Mini smider elektrisk es

Mini Aceman

Aceman tager smørhullet mellem Mini Cooper og SUV’en Countryman. Trods en længde på fire meter lover Mini plads til fem i den kompakte elbil.

De har travlt hos Mini. Efter lanceringen af femte generation Mini Cooper og den noget større SUV Countryman, er turen kommet til en ny model lige midt imellem.

Aceman hedder bilen, der med fem døre og en længde på lige over fire meter er den mere praktiske udgave af Cooper. Reelt afløser Aceman den netop pensionerede stationcar Clubman, og bliver samtidig det elektriske alternativ til Mini Five Door.

Ifølge BMW er der plads til fem i Aceman, der helt i tidens ånd er designet som en crossover med off-road agtige plastic-skærmkanter og sågar antydninger af bundskjold, som vi kender det fra ægte offroadere.

Mini-fans kan dog ånde lettet op. Det er “all show and no go”, som briterne siger. Aceman er 150 cm høj og befinder sig så tæt på asfalten, at de legendariske go-kart køreegenskaber skulle være i god behold. Det glæder vi os til at prøve, men Aceman står dog først hos danske forhandlere til oktober. Mere om det senere.

Helt som i originalen nøjes Aceman med ét stor skærm i midten. Men den er topmoderne med OLED-teknik og stemmestyring.
Tysk-kinesisk samarbejde

Mini Aceman deler teknik med Cooper. Platformen er udviklet i samarbejde med Mini-ejer BMW’s kinesiske samarbejdspartner Great Wall Motors, og skal i første omgang også bygges i Kina. I 2026 vil Minis biler til det europæiske marked rulle af samlebåndet ’hjemme’ i ærkeengelske Oxford.

Modsat Cooper og Countryman, der både kan fås med fossilmotorer og som rene elbiler, er Aceman den første Mini, der udelukkende tilbydes som elbil.

Aceman er kun lige over fire meter lang, men Mini lover plads til fem. Bagagerummet sluger 300 liter.
310 eller 406 km rækkevidde

Der er – som i Cooper – to varianter: Basisudgaven med 135 kW (184 hk) og et beskedent batteri på 42,5 kWh, der giver en rækkevidde på 310 km. Du kan også få 160 kW (218 hk), der er kombineret med et batteri på 54 kWh. Det øger rækkevidden til 406 km. Begge udgaver trækker på forhjulene.

Modsat udviklingen nøjes BMW med moderate ladehastigheder. De to batterier modtager henholdsvis 75 og 95 kW ved en lynlader. Det er usædvanligt lidt efter dagens standard, men da batterierne er små, kan begge oplades fra 10-80 procent på en halv time. Mini fremhæver, at batterierne for forkonditioneres inden opladning, så de tager den maksimale kapacitet – også ved lave temperaturer.

Acemans kørelys kan ændres til tre forskellige signaturer.
Strik og stemmestyring

Som altid byder Mini på en unik oplevelse i kabinen. Det gælder også i Aceman, hvor en kæmpe og kuglerund OLED-skærm i midterkonsollen sender en hilsen til den originale Mini. Ny software gør det muligt at betjene alle kørefunktioner med tryk eller tale. Du indleder bare stemmekommandoer med et ”Hey Mini” eller et tryk på mikrofonknappen i rattet.

I det hele taget har Mini suppleret den centrale skærm med adskillige knapper – både i rattet og med de ikoniske vippeknapper under skærmen, der bl.a. inkluderer en gearvælger.

Finishen er også anderledes. Instrumentbrættet er dækket af et strikmateriale, hvor den nederste farve skinner igennem den øverste og giver skarpe farvekontraster.

Lad dig ikke narre af offroader-detaljerne. Aceman sidder tæt på asfalten og BMW lover go-kart køreegenskaber.
Fra ca. 300.000 kr.

Priserne på Aceman kender vi først, når vi nærmer os introduktionen i efteråret. Meget kan ske inden da på det brandvarme marked for elbiler, så det giver god mening at importøren venter med at sætte prisskilte i forruden.

Men vi tør godt gætte: Vi tror, at Mini tager ca. 25.000 kr. for de ekstra 20 centimeter og to bagdøre. Holder den vurdering stik, begynder priserne lige under 300.000 for en Aceman med det lille batteri, mens varianten med det store batteri og længere rækkevidde starter lidt under 330.000 kr.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here