AutoIndex: Mindre tilfredse bilejere sender Suzuki op, Tesla ned

Autoindex

For andet år i træk er bilejerne mindre tilfredse med deres biler i AutoIndex-undersøgelsen. BMW-ejere er mest tilfredse for 13. år i træk.

For andet år i træk er danske bilejere mindre tilfredse med deres biler, forhandlere og værksteder. Det viser årets AutoIndex-undersøgelse, der er foretaget blandt 22.000 danske bilejere, og som bl.a. den danske bilistklub FDM står bag.

Den samlede tilfredshed falder med én procent. En beskeden udvikling, der dog dækker over flere store bevægelser for adskillige bilmærker.

Suzuki er årets højdespringer med et markant hop fra en 11. plads i 2023 til nummer seks i år. En positiv udvikling som bilteknisk redaktør på FDMs medlemsblad Motor, Søren W. Rasmussen, forklarer sådan her:

” I en tid med fokus på pengepungen og svingende forbrugertillid klarer Danmarks økonomiske bilmærke sig godt hos ejerne. Det er ikke avancerede biler, men de er driftssikre og økonomiske, og de har en god garanti. Det giver en flot placering, der især er en cadeau til deres stabile forhandlere og værksteder.”

Nissan klarer sig også godt i 2024-udgaven af AutoIndex. Selv om ejerne af det japanske bilmærke stort set kun kører i to modeller, Qashqai og elbilen Ariya, rykker Nissan fra en placering som nummer 15 til nummer otte ud af i alt 23 bilmærker.

Alt i alt oplever kun fire bilmærker fremgang i år. Udover Suzuki og Nissan er det Ford og Opel, der begge oplever en statistisk usikker fremgang på 0,1 pct.

Nedtur for Tesla og Skoda

Taberne er Tesla og Skoda. Ganske klart endda.

Trods en massiv salgsfremgang i 2023, der gjorde Tesla til Danmarks mest solgte bilmærke, kører kundernes tilfredshed med mærket i den stik modsatte retning. I den samlede vurdering af biler, forhandlere og værksteder falder Tesla fra en 10. plads til en 19. plads – altså fra en OK midterplacering til femte sidst.

– Der er tale om et hypet bilmærke, der ikke kan leve op til den succes, det har fået. Tesla ligger i bund, når det gælder forhandler og værksted, hvilket ikke er så underligt, da der kun er få fysiske salgssteder og værksteder, og det meste af kontakten med kunderne foregår online. Men nu ser vi også, at vurderingen af bilen bliver lavere, fordi den skuffer ejerne, og det kan ses på „bundlinjen“ i AutoIndex, siger Søren W. Rasmussen.

Kilde: FDM og AutoIndex 2024, Loyalty Group.

Han henviser til, at Teslas ejere tidligere har været meget tilfredse med selve bilerne. Sidste år var Tesla nummer fem i vurderingen af ’bilens egenskaber’, i år dumper den vurdering ned på en 10. plads.

Skoda styrtdykker også i den samlede bedømmelse – fra plads nummer seks i 2023 til nummer 16 i år.

”Mærkets billigste model, Citigo, er udgået. Den gav ejerne en stor positiv oplevelse, fordi de fik god kvalitet til en billig pris. Nu har mærket dyrere modeller som Enyaq, Karoq og Kodiaq, og de lever ikke i samme grad op til forventningerne til forholdet mellem pris og kvalitet,” lyder Søren W. Rasmussens vurdering.

BMW og Toyota i top – igen

AutoIndex 2024 leverer også to resultater og vindere, der efterhånden er blevet fast tradition: Baseret på stor tilfredshed med bilerne, har BMW for 13. år i træk de mest tilfredse kunder samlet set.

Helt så glade er Toyota-ejerne ikke for deres biler. Deres vurdering af selve bilen rækker ’kun’ til en fjerdeplads. Til gengæld rydder det japanske bilmærke bordet, når det gælder kundernes vurdering af forhandler og værksted. Her ligger Toyota suverænt i top – og har gjort det i hver eneste AutoIndex-undersøgelse siden den første i 2003. En imponerende bedrift.

Fakta om AutoIndex 2024

I årets første måneder besvarede 22.000 bilejere flere end 120 spørgsmål i AutoIndex-undersøgelsen om bl.a. deres bil, forhandler og værksted. Svarene er indsamlet, bearbejdet og leveret af analyseinstituttet Loyalty Group. Bilejerne har givet deres svar på en skala fra 1 til 7, og de er efterfølgende omregnet til indekspoint op til 1.000. Det samlede resultat gælder for biler årgang 2020-2023/24 og er en vægtet sum af fire kategorier: vurdering af bilen (40 procent) og vurdering af forhandler, værksted og loyalitet over for bilmærket (hver 20 procent).

Kilde: FDM og Loyalty Group

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here