Den nye lille elbil, Hyundai Inster, skiller sig ud. Er det funky standard-design ikke nok, kan den også fås i en Cross-udgave.
Med Hyundai Inster får vi opfyldt ønsket om en elbil, der er økonomisk opnåelig for langt flere mennesker. Fra 179.990 kroner offentliggjorde Hyundai-importøren forleden, der havde kæmpet den lille charmør med til Årets Bil-udvælgelsen i sidste uge.
De Inster-biler, der findes, er stadig forproduktions-modeller, men den charmerende, billige, fornuftige og tilsyneladende robuste Inster kvalificerede sig til finalen. Vinderen bliver kåret 26. november.
I begyndelsen af 2025 er bilen så klar hos landets Hyundai-forhandlere, og hvis den lille elbils i forvejen markante og funky design ikke er spændende nok, vil den senere i 2025 kunne fås som Inster Cross med en mere rå attitude.
Inster Cross adskiller sig udelukkende fra civil-Inster på de små detaljer. Kofanger-dimensionerne er både for og bag – især foran – mere rektangulære på Cross, hvor de på civil-Inster er mere afrundede.
Hvis man for alvor vil signalere ‘på eventyr i vildmarken i lille elbil’, kan man på Cross-tagbøjlerne montere en tagboks og dermed være klædt bedre på til at forlade stenbroen og begive sig ud i naturen.
Teknikken er den samme
Inster Cross er dermed mest et gimmick, men et veloplagt et af slagsen. Til Cross fås unikke, matte lakeringer, blandt andet Amazonas Green Matte som bilen på billederne herover. I kabinen er limefarvede detaljer unikke for Cross.
Under Inster-metallet er intet ændret. Cross har ganske vist 17 tommer alufælge som standard, så den er klar til at angribe skovvejene, men batterier og elmotor ændres der ikke på.
Det vil sige batteri på enten 42 eller 49 kWh og en ladeeffekt, der kan fylde batteriet fra 10 til 80 procent på cirka en halv time.
Civil-Insters rækkevidde er henholdsvis 327 og 370 kilometer med 15 tommer hjul. En smule kortere rækkevidde må forventes, når hjulene er 17 tommer, og navnet er Cross.
Let at gå fra fossil til el
Dét, der blandt andet overbeviste ved udvælgelsen af Årets Bil-finalisterne, er Inster-førerpladsen.
Den udmærker sig ved at have gode, gammeldags tryk- og drejeknapper til langt de fleste funktioner. Udover at det er velfungerende og sikkert – fremfor at skulle fedte rundt med fingeren på en trykfølsom skærm og kæmpe mod haptisk feedback-knapper på rattet – kan den mere traditionelle betjening også vise sig at være genial i forhold til at gøre overgangen fra fossil til el helt problemløs.
For i Inster og Inster Cross er betjeningen stort set som i den Hyundai i10, i20, i30 – eller i en bil af et andet mærke – som kommende Inster-købere kan tænkes at komme fra. Dermed kan en af overvindelserne ved at skulle tage beslutningen om at gå fra fossil til el være bortvisket.
Den i øvrigt vel-udhulede kabine i den kun 388 centimeter lange Inster udmærker sig også ved et bagagerum på op til 351 liter. Bagsædet, hvor der er plads til to, kan forskydes i længden og øge bagagerummets volumen fra 238 liter, der er størrelsen, når sæderne er skubbet helt bagud.
Af redaktionen