Mens den nye Ford Mondeo nu er udskudt til efteråret 2014, er den nuværende model ramt af strejke på fabrikken i Belgien. Situationen kan ramme Mondeo-salget hårdt.
Fords problemer med en af fabrikkens vigtigste modeller fortsætter. Tilbage i september 2012 præsenterede Ford en ny Mondeo på biludstillingen i Paris. Ifølge Ford skulle produktionen begynde i april i år, men siden er lanceringen løbet ind i adskillige problemer. Nu forlyder det, at den nye Ford Mondeo forsinkes yderligere. Lanceringen på det europæiske marked er udskudt fra foråret 2014 til efteråret 2014 – altså to år efter præsentationen til trods for, at en næsten identisk udgave kom på gaden i USA for flere måneder siden.
Sagen er både usædvanlig og penibel for Ford. Flere medier er begyndt at spekulere i de negative konsekvenser for fabrikken. Svenske medier som automotorsport.se og Svenska Dagbladet kalder ligefrem forsinkelsen en ”katastrofe”, fordi Ford risikerer at tabe dobbelt på miseren: Dels er den ”nye” Ford Mondeo reelt to år gammel, når den endelig er klar til salg, dels kommer priserne på den nuværende model under pres, fordi den ”gamle” Mondeo bliver betragtet som udløbsmodel i hele to år.
Ford lukker fabrik for at spare
Problemet skyldes i bund og grund det faldende bilsalg i Europa. Efter planen skulle den nye Mondeo bygges på Fords fabrik i Belgien, men så besluttede Ford at lukke fabrikken for at spare penge. Mondeo skulle så bygges på Fords spanske fabrik i Valencia – en beslutning, der i sig selv forsinkede nyheden med seks måneder. Siden har forskellige tekniske udfordringer angiveligt forsinket den nye Ford Mondeo yderligere – hvad der ligger til grund for den seneste forsinkelse fra foråret 2014 til efteråret 2014 er dog endnu uklart.
For at føje spot til skade, nedlagde medarbejderne på Ford-fabrikken i Belgien arbejdet, samme dag som Ford offentliggjorde at fabrikken skulle lukkes. Siden slutningen af oktober sidste år, er der ikke trillet en eneste Mondeo af samlebåndet i Belgien. Endelig er Mondeo ramt af den generelle afmatning i den såkaldte firmaklasse, der taber terræn til mindre biltyper. Det gælder også i Danmark. Herhjemme har Ford Mondeo traditionelt haft en stærk position i firmaklassen, men i år nåede den efterhånden seks år gamle model end ikke ind på top 20 listen over de mest solgte biler i 2012.
Læs mere: Ny Ford Mondeo udskudt til 2014