Den opgraderede Polestar 2 kommer længst i engelsk rækkeviddetest, der minder om danske forhold. Teslas billigste model er mest effektiv.
Hvor langt kører en moderne elbil på en fuld opladning? Spørgsmålet er stadig blandt de vigtigste for potentielle elbil-købere, og en stadig strøm af rækkeviddetest gør os hele tiden klogere.
Seneste kommer fra det britiske bilmagasin WhatCar, der har haft 11 moderne elbiler og en godt brugt Tesla gennem deres rækkeviddetest.
WhatCars test er interessant set med danske øjne, fordi testen udføres ved hastigheder, der minder om danske forhold. Dermed adskiller testen sig fra den berømte rækkeviddetest udført af NAF, det norske svar på FDM, og kendt som ’verdens største rækkeviddetest af elbiler’. Her er både hastigheder og temperaturer noget lavere, end vi kender det fra Danmark.
WhatCars rækkeviddetest udføres på en 31 km lukket strækning, hvor bilerne kører godt fire km i simuleret bytrafik med masser af stop-start, knapt ni km uafbrudt landevejskørsel ved 80 km/t og endelig små 18 km motorvejskørsel. Der skiftes chauffør for hver runde, og køres til batteriet er fladt og bilen stopper. Alle biler begynder med fuldt opladet batteri.
Testen blev udført i tørt vejr i temperaturer mellem 17 og 23 grader. Altså meget lig det danske sommervejr. Samtlige biler kørte med klimaanlægget sat til 21 grader og med nærlyset tændt.
536 km i Polestar 2
Kigger man alene på evnen til at køre længst, blev Polestar 2 vinder af rækkeviddetesten. Den kinesisk-svenske elbil kørte 536 km, før batteriet meldte udsolgt. Når vi kalder det en overraskelse i overskriften, skyldes det at Polestar – og de teknisk identiske Volvo elbiler, som Polestar er i familie med – er kendt for at have svært ved at leve op til den lovede WLTP-rækkevidde.
Det gælder for så vidt også Polestar 2, der ifølge WLTP skal køre 653 km. Dermed har den testens næststørste afvigelse på 18 pct. Og her skal det hurtigt bemærkes, at de små afvigelser, der er i WLTP-tallene opgivet i WhatCar-testen i forhold til danske WLTP-tal skyldes omregningen fra britiske mil til km samt eventuel hjulstørrelse på de testede biler.
536 km er ikke desto mindre en stor rækkevidde, der vidner om, at sidste års opgradering af Polestar 2 med bl.a. ny elmotor, der nu trækker på baghjulene, har forbedret effektiviteten markant. Faktisk er Polestar 2 den tredje mest effektive elbil i testen med et lavt forbrug på 6,8 km/kWh. Kun den nye Mini Cooper og Tesla Model 3 presser flere kilometer ud af strømmen.
Renault er tæt på
Lige bagefter Polestar 2 kommer den nye Renault Scenic E-Tech. Årets Bil i Europa 2024 når ud på 518 km, før batteriet er fladt. Ifølge WhatCar må den se sig slået på grund af sit højere crossover-design, der yder mere luftmodstand end den lavere Polestar. Renault Scenic kører da også mere moderate 6 km/kWh.
På tredjepladsen finder vi en anden overraskelse. Kia EV9, den fem meter lange kæmpe-SUV med plads til syv, kører 505 km i rækkeviddetesten. Med en WLTP-rækkevidde på 562 km er det en mere beskeden afvigelse på 10 pct. Træerne vokser dog ikke ind i himlen for ’elgiganten’ fra Sydkorea. Batteriet på 100 kWh er trods alt testens største, og det firkantede design giver et relativt højt forbrug på 5,3 km/kWh.
Gammel Tesla har stadig gnisten
I den modsatte ende må den nye Mini Cooper finde sig at ’tabe’ rækkeviddetesten. Efter 339 km er det slut, men med testens mindste batteri på 49 kWh er det ikke så ringe endda. Tværtimod er Mini Cooper testens næstmest effektive bil med et forbrug på 6,9 km/kWh.
Tesla Model S kører kun 4 km længere, før den giver fortabt. Men her er tale om en ni år gammel 90D med hele 415.000 km på tælleren. WhatCar har den med for at sammenligne datidens bedste elbil med nutidens elbiler. Det slipper den store Tesla hæderligt fra. Effektiviteten er godt nok testens dårligste, men dog tæt på Audi Q6 med moderne 800 volt-teknologi. Mest imponerende er dog, at batteriet kun har mistet 13 pct. af sin kapacitet efter mere end 400.000 km og utallige opladninger.
Billig Tesla er effektiv
Rækkevidde er vigtigt, men i virkeligheden bør man bedømme elbiler på deres effektivitet – altså hvor mange km, de kan presse ud af hver kWh i batteriet.
Her skinner Tesla nok engang. WhatCar tester her den opdaterede Model 3 i basisudgaven med 58 kWh batteri og baghjulstræk og måler testens laveste forbrug på 7,1 km/kWh. Imponerende – men samtidig skuffende, at Tesla Model 3 har den største afvigelse i forhold til WLTP-rækkevidden. Den lover 512 km, men basis-Teslaen når ’kun’ 410 km. Det er en rekordstor fejlmargen på næsten 20 pct.
Når det gælder effektivitet er førnævnte Polestar 2, Mini Cooper og Peugeot E-308 også helt i top. Der er også roser til den store BMW i5, der både er effektiv og kan prale af testens mindste afvigelse mellem det lovede WLTP-forbrug og det reelle forbrug i testen. Afvigelsen er beskedne 8,1 pct.
En anden interessant ting ved WhatCars rækkeviddetest af elbiler er, at den i vidt omfang afspejler Hvilkenbils testresultater. Vi tester ganske vist ikke på en lukket rute, og kører også 130 km/t på motorvej, når det er tilladt. Alene derfor er vi ’hårdere’ ved bilerne end WhatCar. Ikke desto mindre er det også vores erfaring, at elbiler som Tesla Model 3, Mini Cooper, BMW i5, Renault Scenic E-Tech får mange km ud af strømmen. Og at det store batteri i Kia EV9 giver den koreanske kæmpe en solid rækkevidde.
Du kan se det målte forbrug af de elbiler, som vi tester under ’Fakta’ og afsnittet ’Hvordan er motor og opladning?’
Pudsigt at den mest solgte europæiske elbil, Enyaq (eller bare en af dens søsterbiler), ikke er med i testen..
Cupra har fjerde laveste WLTP-afvigelse, men nævnes heller ikke med ét ord.