BILTEST: Mini Cooper S er blevet en kinesisk fremstillet elbil. Briterne må være i chok, men ‘hundehuset’ leverer stadig topunderholdning.
Hvilken bil?
Ikoniske Mini er nået til femte generation – og en teknisk revolution. I femte oplag bliver Mini Cooper for første gang udelukkende en elbil. Elektrificeringen udbredes til hele programmet, altså også SUV’en Countryman og senere fem-dørs udgaven af Cooper med navnet Aceman. På sigt kan der komme flere versioner som en cabriolet-udgave af Cooper med stoftag.
Frem til 2030 vil Mini dog også sælge fossiludgaver – mærket har netop faceliftet den ’gamle’ Mini, så den kan køre nogle år endnu.
Her tester vi Mini Cooper i S-udgaven, der har 160 kW (218 hk) mod basisudgavens 135 kW (184 hk). Største forskel er dog, at batteriet vokser fra 41 til 54 kWh, hvilket i runde tal øger rækkevidden fra 300 til 400 km. Merprisen er 31.000 kr., så det vil være ’money well spend’, som briterne siger, hvis du skal køre andet end bykørsel i Mini.
Vidste du at?
Mini er blandt de meget få juveler fra britisk bilindustris guldalder i 50erne og 60erne, der har overlevet en brutal nedtur i 70erne.
I dag ejes Mini af tyske BMW. Allerede her får briterne nervøse tics, og mon ikke en del Mini-fans får deres five o’clock tea helt galt i halsen, når de hører, hvordan den nye, femte generation er kommet til verden…
Ikke nok med, at Sir Alec Issigonis’ ingeniør-mesterværk er blevet rent elektrisk. Femte generation er udviklet i et joint venture mellem BMW og tyskernes kinesiske samarbejdspartner Great Wall Motor. Og det er ikke BMW, der haft deres lederhosen på i dét samarbejde: Great Wall Motor har udviklet den nye elektriske platform til Mini, og fremstiller indtil videre udelukkende bilen i Kina. På sigt skal Mini dog også fremstilles ’hjemme’ på Mini-fabrikken i Oxford. Nok meget klogt, eftersom Great Wall Motor er blandt de kinesiske bilproducenter, der imod internationale sanktioner har øget salget af biler til Rusland. Men selv når produktionen flyttes, må BMW spørge sig selv, om man har de rigtige samarbejdspartnere i Kina? For nogle Mini-købere vil en kinesisk partner, der støtter et krigsførende Rusland være en showstopper.
Hvordan er førerpladsen?
En af attraktionerne ved Mini er, at den både er en oplevelse ude og inde. Og kabinen i den nye skuffer ikke. Tværtimod overbeviser den ved at være mere Mini end nogensinde: Som originalen nøjes den atter med et rundt speedometer midt på instrumentpanelet, der anno 2024 selvfølgelig er en knivskarp OLED-skærm. Når man lærer menuerne at kende, sætter man pris på den tydelige grafik og hurtige reaktioner. En OK stemmestyring og flere vippekontakter i klassisk Mini-design underskærmen, er med til at lette betjeningen. Et enkelt head-up display koster ekstra, men vil være værdsat af bilister, der vil kunne se hastigheden lige frem.
Strikkede overflader på instrumentpanel og dørsider lavet af genbrugsmaterialer, giver Mini et meget moderne præg. Det ser godt ud, men over tid må de små huller i strik-mønstret fastholde støv og skidt. Måske er løsningen at støve af med støvsuger i stedet for klud…
Sidst men ikke mindst er den lave, ultra-sportslige kørestilling, hvor du sidder tæt på asfalten med næsten strakte ben bag et lodret-stående rat bare fantastisk. Her føles Mini maxi og du er i god kontakt med bilen.
Hvordan opleves kabinen?
Regningen betales på bagsædet. Det er egentlig stort nok til to – hovedhøjden er god under det helt lige tag – men benplads er en by i Kina. Længe bagude må du nøjes med 200 liter i bagagerummet. Her er hundehuset mere nuttet bomuldshund end velvoksen Skt. Bernhard. Heldigvis er det lykkedes Mini at finde plads til et langt og stift ladekabel under gulvet, så de 200 liter er reelle. Ude foran ligger elmotor og elektronik, og derfor er der ikke blevet plads til et frunk, der kunne gøre Mini lidt mere praktisk.Finish og kvalitetsindtryk står ikke helt mål med de 375.000 kr., som testbilen løber op i. Sportsrattet og OLED-skærmen shiner, men mange plasticoverflader er rustikke og de nye, udvendige vippe-dørhåndtag dufter også mere af Birmingham end Buckingham Palace.
Er sikkerheden i orden?
Den elektriske Mini Cooper er i skrivende stund ikke crashtestet af Euro NCAP. Vi forventer dog et godt resultat, da der efterhånden er langt mellem biler, der for alvor dumper i crashtesten. Og det gælder også biler, udviklet og fremstillet i Kina.
Sikkerhedsudstyret er i orden med seks airbags, men vi savner dog den moderne forsædeairbag, der forhindrer to personer på forsædet i at knalde hovederne sammen ved sidekollisioner. Den aktive sikkerhed er omfattende med bl.a. automatisk nødbremse, advarsel mod køretøjer i blinde vinkler og ved udstigning, bakkamera, adaptiv fartpilot og skilteassistent.
Hvordan kører den?
Mini er stadig en hund efter snoede sogneveje – også selv om batteriet betyder, at den har taget på som en hæmningsløs labrador, der er brudt ind i spisekammeret.
1.680 kg siger badevægten, og det må være ny rekord for en Mini, der stadig holder sig et godt stykke under de fire meter. Men dels er batteriet gemt under gulvet, dels er Mini fortsat den eneste i sin klasse, der er konstrueret med en avanceret multilink-bagaksel. Den gør igen forskellen. Sammen med et direkte styretøj kører Mini Cooper S som den fortærskede go-kart. Ja, mere end nogensinde, fordi elmotoren blot summer sagte, mens den leverer alle sine kræfter fra nul omdrejninger. Det er næsten for meget, for blot et moderat tryk på speederen får forhjulene til at slippe grebet i asfalten. Men doserer du kæmpemusklerne rigtigt, er Mini Cooper S en både potent og hyleskæg oplevelse på kurvet landevej.
Lange lige stræk på motorvejen klarer den også i fin stil. Komforten lider dog en smule under hjulstøj på grov asfalt og en fast affjedring, der nærmest suger dig til vejen i stedet for at glatte ud. Fair nok, for Mini har aldrig lovet os at være et langturslokomotiv.
Hvordan er motor og opladning?
I S-udgaven, hvor elmotoren leverer 160 kW (218 hk) fra stilstand, garanterer vi, at du aldrig kommer til at mangle kræfter i Mini Cooper. Til gengæld savner vi noget mere fart ved ladestanderen. Derhjemme på vekselstrøm er 11 kW helt fint, men blot 95 kW i en hurtig- eller lynlader er noget undervældende. Også fordi vi aldrig nåede mere end 88 kW, og fordi ladekurven fader tydeligt, når der er 50 pct. på batteriet.
Dels virker det ikke tidssvarende for en ny konstruktion, dels koster det tid på de langture, som Mini Cooper ellers klarer i fin stil.
Det skyldes et virkeligt beskedent forbrug. Vi kørte rigtigt langt i testen, mest på motorvej, hvor vi kørte 130 km/t, hvor det var tilladt. Alligevel endte vi med et beskedent snitforbrug på 6,7 km/kWh. Det giver den lille Mini en rigtig fin aktionsradius på 300 km. Kunne den tage 125-150 kW i en lynlader, ville den være en ægte allrounder, der ikke bare brillerer i bykørsel, men også tackler de lange køreture. Til prisen er det ikke for meget forlangt.
Passer prisen?
Objektivt set nej. Selv hvis vi ser bort fra ekstraudstyr i testbilen som glastag, eljusterbare forsæder og Harman Kardon lydanlæg, kan vi ikke presse Mini Cooper S længere ned end 304.000 kr. Det er mange penge for en bil, der reelt kun er til to, har moderat rækkevidde og aldrig finder gnisten i en lynlader.
Omvendt ved vi jo godt, at en Mini ikke handler om fornuft, men følelser. Det er en bil du køber, fordi du er vild med stilen og køreglæden. Her leverer femte generation. Som elbil leverer den faktisk så meget fart og power, at man kan argumentere for, at den er blevet billigere. Det skal også med i bedømmelsen. Er du til Mini, er den elektriske Cooper S på ingen måde blevet et dårligere tilbud – tværtimod.
Er der alternativer?
Nærmest ikke – Mini spiller som altid i en liga for sig som en lille, og køreglad livsstilsbil til høje priser. En Mini er altid et statement – og den slags koster.
Eneste direkte konkurrent er Fiat 500e, der dog er noget billigere til priser fra 240.000 kr., men også nøjes med mere adstadige 87 kW (118 hk) og en rækkevidde på 331 km. Til gengæld kan du få den nuttede italiener som cabriolet – den kommer Mini først med senere.
Kan du leve med en beskeden rækkevidde på 200 km er Mazda MX-30 et spændende bud på en japansk livsstilsbil, der lige som Mini tilbyder markant design, fede detaljer og gode køreegenskaber. Lige nu fås MX-30 til kampagneprisen 190.000 kr. Det er billigt, men rækkevidden er ikke for alle.
Konklusion:
For: Stil, køreglæde og lavt forbrug.
Imod: Pris, langsom lynladning, betydning af kinesisk ophav
Hvilkenbil siger:
FAKTA: Mini Cooper SE Classic XL-pakke
Vejl. pris, inkl. lev.: 376.000 kr. (Fås fra 304.000 kr.)
Anslået kontantrabat: * 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 780 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Garanti (batteri): 8 år eller 160.000 km (alt efter, hvad der kommer først)
Sikkerhed (Euro NCAP): P.t. ikke testet af Euro NCAP
Antal airbags: 6
Længde/bredde/højde: 386/176/146 cm
Bagagerum (min/max): 200/800 liter
Vægt: 1.680 kg
Anhængervægt: Ikke muligt.
Batterikapacitet: 49 kWh netto
Forbrug (WLTP-norm): 7,0 km pr. kW
Målt forbrug: 6,7 km pr. kW ved ca. 21 gr.
Rækkevidde: Op til 397 km
Ladeevne: Op til 95 kWh DC
Opladningstid: 30 minutter (10-80 pct. ved 95 kW DC), 5,25 timer (0-100 pct. ved 11 kW AC)
Effekt: 160 kW (218 hk) / 330 Nm
0-100 km/t: 6,7 sek
Topfart: 170 km/t
Særligt standardudstyr:
17-tommer fælge, sportsrat, kunstlæderindtræk, to-farvet lakering med tag og spejlhuse i hvid, LED-lygter, 24 cm rundt OLED infotainmentskærm m. navigation og stemmestyring, Apple Carplay og Android Auto, 2-zoners klimaanlæg, DAB-radio, adaptiv fartpilot, 60:40 splitbagsæde, måtter, automatisk nødbremse, vejbaneassistent, vejskiltegenkendelse, p-radar og bakkamera, blindvinkelassistent og advarsel ved udstigning.
XL-pakke: Trådløs opladning af mobil, fjernlysassistent, nøglefri betjening, head-up display, panoramaglastag, sædevarme foran, Harman Kardon-lydanlæg, ej-justerbare forsæder m. memory. (* Anslået af hvilkenbil.dk)