BILTEST: Honda CR-V er blevet lavere og fungerer overbevisende som et højbenet og praktisk alternativ til den klassiske firmaklasse-stationcar – især i versionen med forhjulstræk.
Hvilken bil?
Honda er nået til fjerde generation af ”softroaderen” CR-V, der mere end nogensinde satser på at være det praktiske og lidt højere alternativ til en mere traditionel stationcar i firmaklassen. Sammenlignet med forgængeren sidder man 4 cm tættere på asfalten. Det lyder ikke af meget, men sænker bilens tyngdepunkt mærkbart: Honda CR-V opleves som en let forhøjet Accord – særligt i den testede udgave, der nøjes med forhjulstræk og 2 liters benzinmotor.
Vidste du at?
Med RAV4 opfandt Toyota klassen for relativt kompakte og lette SUV’ere, der nok havde firehjulstræk, men mere var lavet til at køre på asfalt end i terræn. Honda fulgte hurtigt trop med CR-V og har derfor været med til at præge klassen af softroadere, der siden har oplevet eksplosiv vækst.
Biler som Honda CR-V har også banet vejen for den bølge af ”crossover” biler som Opel Mokka, Nissan Juke og Renault Captur, der er blevet verdens hurtigst voksende bilklasse.
Hvordan er førerpladsen?
Meget japansk og typisk Honda. Urene er ekstremt tydelige og med Honda’s efterhånden klassiske info-display strategisk godt placeret midt i speedometeret, er der perfekt overblik over alle vigtige informationer. Knapper og betjeningsstilke er, som vi kender det fra Japan – lidt konservative, men også med en lækker, præcis funktion. Desværre yder de flade forsæder ringe lårstøtte og det kan hverken justerbar sædehøjde eller lændestøtte rette op på.
Hvordan opleves kabinen?
Enorm. Der er simpelthen oceaner af plads i Honda CR-V. Bagagerummet sluger næsten 600 liter og er det ikke nok, vipper bagsæderne ned i gulvet med et enkelt greb; det er japansk foldekunst, når det er bedst. På bagsædet forkæles passagererne med store sæder, god plads til knæene og et helt fladt gulv. Finishen er klassisk Honda: Her er meget hård plastic, men det ser pænt ud ligesom sædebetrækket, der minder lidt om ruskind. Og så har Honda ry for at lave noget nær skudsikker kvalitet.
Er sikkerheden i orden?
Vi ved det ikke, for den nye generation CR-V er endnu ikke testet af Euro NCAP. De to tidligere udgaver klarede sig kun middelmådigt – både i 2002 og 2007 måtte CR-V nøjes med fire ud af fem stjerner. Det skal blive spændende at se, om Honda er i stand til at score topkarakter i den skærpede Euo NCAP crashtest – det sker formentlig senere i år.
Hvordan kører den?
Honda CR-V kører på enorme 17-tommer hjul, der er med til at sikre en klippefast retningsstabilitet og en god evne til at opsluge selv store ujævnheder i vejen med dæmpede ”svup” i undervognen. Styringen er indirekte men ganske præcis. Omvendt kan CR-V hverken køre fra sin vægt eller sit lidt højere tyngdepunkt – det er trods alt en SUV:
På motorvejen er den en skøn cruiser, men på en snoet sognevej bliver den aldrig helt så delikat at køre som førnævnte Accord.
Hvordan er motoren?
Honda’s velkendte 2-liters benzinmotor er både den helt rigtige til CR-V og bilens akilleshæl: Rigtig, fordi den er 75.000 kr. billigere end dieseludgaven med 150 hk, lyder godt og har kræfter nok, hvis den får med pisken. Akilleshæl fordi den mangler de turbo-muskler, som mange konkurrenter har, og fordi et forbrug på 13,9 km/l ikke længere er tidssvarende. Hvilkenbils testforbrug kom ud på 11,6 km/l – det gør en ny konkurrent som Mazda CX-5 væsentligt bedre. Vi ser frem til det gyldne kompromis, når Honda’s nye 1,6 liters diesel med 120 hk finder plads i CR-V senere i år.
Passer prisen?
Uden ligefrem at være billig, er Honda CR-V stærkt prissat. Her i Elegance-udgaven er der stort set alt i udstyr – inklusive et lækkert navigationsanlæg, der følger gratis med i en introduktionsperiode. Derfor skal du heller ikke regne med den store kontantrabat. Til gengæld kan du spare 25.000 kr. til firehjulstrækket: Honda CR-V er og bliver en softroader og fungerer fint uden firehjulstræk, der blot gør bilen tungere, tørstigere og mere kompliceret.
Er der alternativer?
Mest direkte rival er Mazda CX-5, der er 11.000 kr. dyrere med samme udstyr. I et tæt opløb foretrækker Hvilkenbil dog Honda CR-V, der kører en anelse mere komfortabelt og har en motor med mere overskud. Kia Sportage, Hyundai iX35 og Nissan Qashqai koster omtrent det samme, mens VW Tiguan diskvalificerer sig selv ved at være 30.000 kr. dyrere med langt mindre udstyr. Senere i år udfordres CR-V af nye udgaver af to andre favoritter i klassen, Toyota RAV4 og Ford Kuga.
Konklusion:
For: Plads, praktisk sans og Honda’s ry for kvalitet.
Imod: Tørstig motor, flade forsæder.
Hvilkenbil siger:
Lavere kørestilling og høj komfort gør fjerde generation af Honda CR-V til et reelt og attraktivt alternativ til den traditionelle firmaklasse-stationcar. CR-V viser fortsat vej i softroader-klassen.
FAKTA: Honda CR-V 2,0i Elegance 2WD
Vejl. pris, inkl. lev.: 348.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 3.300 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/3 år
Sikkerhed (Euro NCAP): Endnu ikke testet.
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 13,9 km/l
Forbrug i test: 11,6 km/l
Længde/bredde/højde: 457/182/165 cm
Bagagerum (min/max): 589/1.669 liter
Vægt: 1.450 kg
Motor: 4 cyl., 2,0 liter benzin
Effekt: 155 hk/192 Nm
0-100 km/t: 10,0 sek
Topfart: 190 km/t
Særligt standard udstyr (Elegance):
2-zone klimaanlæg, fjernbetjent centrallås, el-ruder for og bag, el-spejle med varme og folde-funktion, multijusterbar førerplads, cd-radio, navigation m. trykfølsom skærm (intro-tilbud), 17” alufælge, læderrat med betjening af radio, kørecomputer og fartpilot, sædevarme for, splitbagsæde med folde-automatik, regnsensor, LED kørelys.
Metallak: 6.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)