Årets Bil i Europa: Ingen elbiler fra Kina i finalen

Renault 5 E-Tech

Syv finalister til Årets Bil i Europa 2025 er fundet. Tre er 100 pct. elbiler, to er både el og benzin, og to er hybrider. Ingen er fra Kina.

Hvert år siden 1964 har europæiske motorjournalister kåret Årets Bil i Europa – Car of the Year – og de syv finalister er netop offentliggjort. Kåringen er ganske vist europæisk, men alligevel er det bemærkelsesværdigt, at ingen af finalisterne er fra Kina. Til gengæld er det mindre overraskende, at tre af de syv er 100 procent elbiler, to fås både som el- og benzindrevet, og de to sidste er benzinere med hybridteknologi.

De tre fuldelektriske finalister er:
Hyundai Inster (Sydkorea).
Kia EV3 (Sydkorea).
Renault 5 E-Tech/Alpine A290 (Frankrig).

De to, der fås både som el- og benzinbil er:
Alfa Romeo Junior (Italien).
Citroën ë-C3/C3 (Frankrig).

De to hybrider er:
Cupra Terramar (Spanien).
Dacia Duster (Rumænien).

Hvilkenbils favoritter

Hvilkenbil er ikke blandt de 60 jurymedlemmer, der repræsenterer medier i 23 europæiske lande, så det står os frit for på forhånd at udpege en favorit. Eller i hvert fald en Top 3. 

Alpine A290
Alpine A290 er den frækkere udgave af Renault 5.

Da kåringen netop er europæisk, må den lille charmør Renault 5 E-Tech (foto øverst) være noget nær favorit. Renault’en er en dobbelt op, da den er finalekåret sammen med sin om muligt endnu kækkere tvilling, Alpine A290.

Sydkoreanske Kia EV3 spår vi en placering i top 3. Med gode chancer for en placering helt i top. EV3’s størrelse passer til et stort segment, prisen er spiselig for mange, dens rækkevidde er fra god til bedre, og så har den masser af udstyr.

Med italienske Alfa Romeo Junior vover vi det ene øje og placerer den blandt favoritterne. Teknikken er dog hverken nytænkende eller epokegørende, da den står på samme platform som sine Stellantis-fætre Fiat 600e, Peugeot E-2008 og Jeep Avenger.

alfa romeo junior
Alfa Romeo Junior bliver produceret i Polen og måtte derfor ikke hedde Milano.

Sidstnævnte blev Årets Bil i Europa i 2023. Og netop dét kan koste Alfaen en podieplacering. Men Junior er europæisk hjerteblod, Alfa Romeo vækker mange varmblodede følelser, og italiensk bilindustri trænger til opmuntring. De faktorer skal man nok ikke undervurdere, når i hvert fald de sydeuropæiske motorjournalisters hjerter skal sætte krydset.

Junior er i øvrigt den bil, der først hed Milano, men så ikke måtte hedde Milano, fordi italiensk lovgivning ikke tillader et italiensk navn til en bil, der er produceret i Polen.

To gange outsider

Da konkurrencen som nævnt er europæisk, placeres den franske Citroën ë-C3 og dens benzindrevne C3 i puljen for ‘outsidere’. Den lille – og ganske billige bil – lider dog under at have fået en meget skæv start. Den blev under stort ståhej præsenteret allerede i begyndelsen af året, men på grund af software-problemer er den dårligt nok kommet på gaden endnu.

I samme ‘outsider’-pulje hører den lille sydkoreaner Hyundai Inster hjemme. Den er lille, men godt udhulet, billig, praktisk og elektrisk, så den har, ganske som Citroën ë-C3, potentielt et meget stort europæisk publikum.

Udenfor nummer

Hvis de to sidste finalister, Cupra Terramar og Dacia Duster, ender i Top 3, vil det være en gedigen overraskelse. Spanieren er fætter til VW Tiguan og Skoda Kodiaq, er en opladningshybrid, men fås også som benziner. Stor og dyr og ikke specielt nytænkende.

Dacia er Renaults rumænske discountmærke. På europæisk plan er Dacia-salget særdeles solidt, men trods rustik charme og relativt lav pris bør Duster og dens mild hybrid-teknik ikke bringe den i nærheden af en topplacering.

Vinderen af Årets Bil i Europa 2025 udpeges 10. januar i forbindelse med biludstillingen i Bruxelles. De foregående fem vindere er Renault Scenic E-Tech (2024), Jeep Avenger (2023), Kia EV6 (2022), Toyota Yaris (2021) og Peugeot 208 (2020).

Den danske kåring

For lige at runde glimmeret af: Årets Bil i Danmark 2025 udpeges før den europæiske vinder. Tirsdag den 26. november kåres den danske, og her er Hvilkenbil blandt jurymedlemmerne. 

Hele ni biler er i den danske finale, og eneste gengangere fra det europæiske finalefelt er Hyundai Inster og Kia EV3. De øvrige er Cupra Tavascan, Ford Explorer, Peugeot E-3008/E-5008, Polestar 4, Renault Scenic, Skoda Elroq og Xpeng G6. Alle er elbiler, og du kan læse om finalisterne ved at klikke på linket her.

Af redaktionen

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here