Renault er klar med endnu en spændende elbil: Renault 4, den ikoniske postbil produceret fra 1961 til 1993, er genfødt i en moderne udgave.
Netop i disse uger bliver den nye retro-udgave af den legendariske Renault 5 præsenteret for verdenspressen forud for den ventede danmarkspremiere i begyndelsen af 2025. Og netop i dag har Renault så præsenteret endnu en retro-bil: Den nye Renault 4 E-Tech.
Renault 4 møder offentligheden på de kommende dages store biludstilling i Paris. Den er fysisk større end 5’eren, og skal den sammenlignes med en eksisterende Renault, er det Captur. Dermed går Renault 4 direkte ind i et af de mest efterspurgte segmenter, da salget af crossovers – en semi-forhøjet SUV uden 4-hjulstrækker-talenter – nyder stor popularitet.
Den genfødte postbil har samme teknik som Renault 5. Det vil sige enten 40 eller 52 kWh-batteri. Med 40 kWh er rækkevidden 300 kilometer, med 52 kWh 400 km. På farten kan begge dermed lade fra 15 til 80 procent af batteriets kapacitet på en halv time. I hjemmelader tager de 11 kW og bruger henholdsvis tre en halv og fire en halv time på at lade fra 10 til 100 pct.
Renault 4 med 40 kWh-batteri yder 90 kW (120 hestekræfter), med 52 kWh er ydelsen 110 kW (150 hk).
Bredt Renault-program
Den markant designede Renault 4 er med sine 414 centimeter i længden 22 cm længere end Renault 5, men nok så vigtigt er akselafstanden fem cm længere (262 cm). Højden den samme som Captur (157 cm). Samtidig sluger bagagerummet i Renault 4 med sine 420 liter næsten 100 liter mere end Renault 5-bagagerummet.
Dermed appellerer 4’eren til et andet publikum end sin lillebror, og Renaults to senest tilkomne elbiler giver franskmændenes modelpalette en solid bredde. Udover de to nye, små Renaulter, har franskmændene også en elektrisk Megane og en elektrisk Scenic på programmet. Sidstnævnte er Årets Bil i Europa 2024 og blandt finalisterne i Årets Bil i Danmark 2025.
På disse dages biludstilling i Paris lancerer Renault desuden en elektrisk Twingo-prototype – den vender vi tilbage til, når der er mere nyt – der angiveligt er produktionsklar i 2026 og kommer til at koste mindre end de magiske 20.000 euro, der svarer til 150.000 kroner før afgifter og moms. En Twingo til under 200.000 kr. vil se særdeles fornuftig ud.
Med kig til himlen
Renault 4-affjedringen foran er hentet direkte fra Captur. Bagved har Megane leveret multilink, hvilket lover godt for komforten. På udstyrsfronten deler 4’eren sikkerhedssystemer med den nye Scenic, og det velfungerende Google-styresystem, der er standard i Megane, Scenic og 5, er også en del af Renault 4-pakken.
Ud over det markante design vil 4’eren utvivlsomt være yderligere tillokkende for en række købere på grund af kanvastaget. Det giver et op til 92 centimeter langt ‘hul’ i taget og kan åbnes i flere positioner.
Dele af designet – kofanger, kølergrill og diverse interiør – griber tilbage i tiden til den oprindelige Renault 4, der med over otte millioner solgte i årene 1961 til 1993 er den bedst sælgende Renault nogensinde.
Den nye Renault 4 bliver lanceret i Danmark i sensommeren 2025. Priserne vil være tilgængelige frem mod premieren. (Fakta om Renault 4 under annoncen).
Renault 4-fakta
Længde/bredde/højde: 414/179/157 cm
Akselafstand: 262 cm
Frihøjde: 18,1 cm
Vægt: Fra 1.410 kilo
Bagagerum: 420 liter
Anhængervægt: 750 kg
Batterikapacitet: 40/52 kWh
Rækkevidde: 300/400 km
Ladeevne: 80/100 kW DC/11 kW AC
Opladningstid: 30 minutter (15-80 pct. ved 80/100 kW DC-lader), 3,5/4,5 timer (10-100 pct. ved 11 kW AC)
Effekt: 90/110 kW (120/150 hk)
Topfart: 150 km/t
Af redaktionen