Både Allego, Circle K, Clever, Norlys og OK tilbyder lynladning ved motorvej E20 lige syd for Odense. Det slipper de vidt forskelligt fra.
Salget af elbiler slog ny rekord i 2023 – og i år forventes over halvdelen af alle nye biler at være elektriske. Det stiller store krav til udbredelsen af et lade-netværk, så de nu flere end 200.000 danske elbils-ejere kan få strøm på deres biler. Ikke overraskende er der også højspænding på udbygningen af ladefaciliteter: I løbet af det seneste år steg antallet af ladestandere i Danmark med 84 procent.
Antallet af lynladere, der skal gøre det nemmere at køre lange distancer i Danmark, stiger endnu mere. Det ses især langs det danske motorvejs-H, der forbinder motorvejene fra Helsingør til Sydsjælland og fra Aalborg til den tyske grænse med E20 tværs over Fyn i et stort H.
Særligt på Fyn, lige midt i Danmark, flokkes ladeoperatørerne i stadig større ladecentre, hvor man udover lynladning kan få lidt at spise, vaske bilen eller komme en tur på toilettet.
Hvilkenbil drejede fra ved Odense SØ for at tage temperaturen på fremtidens ’tankstationer’.
Gode faciliteter er vigtige
Odense SØ er ikke tilfældigt valgt. Dels ligger det midt i landet, og er et naturligt stop for de mange bilister, der kører på tværs af landsdelene. Dels konkurrerer fem ladeoperatører her side om side om kunderne i det, der er blandt Danmarks største ladecentre. Med andre ord et velegnet sted til lynladning, hvis man vil afprøve dagens standard for elbilister på langtur.
En af kunderne er Jan Alexander Berg, direktør fra Kolding med mange pendlerture til Holbæk. Det bliver til 50.000 km årligt i den hvide Polestar 2.
”Med det kørselsbehov havde jeg forsvoret, at jeg nogensinde skule have en elbil. Men de lave driftsomkostninger fik mig overbevist, og det fungerer faktisk godt,” fortæller han, mens bilen tanker strøm hos Clever.
Med abonnement hos Clever giver valget sig selv, selv om der ligger fire andre operatører på stedet.
”Faciliteterne på en ladestation er vigtige, fordi man jo ofte bruger noget tid på at lade bilen op. Der må gerne være et toilet og mulighed for noget at spise,” siger Jan Alexander Berg og kigger lidt skeptisk på den transportable toiletvogn, som Clever har opstillet i et hjørne af ladestationen. Han beslutter sig for at gå over vejen, hvor der er toiletter hos de to fastfood-restauranter Burger King og Sunset Boulevard. Og selvfølgelig mulighed for at få lidt mad.
Clever
Clever er Danmarks største ladeoperatør og har allerede adskillige større ladecentre som dette ved Odense SØ. Typisk for Clever er her store overdækninger i form af træpavilloner, bænke at sidde på og legeredskaber til børnene. Men altså hverken faste toiletter eller mad. I stedet placerer Clever sig ved trafikale knudepunkter, tæt på fastfoodrestauranter.
Kaffe Lars har dog parkereret sin flotte, køkkenblå vintage Citroën varebil mellem to ladestandere, hvor han byder på håndristet barista-kaffe. Desværre kun nogle timer torsdag, fredag, lørdag og søndag, så denne halvtriste onsdag må vi nøjes med den svage duft af kaffebønner, der siver ud fra Citroënen.
Hvilkenbil siger: Der er bæredygtig picnic-stemning under Clevers velkendte træ-pavillioner, hvor du kan sidde på hårde bænke, mens børnene leger. Men der er ikke så meget som en snack-automat, Kaffe Lars holder fri halvdelen af ugen og toilet-skurvognen er festival-agtig på den tarvelige måde. Tre ud af seks stjerner.
Norlys
Vi triller blot 50 meter længere sydpå og ind på Norlys’ ladestation. Håndværkerne er stadig i gang, så først til april er der adgang til lynladning i alle 20 ladeudtag. Et hurtigt opkald til Norlys afslører, at vi er snublet over ’breaking news’: Ladestationen her ved Odense SØ er Norlys’ første af slagsen – og selve begyndelsen på en større satsning, hvor det midtjyske energiselskab med 800.000 andelshavere vil ud og have en (stor) bid af markedet for elbils-lynladning.
Når anlægget står færdig, vil der være to toiletter, et handicaptoilet, automater med snacks og drikkevarer. Mere kan Norlys ikke fortælle på nuværende tidspunkt.
Med sin trækonstruktion, hvor bilerne holder på rad og række, har Norlys bygget en ladestation, der er en mellemting mellem Clevers ’ladeøer’ og en traditionel tankstation. Det ser effektivt ud.
Hvilkenbil siger: Det skal nok blive godt, og som bilist er det nemt at køre ind og ud af de snorlige ladepladser. Trækonstruktionen er flot, og rigtige toiletter trækker op. Men der er langt til en burger eller sandwich. Tre ud af seks stjerner.
Circle K
Vi forlader nyheden om Norlys og kører tilbage til det, der kan betegnes som ladecentrets centrum. Her ligger Circle K, mest kendt for at tilbyde benzin og diesel, men her på Drejebænken 15, har Circle K prioriteret lynladning til 12 elbiler. Laderne befinder sig under et klassisk tankstations-halvtag, hvor du sætter stikket i og derefter sætter dig på en udendørs bænk eller bevæger dig ind i butikken. Herinde er både toiletter, dagligvarer og alt i fastfood og snacks, som endda kan nydes i to etager.
Hvilkenbil siger: Klassisk men velfungerende koncept. Circle K tilbyder alt i faciliteter, og vi sætter pris på, at man kan se ladeprisen på lang afstand. Er du mere til en burger hos ’Kongen’ eller en sandwich hos Sunset, ligger de lige ved siden af. Kører I flere biler sammen, kan både el- og fossilbiler få ny energi samme sted. Her er også mulighed for en hurtig bilvask – det trækker også op. Og så har Circle K – i hvert fald på dagen – den billigste strøm. Fem ud af seks stjerner.
Allego
Hollandske Allego kalder sig Europas største, uafhængige ladeoperatør, men er foreløbig blandt de mindre spillere i Danmark. Ved Odense SØ har selskabet seks ladeudtag på en p-plads lige overfor indgangen til Burger King og små 100 meter fra Sunset Boulevard. Ellers ingen faciliteter – ikke en gang et lille halvtag.
Hvilkenbil siger: Er du sulten, ligger Allego optimalt. Ellers er her absolut ingen faciliteter. Og når alt nu er sparet væk, kunne man forvente lave priser. Men nej – tværtimod er Allego det dyreste sted at lade ved Odense SØ. Lidt skidt, når oplevelsen i øvrigt er gennemført discount. En ud af seks stjerner.
OK
Køreturen fortsætter til den femte og sidste ladeoperatør ved Odense SØ, nemlig det danske energiselskab OK, der er ved at etablere sig som en af de større udbydere af ladere i Danmark.
Her er seks udtag til lynladning med det bæredygtige twist, at ladestationen er koblet sammen med et stort batteri, leveret af vindmølleproducenten Vestas. Når vinden blæser, lader OKs egen vindmølle i Billund det enorme batteri op, så du altid lader din elbil med 100 procent CO2-fri vindmøllestrøm.
Ellers udmærker OKs ladestation sig mest ved, at her også er en vaskehal samt mulighed for selv at vaske bilen ved hjælp af børster med indbygget vand, som vi kender det fra Sydeuropa. Her er intet toilet og intet at spise.
Vi besluttede derfor at gå over til Sunset Boulevard 200 meter mod øst.
En dårlig idé, viste det sig. Først skal du over et stykke mudret mark. Derefter over en svingbane, hvor bilerne kører hurtigt. Herfra må du dele vejkanten med den tætte og tunge trafik, fordi her intet fortov er. Og heller ingen fodgængerovergang i det firesporede kryds, viser det siger.
Det bedste man kan sige om den gåtur er, at det giver en god appetit at føle sig i livsfare. Og at den ualmindeligt velsmagende Hereford Burger Classic hos Sunset næsten var den hårrejsende oplevelse værd.
Men kun næsten. Så vi spurgte OK, om de har tænkt sig at forbedre sikkerheden på stedet?
”Vi tænker altid kundernes oplevelse og sikkerhed ind på vores stationer, og indretter vores stationer efter dette. Vi har en tæt dialog med kommunen i vores byggesager på denne matrikel og gør også, hvad vi kan for at øge sikkerheden udenom vores matrikel. Da det er en offentlig vej mellem vores station og restauranterne, er det imidlertid kommunen, der beslutter, hvad der kan/skal ske,” svarer OKs e-mobilitetschef Thor Folmann Krarup.
Han fortæller samtidig, at der ikke er planer om yderligere faciliteter på station i Odense SØ.
Hvilkenbil har efterfølgende været i kontakt med Odense Kommune, der vurderer, at vejnettet på stedet ikke er egnet til en fodgængerovergang – og at der derfor ikke vil blive etableret én. Holder det stik, kan vi ikke anbefale OKs kunder at bevæge sig til fods til Sunset Boulevard eller Burger King, mens elbilen lades op.
Hvilkenbil siger: Vi kan lide, at der er bæredygtig vindmøllestrøm i ladekablerne hos OK – og de lokale siger, at vaskehallen er god. Ellers er vi ikke imponerede. Her mangler faciliteter, så en 30 minutters pause her kommer til at føles lang. Og hvis OK vil passe på kunderne, bør de sætte et solidt hegn op, der afholder folk fra at bevæge sig mod fastfood-restauranterne til fods – det er simpelthen for farligt. To ud af seks stjerner.
Lynladning Odense SØ
Operatør | Allego | Circle K | Clever | Norlys | OK |
Ladepladser | 6 | 12 | 28 | 20 | 6 |
Max effekt | 300 kW | 300 kW | 300 kW | 300 kW | 300 kW |
Pris pr. kWh * | 5,75 kr. | 3,95 kr. | 4,99 kr. | 3,95 kr. | 3,99 kr. |
Betaling | App, brik, kort | App, brik, kort | App, brik, kort | App, brik, kort | App |
* Priser indhentet 22. februar.
Vilde strømpriser. Jeg har endnu til gode at betale over 3 kr ved Tesla Superchargere (som Tesla ejer, ikke-Tesla ejere betaler vist 1 kr mere/kwh). Hvordan kan elpriserne mon svinge så meget blandt udbyderne? Brændstof-sælgere ligger da altid inden for få % af hinanden. Skyldes det alle de der abonnementsordninger der “forstyrrer” og efterlader folk der skal lade uden abb. med lettere vilkårlige priser?
Godt spørgsmål Martin – det vil vi interessere os for snarest. Bedste hilsner, Jens Velling, Hvilkenbil.
Det ser alt sammen lækkert ud. Men det ser desværre stadig ud til, at de fleste ikke tænker på, at der kommer nogen med anhænger.
Godt spottet Sonny 👍 det bedste sted at komme med påhængsvogn er på CircleK
Du kan holde med trailer ved clever nordlys og cirklek
Hvorfor er OK ikke med i jeres skema? 🤔
Hej Ib. Teknikken driller lidt på mobil – hvis du vender mobilen til bredformat, kan du se hele skemaet. Vi får det fikset. Med venlig hilsen, Hvilkenbil.
Det ville være mere interessant, hvis I havde testet, hvor mange kW der rent faktisk kommer ud ved en ladesession…
Tak for god journalistik! Interessant og relevant.
1,9 kr har vi i snit givet for 1 kWh hos Clever… det er da fint billigt 😁
Jeres præmisser er i høj grad diskutable.
1. Der er vist ikke mange Clever-kunder, der lader til den pris, I angiver.
2. Toiletter er selvfølgelig en god ting. Men fra Clever er der MEGET kort til toiletterne hos Circle K – og snart Norlys. Oplagt at deles om den slags faciliteter.
3. Er det godt at proviantere på spisesteder af den karakter, I beskriver?
Eller er det netop den type føde, vi så vidt muligt skal undgå at lade os friste til at købe?
Jeg tænker det sidste. For salt, for sødt, for forarbejdet, for dyrt. Det trækker ned.
Hej Finn. Tak for gode indspark – jeg synes nu, vores præmisser er ganske holdbare 🙂
1. Det er rigtigt, at du betaler en helt anden pris, hvis du har Clever abonnement – men vi bedømmer operatørerne ens på den ‘rå’ pris ved ladestanderen uden forskellige former for fordels- og abonnementsordninger. Det må være det mest fair set fra et forbruger-synspunkt.
2. Skurvogns-toiletter er bedre end ingen toiletter. Og mon ikke konkurrenterne mener det samme? Hvis man skal deles om toiletfaciliteterne gælder det jo også udgifter til rengøring. Så ros til de ladeoperatører, der stiller toiletfaciliteter til rådighed for deres kunder og ikke bare sender dem videre til konkurrenten.
3. Jeg fik lødig mad hos Sunset Boulevard. Men derudover vil vi som bilmedie ikke blande os i, hvad folk spiser – det er ikke vores spidskompetence. Både hos Circle K, Burger King og Sunset kan du dog få meget forskellig mad, herunder mad, der kan karakteriseres som sund og fedtfattig. Men det vil være lidt mærkeligt at rose en ladestation, hvor man måske opholder sig en halv time, for at der IKKE er mulighed for at bruge tiden på at få noget at spise 😉
Med venlig hilsen, Jens Velling, redaktør, Hvilkenbil.