Tesla leverede 20 pct. færre biler i første kvartal, men genvinder alligevel titlen som verdens største elbilproducent fra kinesiske BYD.
Højere renter og inflation presser bilsalget over hele verden. Det rammer især elbilerne, der i mange lande koster mere end tilsvarende fossilbiler.
Det gælder også Tesla, der for første gang siden 2020 må se antallet af leverede biler falde i årets første kvartal. Her leverede Tesla 386.810 biler – en tilbagegang på 20,2 pct. i forhold til det foregående kvartal og 8,5 pct. sammenlignet med samme kvartal for et år siden.
Faldet kommer trods en heftig priskrig, som Tesla selv satte i gang for godt et år siden. Samtidig er konkurrencen skærpet. Ikke mindst fra et væld af mere eller mindre nye kinesiske elbilproducenter, der kæmper for at bide sig fast i det voksende marked for elbiler.
Overhaler BYD igen
Et godt eksempel er den kinesiske bilproducent BYD, der faktisk lykkedes med at sælge flere elbiler end Tesla i fjerde kvartal 2023. BYD gik med i priskrigen – især på det enorme hjemmemarked – og fik på den måde fravristet Tesla titlen som verdens største elbilproducent.
Men kun kortvarigt, viser det sig nu. Selv om Tesla leverede færre biler i årets første kvartal, var tilbagegangen endnu større for BYD, der solgte lidt over 300.000 biler i samme kvartal. Dermed er Tesla tilbage på tronen som verdens største producent af elbiler. Tesla drager fordel af at være til stede i flere lande end BYD – både når det gælder salg og produktion.
Aktiemarkedet er dog ikke tilfreds med Tesla-salget. Nyheden om det vigende Tesla-salg fik umiddelbart efter Tesla-aktien til at falde 6,6 pct.
Først vækst i 2025
Tesla har selv annonceret, at 2024 bliver et udfordrende år. Næste vækstbølge kommer tidligst i slutningen af 2025, når mærket er klar med en ny basismodel. Tesla taler i den forbindelse om en ’revolution’ af produktionsteknikken, der skal sætte nye standarder for, hvor billigt man kan bygge en moderne elbil.
På den korte bane har Tesla flere udfordringer, vurderer analytikere. Det handler især om, at mærkets biler efterhånden har mange år på bagen. Model 3 er ganske vist lige blevet opgraderet, men grundlæggende er bilen fra 2017. Model Y er baseret på samme teknik, og står over for en lignende opgradering, der skal fastholde dens position som verdens mest solgte bil. De større Model S og X er mere end 10 år gamle og sælges kun i beskedent tal, mens den stærkt hypede Cybertruck efter Teslas eget udsagn er meget kostbar at producere.
”For første gang i mærkets historie er Tesla ikke begrænset af udfordringer med at levere biler, men med efterspørgslen på bilerne,” siger brancheanalytikeren Karl Brauer fra iSeeCars til Automotive News.
”I en tid med stadig skarpere konkurrence, aldrende produkter og en general afmatning i salget af elbiler, betyder det, at det mest succesrige bilmærke gennem de seneste 10 år bliver nødt til at revurdere sin langtidsplanlægning,” konkluderer han.