbrug under kørsel end lettere og lavere personbiler med mindre luftmodstand.
Fire klimavenlige råd
I rapporten giver Greenpeace bilindustrien og politikerne ved COP28 i Dubai fire råd til, hvordan man kan vende udviklingen og reducere CO2-udslippet fra bilerne:
- Øg skrotningen af ældre biler med forbrændingsmotorer.
- Reducer CO2-udslippet ved at gøre bilerne mindre i stedet for større.
- Invester i og øg anvendelsen af CO2-neutralt stål til bilfremstilling.
- Giv støtte til alternative ejerformer som delebiler.
Du kan læse hele rapporten om SUV’ernes betydning for CO2-udslippet her: