Noget halter i ellers lækre Mazda CX-60

Mazda CX-60

BILTEST: Mazdas første ladehybrid er på flere måder imponerende, men det afgørende samspil mellem el, benzin og automatgear skuffer.

Hvilken bil?

Ladehybriden CX-60 er Mazdas flagskib på dansk jord. Fysisk stor og mægtig som Volvo XC60, BMW X3 og Mercedes GLC, og priserne begynder på den rigtige side af den halve million kroner.
Motoren er en 4-cylindret 2,5 liters turboløs benziner tilsat et 17,8 kWh-batteri, der på papiret giver 63 kilometers elektrisk rækkevidde. Opladningen er tofaset og ladehastigheden 7,2 kW i timen. Benzin- og elmotor trækker på alle fire hjul, og den samlede ydelse er 327 hestekræfter.
Exclusive-Line koster 485.100 kroner, testbilen er mellemmodellen Homura til 516.000 kr., og rækken toppes af Takumi til knap 528.000 kr. Listen over standardudstyr tæller blandt andet en avanceret automatisk nødbremse, 10 airbags, LED-lygter hele vejen rundt, nøglefri betjening, navigationsanlæg, head-up-display, varme i rattet og en del andre herligheder.
Lidt sølle er det dog, at man skal tilkøbe en pakke til 12.650 kr. for bl.a. at få adaptiv fartpilot og automatisk nedblænding af bakspejlet.
CX-60 fås også med en 6-cylindret 3,3 liters dieselmotor – prisen for den formentlig meget harmoniske sag med baghjulstræk begynder ved 644.000 kr. Med træk på alle fire og topudstyr er prisen 714.000 kr.

Vidste du at?

En driver position guide sørger blandt andet ved hjælp af ansigtsgenkendelse for at justere førerpladsen, så den passer lige præcis til dig.

Ideen er, at første gang, du tager plads i bilen, indtaster du din højde, og med bagdelen i sædet og hænderne på rattet registrerer bilen din øjenhøjde. Her får jeg pr. automatik nervøse trækninger, for så er vi ude i noget med ansigtsgenkendelse, og jeg får associationer til overvågning, datalagring, Kina og en hel masse andet totalitært.
Men hvis man tvinger sig selv til at pakke det væk, så er hensigten, at bilen herefter genkender dig og indstiller sædet, rat, sidespejle og head-up-display, når du tager plads.
I den lavpraktiske verden spillede det der driver position guide dog ikke udpræget godt sammen med min anatomi. En efterjustering af både det ene og det andet var nødvendigt.

Hvordan er førerpladsen?

Efter finjustering er der bag rattet grund til at glæde sig over lækkerhedsfaktoren, der er høj med topmaterialer og behageligt fravær af hård plastik. Man sidder glimrende i forsæderne, den digitale instrumentering er krystalklar og head-up-display er standard. Den 12,3 tommer store infotainmentskærm er logisk, overskuelig, overgår alt fra Volkswagen-koncernen og er som minimum på højde med det bedste fra de tyske premiummærker.
Et meget velfungerende drejehjul mellem sæderne kan anbefales til at dreje og klikke sig vej gennem menuerne, så man slipper for fedtede fingre på skærmen.
Justering af temperatur, aktivering af varme i bagrude, sæder og rat foregår pr. trykknap – vi takker.

Hvordan opleves kabinen?

Motorhjelmen er lang og medvirker til bilens meget muskuløse fremtoning – og der skal jo også være plads til en 6-cylindret 3,3 liters diesel derude foran. Men det betyder, at kabinen er rykket pænt langt tilbage.
Pladsen på forsæderne er rigelig, men trods akselafstanden på 290 centimeter er der ikke bedre plads på bagsædet end i min gamle Golf 7.  Man må tilmed bede dem foran hæve deres sæder lidt for at kunne mase sin skostørrelse 45 ind. Hvis tre velvoksne på bagsædet kommer den i midten til at føle sig lidt klemt. Til gengæld er bagagerummet stort med 570 liter.

Er sikkerheden i orden?

Euro NCAP testede i 2022 CX-60’eren til de maksimale fem stjerner. Med 10 airbags, inklusive knæairbag ved føreren og centerairbag mellem forsæderne, er man pakket godt ind. De få svagheder ved crashtesten begrænser sig til en blot gennemsnitlig beskyttelse af førerens brystkasse ved frontalkollision, ligesom vognbaneassistenten ikke fungerer 100 procent optimalt i alle nødsituationer. Men altså ikke anmærkninger, der på nogen måde bringer den femte stjerne i fare.
Den adaptive fartpilot – der som tidligere nævnt ikke er standard – fungerer aldeles lydefrit uden abrupte nedbremsninger og accelerationer. Under normale forhold som ved almindelig motorvejs-fremfærd er vognbaneassistenten gelinde og tilstrækkeligt forudseende.

Hvordan kører den?

Jeg havde glædet mig til en stor, komfortabel og behagelig langtursvogn, men en snert af skuffelse sneg sig ind. CX-60 er og føles som lidt af en basse med et meget lidt mazdask styretøj, der normalt er direkte og formidlende. Her er det tungt og trægt, så man nærmest ikke føler feedback fra forhjulene.
Endnu værre er det, at undervognen føles underligt urolig, og frosthuller i asfalten og dybe kloakdæksler bringer uro i systemet. Dertil kommer det uharmoniske samspil mellem benzin og el og et sløvt automatgear. Mere om det lige om lidt.
Ved konstant motorvejsfart bliver den dog tilforladelig, hvis man kan abstrahere fra det døde styretøj. Støj fra vind og hjul, trods 20 tommer store hjul, er begrænset.

Hvordan er motoren?

Når benzinmotoren starter, sker det med et markant ryk og en nærmest raspende lyd, så man får lyst at tilbyde et lindrende bolsje til halsen.

Den abrupte igangsætning finder sted, også selvom benzinmotoren har været i gang før og dermed skulle være driftsvarm. Når den snurrer, er man ikke i tvivl, og samtidig giver hybridsystemet nogle underlige lyde fra sig, som jeg ikke tidligere har hørt i en hybridbil. Om lydene kommer på bestemte tidspunkter – lige inden stilstand eller under acceleration – fandt jeg aldrig rigtigt et mønster i.
Den elektriske rækkevidde er officielt 63 kilometer, men ved fem-syv plusgrader var 40-45 km resultatet. Til gengæld går det ganske kvikt med opladningen – to faser åbner for 7,2 kW i timen og giver en ladetid på to en halv time.
Når benzinmotoren står for fremdriften, kører den to ton tunge SUV ikke ret meget mere end 12 kilometer på literen.

Passer prisen?

En frapris på 485.000 kr. for en ladehybrid i den her størrelse er absolut godkendt. Bedste køb er testbilen med mellemste udstyrstrim plus sikkerhedspakken til 12.000 kr., så man ender på knap 530.000 kr. En pakke med blandt andet elektrisk bagklap, trådløs opladning af mobilen og audiosystem fra Bose koster yderligere 22.000 kr.
Skal der virkelig kræses, ender man i den topudstyrede inklusive to pakker og metallak på næsten 570.000 kr., hvilket stadig er billigere end konkurrenterne.

Er der alternativer?

Ladehybrid-alternativerne er følgende – og her nævnes de med den dyreste først: Mercedes GLC e 4Matic fra 778.000 kr., BMW X3 xDrive 30e fra 693.000 kr., Volvo XC60 Recharge T6 fra 639.000 kr., Lexus NX 450h+ fra 620.000 kr., Audi Q5 TFSI e Quattro fra 590.000 kr. og Toyota RAV4 fra 514.000 kr.
CX-60’eren fås som nævnt fra 485.000 kr., den topudstyrede står i 570.000 kr. med pakker, så Mazdaen er på pris og udstyr suverænt i front.
Kan man klare sig med en lidt mindre SUV, er plug-in-hybriderne Hyundai Santa Fe og Ford Kuga oplagte overvejelser. De koster i topudgaverne henholdsvis 450.000 og 415.000 kr.

Konklusion:

For: Kvalitet, pris, komfortudstyr, design.
Imod: Transmission, samspil mellem el og benzin, sikkerhedsudstyr.
Hvilkenbil siger:

Mængden af komfortudstyr er imponerende, førerpladsen og designet er jeg vild med, og den elektriske rækkevidde er godkendt. Alt sammen til en særdeles fornuftig pris. Men ægteskabet mellem el, benzin og gearkasse er Mazda ikke sluppet godt fra, og det er den afgørende årsag til, at jeg ender på tre og ikke fire stjerner.


[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here