Firserdesign og ’italienskhed’ skal skille Fiat Grande Panda ud fra mængden. Teknisk er den en søsterbil til den billige elbil Citroën ë-C3.
Er der to modeller, der holder Fiat-mærket kørende, er det retro-hittet 500 og den praktiske aflægger, Panda.
Sidstnævnte afslører Fiat nu de første fotos af. Egentlig har den først officiel verdenspremiere 11. juli, hvor Fiat fejrer 125 års jubilæum. Men midt i strømmen af nyheder om små og billige kinesiske elbiler på vej til Europa, forstår man godt Fiats trang til at slå på tromme for en af Europas mest populære biler.
Måske ikke så meget på vores breddegrader, hvor vi foretrækker den nuttede 500. Men sydpå – især i Italien – ser du en Panda på hvert andet gadehjørne. Den lille, men kvadratiske og svært praktiske Panda har været et langtidsholdbart hit for Fiat, der har sprøjtet dem ud fra fabrikken i Pomigliano siden debuten i 1980.
Navn præget i karrosseriet
Italienerne har da også gjort sig umage med den nye model, der får tilnavnet Grande. Fiats eget Centro Stile har designet bilen med respekt for den firkantede original og med en selvsikker attitude. Den lodrette front kunne sidde på en SUV, og på bagsmækken er navnet Fiat præget ind i metallet med store bogstaver. På samme måde er navnet Panda præget på dørsiderne, så selv dem på bagerste række opdager, at her kommer Fiats vel nok vigtigste model.
Fiat selv taler om, at Panda skal udstråle ’italienskhed’. Selvtillid er der masser af med LED-kørelys i firser pixel-design og masser af pangfarver på paletten som f.eks. gul.
Teknikken fortæller Fiat endnu ikke så meget om, men vi kender den udmærket. Som en del af Stellantis-koncernen bruger Fiat Panda samme Smart Car Platform som søsterbilen Citroën ë-C3. Dermed kommer Panda både som ren elbil og som mildhybrid med en lille 1,2 liters benzinmotor med tre cylindre.
Herhjemme bliver den rent elektriske udgave formentlig mest spændende – hvis vi overhovedet ser udgaven med fossilmotor.
Fem personer på fire meter
Med stor sandsynlighed vil den elektriske Panda få samme specifikationer som sin franske ’søster’: Et 44 kWh batteri og en beskeden elmotor med 83 kW (113 hk), en topfart på 135 km/t og en rækkevidde omkring 320 km. Ladeevnen må forventes at være de samme 11 kW vekselstrøm og op til 100 kW jævnstrøm i en lynlader.
Panda er lige så kompakt som ë-C3. Med en længde på præcist fire meter blot to cm kortere. Fiat lover ikke desto mindre plads til fem. Vi tror på det, for den nuværende Panda er effektivt udhulet og som elbil kan kabinepladsen udnyttes endnu bedre.
Grande Panda er blot den første af flere Panda-modeller, der vil blive lanceret frem mod 2027. Den er også et eksempel på, at Fiat og de andre mærker i Stellantis-koncernen gør sig klar til at tage kampen op mod billige kinesiske konkurrenter. I alt vil Smart Car platformen, som Panda står på, blive brugt i 13 forskellige biler på tværs af Stellantis koncernen. Det er med til at holde prisen nede og gøre især elbils-udgaverne konkurrencedygtige.