BYD fik i 2022 næsten 16 milliarder kroner i støtte fra den kinesiske stat til udvikling og produktion af batterier og elbiler.
Bilproducenter i Vesten har længe gjort opmærksom på unfair konkurrence fra kinesiske virksomheder.
Sagen er, at kinesiske bilproducenter af den kinesiske stat bliver beriget med milliarder, og det giver kineserne enorme fordele og skævvrider konkurrencen.
Den seneste dokumentation leverer Kiel Institute for the World Economy, der blandt andet rådgiver den tyske regering. En analyse fra instituttet viser, at regimet i Beijing subsidierer kinesiske virksomheder særligt indenfor sektorer som elektrisk mobilitet og grøn energi.
I de kategorier befinder BYD sig. BYD fremstiller både batterier til elbiler og elbiler, og Kiel-instituttet påviser, at Kinas støtte til BYD er steget massivt. I 2020 støttede det kinesiske regime BYD med 220 millioner euro (1,64 milliarder kroner), og i 2022 var statsstøtten øget til 2,1 mia. euro (ca. 15,7 mia. kr.).
Også branchetidsskriftet Automotive News har beskrevet Kinas massive støtte til blandt andet BYD og i den forbindelse bedt BYD om en kommentar. BYD har dog ikke ønsket at medvirke i Automotive News’ artikel.
Hvilkenbil har rettet henvendelse til den danske BYD-importør, Nic. Christiansen Gruppen A/S, der også importerer Hyundai og Jaguar Land Rover. Anders Blaabjerg, marketing- og PR-manager, siger til Hvilkenbil, at “for spørgsmål i denne forbindelse må vi henvise til BYD Europe”.
Måske øget afgift på kinesiske biler
I forhold til de subsidier, som regeringer i OECD-landene støtter deres bilindustrier med, er den samlede kinesiske støtte mindst tre gange højere.
Blandt andet giver Beijing kinesiske virksomheder målrettet og strategisk adgang til råmaterialer til eksempelvis produktion af batterier til elbiler. Både inden- og udenlandske investorer, der kan bidrage med nøgleteknologier til de industrier, som Kina satser på, får lempeligere forhold. Og man letter de administrative byrder, der sædvanligvis er i forbindelse med myndighedernes godkendelse af ansøgninger og uddeling af tilladelser.
EU indledte i september 2023 en undersøgelse for at afsøge mulighederne for eventuelt at indføre importtold på statsstøttede kinesiske varer. Skulle de 27 EU-lande nå til enighed om det, kan det betyde, at man hæver importtolden på kinesiske varer med tilbagevirkende kraft fra 7. marts i år. Hvilket for forbrugerne vil betyde, at biler fremstillet i Kina – bl.a. BYD, Polestar, Xpeng, Nio og Tesla – vil blive dyrere.
I øjeblikket har EU en meget lav toldsats på kun 10 procent på biler produceret i Kina. USA har længe pålagt kinesisk producerede biler en toldafgift på 27,5 pct.
Den anden vej rundt pålægger Kina importerede biler en afgift på 15 til 25 pct.
Måske forhandlinger på vej
Forfatterne bag Kiel-instituttets analyse anbefaler, at EU omgående indleder forhandlinger med den kinesiske regering. I det mindste i et forsøg på at få Kina til at reducere støtten til de produkter, som på grund af deres lave, statsstøttede pris umuliggør de vestlige virksomheders muligheder for at konkurrere på lige fod.
Søndag afviste Kinas handelsminister, Weng Wentao, under et besøg i Paris, at Kinas støtte til bilproducenter er udtryk for protektionisme. Han fastslog, at Kina vinder kapløbet om elbiler, fordi de kinesiske produkter er overlegne.
Tysklands socialdemokratiske kansler, Olaf Scholz, rejser i denne uge på officielt besøg til Kina. En af forfatterne bag Kiel-analysen, direktør Dirk Dohse, håber, at Scholz griber denne enestående mulighed for at forhandle med Kina om statsstøtten.
Hvilkenbil har de seneste dage beskrevet, hvordan de kinesiske bilmærker strømmer til Europa og Danmark. Og beskrevet, hvilke udfordringer mærkerne har. Artiklerne kan læses her og her.
Det må være svært at bevise størrelsen af Kinas støtte? Og aftaler med Kina omkring det må blive nærmest umulige at verificere i praksis. EU kan hæve toldsatserne og gøre de tyske fat cats, Mercedes-Benz, BMW og VW påtaget sure, mest fordi de med rettidig omhu investerer milliarder i Kina. Eller EU kan støtte EU producerede biler med en slags BAFA ordning og derved også støtte det skønne ungarnske styre og BYD, mon Ungarn vil stemme for told på kinesiske biler? Eller er de ligesom Tyskland, svage i koderne?