Elon Musk viste selvkørende Tesla Cybercab i nat og lover produktion i 2027. Men en mængde ubesvarede spørgsmål skuffer analytikere.
Eventet var Hollywood værdigt, da Tesla-ejer Elon Musk i nat kørte ind på scenen i Warner Bros. Studios for at præsentere den stærkt hypede og længe ventede Robotaxi.
Som lovet var taxaen faktisk selvkørende – Musk sad i kabinen uden rat og pedaler, og lod sig transportere førerløst frem til det stort anlagte ”We, Robot” event.
Robotaxi, der nu hedder Tesla Cybercab, viste sig – i overensstemmelse med rygterne – at være en lille og overraskende lav to-personers bil med opad-åbnende ’sommerfugledøre’. Meget futuristisk men måske ikke videre praktisk for en taxa, som passagerer og bagage skal ind og ud af i et konstant flow. Mere om det senere.
Billigere end Model 3
Vel fremme på scenen fortalte Elon Musk om sin vision for Tesla Cybercab og selvkørende biler.
Produktionen skal starte i 2026 – ”eller inden 2027”, som Musk sagde med henvisning til sin berygtede tidsoptimisme – og prisen skal holdes under 30.000 dollars (ca. 200.000 kr.).
Dermed skal Cybercab koste væsentligt mindre end Teslas hidtil billigste bil, Model 3. Det er ekstremt billigt for en fuldt selvkørende bil. Når det kan lade sig gøre, skyldes det, at Tesla modsat konkurrenterne ikke benytter kostbare radarer og LIDAR-sensorer i deres selvkørende teknologi. I stedet satser Musk og Tesla udelukkende på brug af kameraer og kunstig intelligens.
Musk hævder, at Cybercab vil revolutionere offentlig transport i USA. Her koster det typisk én dollar at køre en amerikansk mil (1,6 km) i en offentlig bus. Cybercab vil bringe prisen ned på en femtedel, 20 cent.
Tesla forestiller sig, at kørselstjenester som Uber og Lyft vil købe Cybercab i store mængder. Men du kan også købe den som privatperson og tjene penge på at lade den fungere som taxa, når du ikke selv bruger bilen.
Model Y og 3 bliver selvkørende
De første test-udgaver af Cybercab skal allerede ud at køre i Californien og Texas næste år. Herfra skal teknologien udrulles til resten af USA og verden. Igen med forbehold for Musks meget optimistiske tidsplaner. Og ikke mindst de nødvendige godkendelser fra myndighederne.
Sammen med Cybercab viste Tesla også den langt større Robovan. Den selvkørende teknologi er den samme, men Robovan er nærmere en stor minibus med plads til 20 personer. Prisen skal lande omkring 30.000 dollars og også Robovan skal være klar i 2026.
Inden da vil Tesla langt om længe aktivere FSD, Full Self-Driving i mærkets eksisterende Model Y og Model 3. Det skal ske allerede næste år, i første omgang også i Californien og Texas, inden det rulles ud til resten af verden.
Flere spørgsmål end svar
Selv om det ser imponerende ud, når Elon Musk og 19 andre Cybercabs kører førerløst ind til scenen i et af Hollywoods mest berømte studier, så rejser eventet flere spørgsmål end svar. Musk sagde det faktisk selv, da han kom op på scenen:
”Dette er kun en kulisse. Den virkelige test kommer, når vi skal sætte disse biler ud på de travle gader.”
Publikum, der mest bestod af Tesla-investorer, klappede og hujede begejstret. Men andre iagttagere var langt mere afventende. Der var foruroligende langt mellem facts under ”We, Robot” præsentationen. Fra de små som rækkevidden for Cybercab? Til de store, som hvordan planlægger at udrulle et landsdækkende net af selvkørende biler, inklusive de nødvendige tilladelser og en konkret forretningsmodel?
Flere er også kritiske over for noget så grundlæggende som Cybercabs udformning. Hvorfor har den kun plads til to? Og hvorfor er den så lav, når den alligevel må formodes at skulle køre korte ture i byområder?
Ingen ’Model 2’
Og hvad med nyheder, der skal holde gang i Tesla-forretningen på kort sigt: Et facelift – kendt som ’Juniper’ – af den aldrende Model Y? Eller en ny basismodel, kendt som ’Model 2’, der kan tage kampen op mod billige elbiler fra Kina?
Tværtimod cementerede præsentationen opfattelsen af, at Elon Musk har mistet interessen for sine egne elbiler. Hans fokus er nu på kunstig intelligens og robotter. Og måske også muligheden for at få politisk indflydelse, hvis Donald Trump vinder det forestående præsidentvalg. Hvor efterlader det Tesla – kan mærket fastholde sin position som verdens største producent af elbiler?
Hjemme i virksomheden knager det. For nylig fyrede Musk hele sin ellers velfungerende Supercharger-afdeling. Og op til eventet sagde flere ledende medarbejdere op.
Kommentarsporene på nettet og sociale medier bobler allerede af ubesvarede spørgsmål og kritiske bemærkninger efter ”We, Robot”. Den gennemgående vurdering er, at eventet i bund og grund var en ’tynd kop the’.
Var det virkelig det?
René Tønder, uafhængig analytiker og strategisk rådgiver for bilbranchen, er heller ikke ligefrem blæst bagover:
”Jeg sidder tilbage med en ’var det virkelig det?’ følelse. Der var ikke nogle nye tanker eller, lader det til, ny teknologi for selvkørende biler, ift. hvad så mange andre kan præsentere.”
”En tidslinie for CyberCab der hedder 2027 betyder, hvis man skal se på Teslas historie, formentlig først 2028 eller 2029. Det kommer man ikke foran kineserne med. Og hvorfor en to-personers bil? Det begrænser jo brugsmulighederne,” siger han.
René Tønder har fulgt Tesla tæt gennem mange år. Også aktien, som op til præsentationen er steget med – efter Tesla-standarder – relativt beskedne ni pct.
”Hvis der var bygget store forventninger ind i Tesla-aktien inden præsentationen, så bør kursen vel falde på det her. Men måske ’Tesla Fan Boys’ kan spinne det her til noget positivt og drive aktien op. Men jeg ville ikke købe på baggrund af denne præsentation, som jeg synes var skuffende,” konkluderer René Tønder.
Se også et kort video-resumé af eventet her fra The Verge:
Event var et forsøg på at vise fremtiden, som Tesla ser den!
Spec og PowerPoints med en masse data og datoer, som ikke kan overholdes, blev valgt fra. Smart – ja det synes jeg. Vi ved, at vi på X vil få mange data og spec. i tiden, der kommer. Der er ingen der er tæt på Tesla, når det kommer til selvkørende biler, hvor der også er en business plan der holder. Spændende at følge.