Test: CR-V er stadig et stærkt kort for Honda

Honda CR-V
Mens Honda sælger meget få biler i Danmark og Europa, har de intet mindre end tre biler på listen over de 20 mest solgte i verden. SUVen CR-V her er nummer tre i verden med et salg på 846.000.

BILTEST: Er man til veludstyret ladehybrid i SUV-habit, er Honda CR-V et stærkt bud med masser af udstyr og høj kvalitet til fair pris.

Hvilken bil?

CR-V er Hondas topmodel, og vil man have den, er valget enkelt. Den findes nemlig kun i én udgave i Danmark: Som opladningshybrid med Advanced Tech-udstyr til 554.000 kroner.
Sjette generation Honda CR-V er proppet med stort set alt tænkeligt udstyr, hvor eneste tilvalgsmuligheder er metallak, anhængertræk og en lyspakke. Udstyret inkluderer ikke færre end 11 airbags, et arsenal af aktivt sikkerhedsudstyr plus komfortudstyr som for eksempel elektrisk justering af forsæder, varme i bagsædet, Bose-lydanlæg, læderkabine og panoramaglastag.
Batteriet er på knap 18 kWh og giver en maksimal rækkevidde på 82 kilometer. Opladning sker med knap syv kW og tager fra flad til fuld to en halv time.

Vidste du at?

Japanske bilproducenter strør gerne om sig med begreber, der skal beskrive deres bilers fortræffeligheder. Power of Dreams er et velkendt Honda-slogan.

Bogstaverne CR-V er en forkortelse for ‘Comfortable Runabout Vehichle’, og lillebror-bostaverne HR-V står såmænd for ‘Hi-rider Revolutionary Vehichle’.

USA, hjemmebanen og Kina er Hondas primære markeder, men det japanske mærke har aldrig rigtigt haft held til at slå igennem i Europa. Den firmabilsstore Accord var ellers med til at sikre en fornuftig markedsandel i Europa i 00’erne, men den blev trukket fra Europa i 2015, og siden har Hondas markedsandel i Europa ligget under en procent. I Danmark var andelen i fjor helt nede på 0,2 pct. med blot 337 solgte.
Så i øjeblikket ser det lidt løst ud. Den ellers meget roste elbil Honda e blev taget ud af produktion efter kun tre år, og lige nu består programmet udover CR-V af elbilen med det forunderlige navn e:NY1, Jazz, Civic og HR-V. Men måske er skuden på vej til at vende, selvom man ikke skal basere sine forventninger på et enkelt kvartal: Men i årets første kvartal solgte Honda ifølge De Danske Bilimportører 222 biler.

Hvordan er førerpladsen?

I det 8-vejs elektriske justerbare førersæde finder man sig nemt til rette. Læderkabine er standard, generelt er kvaliteten premium, selvom man visse steder, for eksempel på dørsiderne, finder hård plast.
I dag er det nærmest en sjældenhed, at displayet foran føreren er større end midterkonsollens infotainmentdisplay, men det er tilfældet her. 10,2 tommer-displayet foran føreren står klart med tydelige symboler og grafik, det samme gør sig gældende med displayet i midten. Men det vågner langsomt til live, og innovativt som i den udgåede elbil e er det ni tommer store display i CR-V’en ikke.
Det synes altmodisch og uavanceret, men på den anden side er det enkelt at betjene, og Honda skal have ros for antallet af analoge dreje- og trykknapper, der letter hverdagen og fastholder koncentrationen om det centrale, når man sidder bag rattet: Nemlig at køre bil og ikke swipe og “touche” med øjnene stift rettet mod skærmen.
Blandt andet takket være head-up-display og ventilation i forsæderne er førerpladsen i CR-V et sted, man gerne opholder sig længe.

Hvordan opleves kabinen?

På bagsædet er der anstændig plads til tre voksne, omend man ikke skal være ret meget højere end 185 centimeter, før hovedbunden er nær ved loftet.
Benplads er der masser af, vil man udvide det i forvejen nærmest enorme bagagerum på 617 liter, kan bagsædet forskydes i længden med 19 centimeter. Ryglænet kan også justeres, hvis man skulle få lyst til en mere tilbagelænet tilværelse.
Bagdørene åbner næsten vinkelret, så ind- og udstigning er nem til gavn for montering af børn i barnesæder og bedsteforældres adgang til bilen.
Honda kunne have opgraderet den rummelige CR-V til en 7-personers ved at smide to ekstra sæder ind i bagagerummet – de ville formentlig kunne nappe et par mindre børn uden problemer. Men den mulighed har man ikke ønsket at benytte sig af.

Er sikkerheden i orden?

Med det udstyr, som CR-V Advanced Tech indeholder, bestod bilen uden problemer Euro NCAP-sikkerhedstesten til de maksimale fem stjerner. Antallet af airbags er 11 inklusive centerairbag mellem forsæderne, og Honda Sensing 360-systemet overvåger alle ydre afkroge af bilen. Blandt andet tænder et kamera i sidespejlene, når man aktiverer blinklysene, så man i displayet kan få vished for, om man har overset en medtrafikant i den blinde vinkel.
Loven foreskriver, at der skal udsendes en advarsel, når man overskrider hastighedsgrænsen, og det er bestemt fint nok. Nogle bilmærker yder dog sine brugere den service, at alarmen kan afbrydes med et enkelt eller to tryk på en knap. I CR-V’en skal man desværre trykke otte gange på midterskærmen, før der er fred. Og det skal man hver gang, bilen har været slukket. Læs mere om crashtesten her og se video herunder. 

Hvordan kører den?

Dynamisk, men ikke for dynamisk. Dybe huller i asfalten absorberes næsten lige så elegant, som Volvo XC60 mestrer det, og klart mere gelinde end CR-V’s landsmand, Mazda CX-60.

Balancegangen mellem komfort og den mere sporty tilgang er fint, styretøjet er lidt tungt og stramt i bykørsel, men det er vi nogen, som godt kan lide, og CR-V føles nærmest agil, når man træder lidt til den på bivejene.

Desværre er vindstøjen ved motorvejshastigheder lige rigeligt anmassende, og det fjerner lidt af den premium-fornemmelse, som ophold i bilen ellers fylder en med.

Hvordan er motoren?

En anden slags støj – den fra motoren – er man heldigvis stort set forskånet for ved bykørsel. Med strøm på det 17,8 kWh-store batteri lister man elektrisk rundt, i teorien op til 82 kilometer. Ved kørsel i by og kun ganske lidt på landevej fik jeg næsten 60 kilometers rækkevidde ud af den, og det er godkendt.
Til gengæld melder den relativt lille benzinmotor med 146 hestekræfter og den trinløse CVT-gearkasse sig seriøst ind med støj, når der skal accelereres, og når batteriet er kørt tomt.
Generelt er overgangen fra el til benzin dog blid, og som opladnings-SUV fremstår CR-V som et fornuftigt bud, indtil det kommer til opladning. Det kunne være fedt at skrue op fra den beskedne ladeeffekt på 6,8 kW til 11 eller måske endda 22, for så kunne man lade tæt på fuldt op i forbindelse med et indkøb i supermarkedet. Retfærdigvis skal sige, at Hondas konkurrenter heller ikke udmærker sig her.

Passer prisen?

Da CR-V Advanced Tech er den eneste variant, der findes, findes svaret på det spørgsmål under “Er der alternativer?”

Er der alternativer?

Hvis man er i markedet for opladningshybrider af en vis SUV-størrelse, er feltet stort, og en granskning af konkurrenterne får faktisk Honda CR-V til at fremstå meget konkurrencedygtig.
554.000 kr. er prisen for CR-V’en med stort set alt i udstyr, en elektrisk rækkevidde på 82 km og en ladeeffekt på 6,8 kW. Blandt de umiddelbare topudstyrede udfordrere kommer Mazda CX-60 nærmest – den koster 574.000 kr., har en rækkevidde på 63 km og en ladeeffekt på 7,2 kW. Toyota RAV4 koster lige over 600.000 kr., rækkevidden er 75 km, men ladeeffekten er sølle 3,3 kW. Kia Sorento lader med samme beskedne 3,3 kW, kører 57 km på en opladning og koster 663.000 kr.
Blandt de traditionelle premiummærker kommer Audi Q5 og Volvo XC60 nærmest, men her skal man bemærke, at der er tale om frapriser. Altså er mængden af udstyr ikke på højde med CR-V’ens. Q5 koster fra 626.000 kr., XC60 fra 666.000 kr.
Et skridt ned ad rangstigen åbner for ganske kompentente alternativer. En topudstyret Hyundai Tucson koster 412.000 kr., har en rækkevidde på 62 km og lader med 7,2 kW. En topudstyret Kia Sportage kan kun lade med 3,6 kW og koster i dyreste version 420.000 kr. Storsællerten blandt ladehybrider i SUV-outfit, Ford Kuga, koster i højeste udstyrstrim under 400.000 kr.

Konklusion:

For: Udstyr, plads, hybridsystem ved bykørsel, pris.
Imod: Støj, pris.
Hvilkenbil siger:

De afgiftslettelser, som ladehybrider var tilsmilet af, er ved at være ebbet ud. Men er man til biltypen, og vil man bruge dens muligheder rigtigt, er Honda CR-V en ret stærk spiller i feltet. Lækkerhedsfaktoren er høj, den er proppet med udstyr og byder på masser af plads. Støj ved høj hastighed trækker ned, og selvom den er stærkt prissat i feltet, hvilket giver et plus, giver 554.000 kr. samtidig et minus i min bog.

FAKTA: Honda CR-V Advanced Tech

Vejl. pris, inkl. lev.: 554.000 kr.
Anslået kontantrabat: * 25.000 kr.
Privatleasing: Pt. ikke muligt.
Årlig ejerafgift: 780 kr.
Garanti (mekanik): 3 år/100.000 km
Garanti (batteri): 8 år/160.000 km
Garanti (elektrisk drivlinje): 5 år/100.000 km
Sikkerhed (Euro NCAP): 5 stjerner (2024)
Antal airbags: 11 (inkl. centerairbag mellem forsæder)
Længde/bredde/højde: 471/187/167 cm
Bagagerum (min/max): 617/1.710 liter
Vægt: 1.988 kg
Anhængervægt: 1.500 kg
Motor: 4 cyl., 2,0 liter benzin
Transmission: Trinløs CVT, 2WD
Batteri: 17,7 kWh
Effekt benzinmotor: 146 hk
Effekt elmotor: 184 hk
Rækkevidde på el: Op til 82 km
Opladning: to timer og 30 minutter (6,8 kW)
Forbrug (EU-norm): 125 km/l (18 gram CO2/km)
Forbrug i test: 15,4 km/l
0-100 km/t: 9,4 sek
Topfart: 195 km/t

Særligt standardudstyr:

Automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistregistrering, adaptiv fartpilot m. stop & go, adaptiv vognbaneassistent, blindvinkel-advarsel, overvågning af tværgående trafik foran og bagved bilen, vejskiltegenkendelse, nødopkald, træthedsregistrering, head-up display, adaptive LED-forlygter m. aut. op- og nedblænding, p-sensor for og bag, 360 graders kamera, elektrisk justerbare sidespejle m. varme-, klap- og kamerafunktion, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl, 2-zonet klimaanlæg, 8-vejs elektrisk justerbart førersæde m. lændestøtte, varme og ventilation, 4-vejs justerbart passagersæde m. varme og ventilation, bagsæde m. varme og justerbart ryglæn, varme i rat og forrude, 10,2 tommer førerdisplay, 9 tommer infotainmentskærm, bluetooth, Apple Carplay/Android Auto, AM-, FM- og DAB-radio, Bose lydanlæg m. 12 højttalere, trådløs opladning af mobiltelefon, navigation, 4 x USB, nøglefri betjening, panoramaglastag, elektrisk bagklap, læderkabine, 18 tommer alufælge. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

Metallak: 12.000 kr.
Aftageligt anhængertræk: 7.135 kr.
Lyspakke: 6.008 kr.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here