Italien siger nej til kinesisk software i elbiler

Statsejede kinesiske Dongfeng ønsker at etablere en fabrik i Italien. Hvis ja, skal softwaren i de kinesiske elbiler være italiensk.

Italien ser gerne, at den statsejede kinesiske producent af elbiler Dongfeng bygger en fabrik i Italien. For støvlelandets bilindustri er nødlidende, og der er brug for arbejdspladser. Men kinesisk software i biler, som Hvilkenbil har skrevet om nogle gange, kan ifølge amerikanerne potentielt bruges af fjendtligt sindede regeringer til både overvågning og sabotage.

Derfor indfører USA restriktioner, og det budskab er tilsyneladende også nået til Italien.

Premierminister Giorgia Meloni kræver ifølge flere kilder nemlig, at mindst 45 procent af softwaren i bilerne produceret på Dongfengs formentlig kommende fabrik i Italien skal være italiensk. Al data i bilerne skal blive i Italien og administreres af Italien.

Meloni, leder af partiet Fratelli d’Italia (Italiens Brødre), og medlemmer af hendes populistiske, højrenationale regering besøgte i sidste uge Kinas præsident, Xi Jinping. 

En fejltagelse
Kinesisk elbil
Dongfeng producerer blandt andet elbilen Voyah Free. Den danske Stellantis-importør K.W. Bruun har i øjeblikket sat importen af Voyah på pause.

Det primære formål med det officielle besøg var ifølge flere kilder, som branchetidsskriftet Automotive News har talt med, at øge samhandlen mellem verdens næststørste økonomi og verdens ottendestørste. 

Italiens forhold til Kina har været anstrengt, siden italienerne i december 2023 forlod Xi Jinpings højtprofilerede ‘Belt and Road’-projekt. En slags moderne Silkevejen, der er en af hjørnestenene i Xis udenrigspolitik.

At gå med i ‘Belt and Road’-projektet var ‘en fejltagelse’, sagde Giorgia Meloni dengang til The Financial Times.

Med ‘Belt and Road’ investerer Kina massivt i transportveje fra Kina for at sikre let adgang for kinesiske varer til hele verden.

Men et andet formål med Melonis besøg hos Xi Jinping var også at gøre Kina opmærksom på, at Italien meget gerne ser kinesiske virksomheder etablere sig i Italien. Men at der er nogle krav, der skal opfyldes, før de er velkommen.

Hverken repræsentanter for Dongfeng eller den italienske regering har ønsket at svare på spørgsmål fra Automotive News.

Kæmper for arbejdspladser
alfa romeo junior
Italien kæmper for sin bilindustri. Men det går ned ad bakke. Den nye Alfa Romeo Junior bliver produceret i Polen.

At Italiens bilindustri har brug for arbejdspladser, illustreres tydeligt af de nøgne tal. I 2000 blev der produceret 1,74 millioner biler i Italien, i 2017 var tallet 1,14 mio., og sidste år blev der kun bygget 880.000 biler.

Flere af Italiens stoltheder, Fiat, Alfa Romeo, Maserati, Lancia og Abarth, har siden 2021 været en del af den multinationale Stellantis-koncern. Taktstokken i Stellantis har portugisiske Carlos Tavares. Meloni og hendes regering har flere gange rettet krads kritik mod Tavares og Stellantis for at udsulte italiensk bilindustri og tilgodese fransk. En betydende del af Stellantis-butikken er de franske mærker Peugeot og Citroën.

Melonis kritik går i høj grad på, at Alfa Romeo Junior bliver bygget i Polen, og at Fiat Panda bygges i Serbien.

Dongfeng-samarbejde med Stellantis

Pudsigt nok indledte Stellantis for et par år siden en joint venture med Dongfeng. Partnerskabet betyder bl.a., at Stellantis producerer Peugeot 4008 og 5008 til de asiatiske markeder og Citroën CX5 til det europæiske på Dongfengs anlæg i Kina.

Dongfeng bygger bl.a. Voyah, der importeres til Danmark af K.W. Bruun. Udover Voyah tager K.W. Bruun Stellantis’ mærker samt kinesiske Hongqi, afdøde formand Maos foretrukne, til Danmark. Hongqi er også ejet af den kinesiske stat – selskabet hedder First Automobiles Works (FAW).

Voyah Free har ikke kunnet bestilles i et par måneder. Ifølge Hongqis danske hjemmeside findes der et antal lagerbiler af modellen E-HS9 i Danmark, og den kan tilsyneladende godt bestilles fra fabrikken i Kina. Men så stiger prisen fra lagerbilernes pris på 450.000 til 599.000 kr. Det skyldes, at der er usikkerhed om den importtold, som EU i begyndelsen af juli indførte på varer fra Kina.

Der kan frem til begyndelsen af november forhandles om størrelsen på importtolden. En måde, hvormed kinesiske producenter kan omgå importtolden, er ved at etablere produktionsfaciliteter i EU. Ganske som Dongfeng planlægger at gøre i Italien.  

Af redaktionen

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here