I 2024 vil elbiler udgøre mere end halvdelen af det danske bilsalg – vi peger på fire elbiler, der på hver deres måde vil gøre indtryk.
Det danske bilsalg fortsætter med at stige, og det er i især elbilerne, der driver udviklingen. De Danske Bilimportører forventer, at 2024 bliver det første år, hvor elbiler vil udgøre mere end halvdelen af det samlede, danske nybilsalg. En spændende udvikling, der hænger godt sammen med udsigten til den strøm af spændende nye elbiler, der rammer Danmark i det kommende år.
Her zoomer vi ind på fire elbiler, som vi vurderer vil sætte hver deres meget forskellige, men markante aftryk på bilåret 2024.
Billig fransk fristelse
Citroën ë-C3 er en ny udgave af den kompakte C3, der ofte ligger i toppen af det danske bilsalg. Med det lidt krukkede ë foran modelbetegnelsen varsler Citroën nye tider for deres kompakte bestseller, der vokser i højden og bliver en højbenet, fuldelektrisk crossover.
Samtidig lover Citroën kørekomfort fra øverste, franske hylde. Som standard får ë-C3 nemlig Citroëns berømte hydrauliske affjedring. Målet er at gøre ë-C3 til klassens komfortkonge.
ë-C3 skal også være kongen af lavpris. Med et LFP (lithium jern fosfat) batteri på 44 kWh, kan prisen holdes under 25.000 euro. Det kan oversættes til en pris herhjemme et godt stykke under 200.000 kr., hvilket kan gøre Citroën ë-C3 til Danmarks billigste elbil.
Rækkevidden er hæderlige 320 km, og du kan lynlade med op til 100 kW på farten. Ifølge Citroën tager det 26 minutter at lade batteriet fra 20 til 80 pct. Til gengæld er der sparet på kræfterne. Elmotoren yder 83 kW (113 hk) og har en topfart på 135 km/t.
De første ë-C3 når Danmark i løbet af foråret. Dermed lever Citroën, der er en del af Stellantis-koncernen, op til målsætningen om at være blandt de første, der kan tilbyde en prisbillig elbil i Europa. Det vil give ë-C3 en fordel på det danske marked, hvor Citroën i forvejen sælger godt og mange bilkøbere venter på en moderne elbil til under 200.000 kr. Avantage Citroën…
Nuttet Fiat får storesøster
De senere år har det været nemt at være Fiat-fan. Der har nemlig kun været én model i programmet; den ikoniske Fiat 500.
Men nu er der endelig godt nyt for Fiat-tifosi. For første gang i tre år lancerer Fabbrica Italiana Automobili Torino en ny model. 600e hedder den, og den rammer meget kløgtigt lige ind i klassen af kompakte, elektriske SUV’er, som der er stor efterspørgsel på.
Modellen er vigtig for Fiat, der har brug for at udvide modelpaletten for at tjene de nødvendige lira. Derfor bygger italienerne videre på formsproget fra evigt grønne Fiat 500: Bløde former og kuglerunde forlygter, der giver 600e et menneskeligt udtryk. Det hele pakket ind i friske farver og godt med marketingsnak om det italienske Dolce Vita, som vi kender og holder af.
Teknisk står 600e på moderkoncernen Stellantis’ e-CMP platform, der også bruges til Jeep Avenger, der vandt titlen som årets bil i Europa 2023. Batteriet oplyser Fiat endnu ikke noget om, men lover en lang rækkevidde på 600 km. Vi forventer også en billigere variant med mindre batteri og en rækkevidde omkring 400 km.
Fiat lover masser af standardudstyr i 600e. Her er bl.a. adaptiv fartpilot, skiltegenkendelse, blindvinkelalarm, automatisk nødbremsesystem, som genkender cyklister og fodgængere samt parkeringssensor og bakkamera med 180°-visning.
Hvis Fiat kan holde prisen et godt stykke under 300.000 kr., kan 600e blive et lille gennembrud for det italienske mærke, der så gerne vil sælge andet end ikoniske Cinquecento.
Hyundai med højspænding
Du kender måske konflikten: Den glade Tesla-ejer praler af, hvordan den helt almindelige Model 3 giver selv ottecylindrede muskelbiler baghjul. Hvortil benzinfans med et M, AMG eller GTI-skilt på bagsmækken svarer, at de aldrig kunne drømme om at køre i en steril elbil uden lyd, lugt og vibrationer.
Lidt en klassiker i kredse, hvor der er brændstof i blodet. Begge lejre har en pointe. Og til foråret får vi en elbil fra Hyundai, der vil bygge bro mellem de to trosretninger.
Ioniq 5 N hedder den. Basis er altså den elektriske familiebil Ioniq 5, der både kan prale af titlen som Årets Bil i Danmark og i Verden.
Forskellen ligger i bogstavet N. Det står for den legendariske racerbane Nürburgring – og at den tidligere chef for BMW’s M-afdeling for motorsport, Albert Biermann, har forvandlet familiebilen til et højspændt muskelbundt: Kræfterne er øget fra 229 til 650 hk, der trækker på alle fire, og du sidder fastspændt i sæder, der griber om dig som en baseballhandske. Hvilket er en god idé, for det tager blot 3,4 sekunder at rykke fra 0-100 km/t. Fjedrene er strammet op, bremserne Hyundais største nogensinde og styringen slebet skarp som et samuraisværd. Biermanns særlige trick er en rød ’N Grin Boost’ knap (det hedder den!), som aktiverer otte kunstige gear og ’motorlyd’ komplet med vrælende udstødning, mellemgas og hakkende omdrejningsbegrænser.
Overgearet og unødvendigt? Måske, men ifølge de udenlandske bilmagasiner, der har prøvet Ioniq 5 N, har Hyundai skabt en underholdende totaloplevelse, der opfylder Hyundais sympatiske mission om at få selv forbenede bilentusiaster til at skifte fra benzin til el.
Tesla beholder førertrøjen
Fjerde og sidste elbil, som vi vil fremhæve i 2024, er allerede på markedet, men vil utvivlsomt sætte et kæmpe aftryk herhjemme i 2024.
Vi taler selvfølgelig om Tesla Model 3, der før jul kom til Danmark i den faceliftede udgave kendt som ’Highland’.
Softwaren er optimeret og sammen med en ny og mere vindglat front, øger det rækkevidden: Med det mindste batteri og baghjulstræk kan Model 3 nu køre 554 km. Long Range udgaven med to motorer, firehjulstræk og det store 82 kWh-batteri når ud på hele 678 km. Ladeevnen er uændret henholdsvis 170 og 250 kW for de to batterityper.
Den gode nyhed er, at det sker til beskedne prisstigninger. Begge modeller bliver blot 10.000 kr. dyrere og kan dermed købes for henholdsvis 340.000 og 400.000 kr.
Tesla fortsætter også med at forenkle betjeningen. Det betyder farvel til begge stilke til gearvælger, fartpilot, vinduesviskere og afviserblink. Alle kommandoer styres nu ved hjælp af knapper i rattet, med stemmen eller på den store centerskærm. Hvilket først og fremmest gør Model 3 billigere at fremstille, ikke nødvendigvis nemmere at betjene.
Tesla Model 3 er verdens mest solgte elbil, og med reelle forbedringer af ømme punkter som rigelig støj og hård affjedring, vil den bevare sin dominerende position lang tid endnu. Det er ganske enkelt svært at finde en bedre elbil til prisen. Sådan bliver det også i 2024.