Hvis EU øger tolden på kinesisk fremstillede elbiler, står Mini, MG og Maxus til at blive tabere. Analytiker forudser store prisstigninger.
EUs trussel om at øge tolden på kinesisk fremstillede elbiler på grund af unfair, statsstøttet konkurrence fra Kina, skaber nogle klare tabere. Mens kinesiske bilmærker som BYD, Volvo og Polestar kan slippe med mellem 17 og 21 pct. mere i told, kan det blive anderledes dyrt for mærker som MG, Maxus og Mini.
Fordi disse mærker ikke har samarbejdet med EU-kommissionens undersøgelse af, hvorvidt kinesisk statsstøtte giver dem en unfair konkurrencefordel. Derfor bliver de ’straffet’ med en ekstra told på 38,1 procent. Den kommer oven i den nuværende told på 10 procent og bliver altså i alt på 48,1 procent.
MG og Maxus fremstilles af SAIC, Shanghai Automotive Industry Corporation, der er ejet af den kinesiske stat. Mens Maxus kun solgte 271 biler i Danmark sidste år, var MG det tredje mest solgte Kina-mærke efter Volvo og Polestar. I alt solgte MG 1.438 biler i 2023.
Kan blive 30 pct. dyrere
Den position kan blive svær at opretholde, mener en analytiker hos den amerikanske finansieringsgigant Morgan Stanley.
”Ifølge vores beregninger kan kinesiske bilproducenter blive nødt til at hæve deres priser med 15 til 30 procent,” siger analytiker Tim Hsaio til branchebladet Automotive News.
Den danske MG-importør, Nellemann Gruppen, vil dog endnu ikke sætte tal på en eventuel højere import-told på MG.
”Vi har endnu til gode at få bekræftet, hvordan de øgede importtoldsatser vil ramme markedssituationen. Når der er afklaring på alle markedsforhold, vil vi i tæt samarbejde med MG koncernen agere på den aktuelle situation. Indtil da har vi masser af MG modeller på lager, som ikke er berørt af straftold,” siger PR koordinator Lene Mejdal Iversen.
Lagermodeller kan dog også blive ramt af øget told. EU har varslet, at hvis importtolden hæves, kan det ske med tilvirkende kraft til 4. april.
Rammer nye Mini-modeller
Mere overraskende kan Mini, der ejes af tyske BMW, blive ramt lige så hårdt som statsejede MG, hvis EU øger importtolden. EU-kommissionen var heller ikke tilfredse med samarbejdet med det joint venture mellem kinesiske Great Wall Motor og BMW, der fremstiller Minis nye, fuldt elektriske modeller i Kina. Derfor trues helt nye Mini-modeller som Cooper og Aceman også af en importtold på op til 48,1 pct.
Det kan ramme BMW på to måder: Dels direkte på salget af den nye generation af Minier, dels på BMWs samlede CO2-udledning. Elbiler som den elektriske Mini Cooper og Aceman er nemlig afgørende for, at BMW kan overholde EU’s krav til CO2-udslip. Gør bilproducenter ikke det, bliver de ramt af store bøder, der kan løbe op i enorme beløb.
BMW fremstiller også elbilen iX3 i et andet joint venture med den kinesiske producent Brilliance. Her har der tilsyneladende været bedre samarbejde, for iX3 falder ind i den gruppe af biler, hvor den ekstra told vil ligge mellem 17,4 og 21 pct.
Flytter produktion til EU
BMW har dog udsigt til en blød landing, hvis EU gør alvor af truslen om øget importtold på biler fra Kina. Som flere kinesiske bilproducenter planlægger BMW nemlig at flytte produktionen af elbiler fra Kina til Europa. Allerede i 2026 vil Mini Cooper og Aceman også blive produceret på den engelske Mini-fabrik i Oxford.
BMW har ikke ønsket at kommentere på udsigten til markant mere told på sine kinesisk-fremstillede Mini-modeller.
BMW har dog tidligere kritiseret EU’s planer om højere importtold på elbiler fra Kina. Også VW og Mercedes frygter, at Kinas modtræk vil komme til at koste europæisk bilindustri endnu mere i tabt salg og indtjening i Kina, der er verdens største bilmarked.
EUs undersøgelse af, hvorvidt kinesiske elbilproducenter konkurrerer på unfair vilkår, fortsætter helt ind i efteråret. Der kan altså gå lang tid, før danske bilkøbere og importører ved, om importtolden øges. Og i bekræftende fald hvor meget.