Xpeng G6 er designet til at overgå verdens mest solgte bil, Tesla Model Y, med topmoderne teknologi. I Danmark bliver priserne tilmed lavere.
Topmoderne teknologi som 800-volts opladning og ’giga-casting’, alt i udstyr, lækker finish og lavere priser end konkurrenterne. Xpeng udfordrer på alle parametre med den nye mellemstore el-SUV, G6, der på mange måder fremstår som det ypperste, kinesisk bilindustri kan levere anno 2024.
Xpeng G6 har været ventet med spænding, fordi det lille, privatejede kinesiske bilmærke med blot 10 år på bagen har imponeret med den store el-SUV, G9. Bortset fra kritik af bilens software og aktive sikkerhedsassistenter, har G9 overbevist med solid byggekvalitet, lækker finish og ikke mindst moderne 800-volt teknologi, der gør det muligt at lynlade bilen med op til 300 kW.
Tydelig Tesla-inspiration
Men udviklingen er som bekendt på både speed og epo i elbilernes verden. Derfor er forhåndsinteressen for den lidt mindre og mere ’dansker-venlige’ G6 stor. Nysgerrigheden bliver ikke mindre af, at G6 er udviklet som en direkte udfordrer til Danmarks og verdens mest solgte bil, Tesla Model Y.
Størrelsen passer da også på cm. Eneste forskel er, at Xpeng G6 er tre cm højere end forbilledet.
Designerne har også mere end skævet til Model Y. Xpeng G6 er pakket ind i samme vindglatte og bløde former med en ’ægge-agtig’ silhuet, der skal gøre den høje SUV vindglat. Smalle lygter for og bag og store 20-tommer hjul i markerede skærmkasser bryder ensformigheden, og giver G6 et stramt og stilrent udtryk.
10-80 pct. på 20 min.
Men det rigtigt spændende er teknologien. Som sin storebror har Xpeng G6 et 800 volt-elsystem, der gør det muligt at lynlade med op til 280 kW. Opladning af batteriet fra 10-80 pct. sker på mindre end 20 minutter. Her kan de færreste konkurrenter være med. Det er også hurtigere end Tesla, der klarer op til 250 kW.
Xpeng G6 står på en nyudviklet platform, der benytter samme ’gigacasting’, som Tesla taler så meget om. Normalt er platformen – bilens bund – sammensat af 300 forskellige dele. Med G6 sprøjtestøber Xpeng hver ende af bilens undervogn i to store aluminiumsdele, der sammen med batteriet udgør hele bilens bund. Den enkle konstruktion øger bilens stivhed til gavn for både sikkerhed og køreegenskaber og er billigere at fremstille.
Alt i udstyr
Typisk for Xpeng er G6 også spækket med udstyr. Vi nævner i flæng panoramaglastag, varme i alle fire sæder samt køl i forsæderne, lydanlæg med 18 højttalere og 960 watt, varmepumpe, adaptiv fartpilot med vognbaneassistent og automatisk vognbaneskift, automatisk parkering, 360° kamera med 3D styring og stemmestyring.
Som Tesla har Xpeng G6 en centralt placeret infotainmentskærm på 15 tommer, men der er også digital instrumentering bag rattet. Softwaren opdateres også trådløst ’over the air’ uden behov for værkstedsbesøg.
Præcis som hos Tesla er der også kun få muligheder for ekstraudstyr: Hvid metallak er standard, sort, grå, sølv og orange koster 8.000 kr. ekstra. Elektrisk anhængertræk fås for 8.900 kr.
Tre varianter fra 340.000 kr.
Modelprogrammet er også til at overskue – Xpeng G6 kommer i tre varianter:
Standard Range med 258 hk, baghjulstræk og 66 kWh LFP-batteri med 435 km rækkevidde til 339.900 kr.
Long Range med 286 hk, baghjulstræk og 87 kWh lithium-batteri med 570 km rækkevidde til 369.900 kr.
Performance med 476 hk, to motorer, firehjulstræk og 87 kWh lithium-batteri med 550 km rækkevidde til 399.900 kr.
Uden ligefrem at være slagtilbud er det stærke priser, der som forventet underbyder ærkerivalen Tesla. Til sammenligning er Model Y mellem 15.000 og 40.000 kr. dyrere alt efter model. Europæiske konkurrenter som Skoda Enyaq og VW ID.4 koster 380.000 kr., men har mindre udstyr end den Long Range-udgave af Xpeng G6 til 370.000 kr., som de bør sammenlignes med.
Altså umiddelbart en lille prisfordel til Xpeng, der omvendt har den store fordel på 800-volt teknologi og udstyr.
Kigger man på leasingpriserne, ser Xpeng en smule mindre attraktiv ud. Og det kan vise sig at være vigtigt i et marked, der netop nu er drevet af privatleasing. En G6 Long Range, der må forventes at blive den mest populære udgave, kan privatleases for 4.295 kr./md. med en førstegangsydelse på 14.995 kr. med en løbetid på 36 måneder og 15.000 km pr. år. For hver 5.000 km ekstra tilføjet om året koster det 400 kr. ekstra i månedlig ydelse.
Her er flere konkurrenter ude med bedre tilbud.
I Danmark i juli
Uanset om man kigger på kontant- eller leasingpriserne, ligner Xpeng G6 en bil, der er den hidtil mest helstøbte udfordrer fra Kina. Alene ud fra specifikationer, teknologi og priser har den potentiale til at gøre kinesiske biler mere mainstream i Danmark.
Den danske importør forventer at have de første biler i Danmark i slutningen af juli, hvor kunder kan prøvekøre G6. Vi skal dog ind i august, før de første biler kan leveres. Til gengæld kan man konfigurere og bestille Xpeng G6 fra i dag – se mere her.
Fakta: Xpeng G6
Længde/bredde/højde: 475/192/165 cm
Akselafstand: 289 cm
Køreklar vægt: 2.095 kg (performance)
Xpeng G6 Standard Range:
Effekt: 258 hk og 440 Nm
0 til 100 km/t: 6,9 sekunder
Rækkevidde: 435 km
Batterikapacitet: 66 kWh
Ladeeffekt: 11/215 kW (AC/DC-opladning)
Xpeng G6 Long Range:
Effekt: 286 hk og 440 Nm
0 til 100 km/t: 6,7sekunder
Rækkevidde: 570 km
Batterikapacitet: 87,5 kWh
Ladeeffekt: 11/280 kW (AC/DC-opladning)
Xpeng G6 AWD Performance:
Effekt: 476 hk og 660 Nm
0 til 100 km/t: 4,1 sekunder
Rækkevidde: 550 km
Batterikapacitet: 87,5 kWh
Ladeeffekt: 11/280 kW (AC/DC-opladning)
Topfarten for alle versioner er 200 km/t.
Garanti:
7 år (5+2) eller 160.000 km
Batterigaranti: 8 år eller 160.000 km på højspændingsbatteri, elmotor, BMS-enhed og IPU-enhed.
Garanti mod gennemtæring: 12 år.
Vejhjælp i EU: 5 år.
Lakgaranti: 3 år.
Med til historien er også at Tesla slet ikke vil oplyse en privatleasing pris.
Når man spørger dem komme de kun med et gæt og det var markant dyrere end leasing prisen var før jul.
Til sammenligning kommer Xping allerede nu med deres privatleasing priser på G6 som først kommer senere på året. Prisen er god, men hvis man prøver at købe en vestlig bil gør de det ikke nemmere.
Ford har samtidig hævet prisen på den gamle Mustang og sat den lille ny Explorer til samme niveau.
Det er ikke nemt at være køber i dag 😉