Afløseren til den populære Volvo XC60 – elbilen EX60 – kommer i 2026. Aldrig har teknikken været så avanceret og forventningerne så store.
For kun få dage siden kunne vi fortælle nyt om det længe ventede Volvo-flagskib, elbilen EX90. I næsten samme åndedrag har Volvo luftet en stribe tanker om EX90’s vigtige lillebror, EX60. Produktionen af lillebror ventes at begynde i februar 2026 på fabrikken i Torslanda lige vest for Göteborg.
Og EX60 bliver, lover Volvo, om muligt endnu mere avanceret end den enorme syvpersoners EX90.
Den nuværende XC60, der i årevis har været Volvos bedst sælgende model, og som ventes at blive produceret frem til 2030, står på samme platform som den tidligere XC90’er. Kaldet SPA (Scalable Product Architecture). EX90 står sammen med den kommende elektriske sedan, ES90, og søster-flagskibet Polestar 3 på en videreudviklet version, SPA2.
Med EX60 går kinesisk ejede Volvo skridtet videre. SPA3-platformen skulle være avanceret i en grad, så udviklings- og produktions-processerne bliver langt mere effektive. Og resultatet tilsvarende bedre.
I den ingeniør-nørdede version kalder Volvo selv sit teknologiske kvantespring for “Volvo Cars Superset tech stack”. Det vil sige, at al udvikling kan koncentreres i én retning og ikke skal ændres fra model til model.
Altså vil man ikke skulle genopfinde den dybe tallerken, hver gang en ny model skal udvikles. Hvilket man åbenbart af tekniske årsager har været nødsaget til indtil nu.
Vigtigst: Omkostninger reduceres
Den forventede optimering af processerne betyder blandt andet, at elbiler på SPA3-platformen får mere effektive batterier med større tæthed og derved længere rækkevidde. Batteripakken vil være en del af platformens struktur, så man sparer vægt. Samtidig bliver der mere plads i kabine og bagagerum.
På Torslunda-fabrikken er man ifølge det oplyste i færd med at installere udstyr til såkaldt “gigacasting”. Samme som Tesla benytter i produktionen af Model Y på fabrikken ved Berlin. Gigacasting betyder, at store dele af karrosseriet på EX60 og kommende modeller skal formes af ét stykke aluminium/metal, så man ikke skal svejse og lime op til 400 enkeltdele sammen.
Den følsomme og i elbiler ultravigtige software bliver kernen i SPA3-platformen, og her udvider Volvo samarbejdet med den amerikanske teknologi-gigant Nvidia. Nvidia har udviklet software og centrale komponenter til EX90, og gevinsten ved det system, som bliver udviklet til EX60, er, at computerkraften er fire gange så stor og energieffektiviteten syv gange så høj.
Summen af det hele er, at omkostningerne reduceres. Volvo forventer en forbedring af den såkaldte fortjenstmargen på 8-10 procentpoint pr. produceret bil i forhold til første generation elbiler – altså EX40 og EC40, tidligere XC40 og C40.
Fortjenstmargenen er et nøgletal, som virksomheder benytter til at udregne, hvor stor en procentdel af indtægterne, der bliver til overskud efter fradrag af omkostninger.
Software-problemer i både EX30 og EX90
Problemer med softwaren var grunden til, at EX90 blev forsinket i næsten et år. EX90 blev vist i 2022, og produktionen skulle være begyndt i slutningen af 2023, og software-problemer som i EX30 ville man ikke risikere.
Så Volvo besluttede klogeligt, at man ikke ville sende endnu en software-halvfærdig bil på gaden. Ligesom Volkswagen gjorde med ID.3, og som viste sig at være en medvirkende årsag til, at Fisker Inc. løb ind i uovervindelige problemer med elbilen Ocean. De første prøvekørsler i Californien i sidste uge viste dog, at EX90-softwaren alligevel ikke er helt i mål.
For Volvos skyld nærmest beder man til, at Volvo ikke forhaster sig unødigt med EX60-lanceringen, der som nævnt formodes at finde sted i første kvartal 2026.
Af redaktionen