Skoda Elroq og Kia EV3 i første rækkeviddetest

Britisk rækkeviddetest af Kia EV3, Skoda Elroq og Mini Aceman får overraskende vinder, mens taberen slet kan ikke følge med.

I sidste måned vandt Kia EV3 titlen som Årets Bil i Danmark blot tre point foran nummer to, Skoda Elroq. Begge elbiler er kompakte SUVere, der til priser fra den kvarte million kroner spås at blive storsællerter i Danmark, hvor elbiler nu står for 60 pct. af salget.

Interessen for Kia EV3 og Skoda Elroq er med andre ord stor. Også her på redaktionen, hvor vi dog først får lejlighed til at lave grundige tests af de to elbiler i begyndelsen af 2025.

Hele What Car?’s test kan ses på YouTube.

I England er begge biler allerede på markedet. Også dér rammer de to biler lige ind i en klasse, hvor mange englændere køber bil. Det britiske bilmagasin What Car? har derfor gjort sig umage og testet Kia EV3 og Skoda Elroq på en længere tur fra London til Bruxelles og tilbage igen. En rejse på sammenlagt 960 km inklusive en kort pause, hvor bilerne kører med biltoget under Dover-strædet mellem Dover og Calais.

Hvilkenbil lægger selvfølgelig mest vægt på egne tests, men når interessen nu er så stor, det er den første gruppe-rækkeviddetest af Kia EV3 og Skoda Elroq vi har set, og testen tilmed er udført under forhold, der ligner de danske, omtaler vi testen her.

Mest på motorvej

What Car?’s testhold udførte stort set hele testen på motorvej. Det vil sige med 112 km/t på den engelske side og op til 130 km/t på den franske. Vejret var mellem 5 og 10 grader, hvilket svarer meget godt til det vejr, vi har i Danmark for tiden.

For fuldstændighedens skyld var den nye Mini Aceman med som det tredje indslag i gruppetesten. Den kommer slet ikke til at sælge i samme omfang som Kia og Skoda i Danmark, men i England betragtes Mini stadig som en engelsk bil. Med sit relativt beskedne batteri kan Aceman også fås til omtrent samme pris som EV3 og Elroq i England, så fair nok. Herhjemme begynder priserne lige under 300.000 kr. Og så glemmer vi, at Mini ejes af tyske BMW og at Aceman er udviklet og fremstilles i Kina i et joint venture mellem BMW og Great Wall Motor – det er en anden historie.

Langt fra WLTP

Det spændende her er rækkevidden.

På papiret ser Kia EV3 stærk ud med testens største batteri på 81 kWh og en WLTP-rækkevidde på 588 km i den version, som What Car? tester.

Skoda Elroq følger lige efter med et batteri på 77 kWh og en rækkevidde på 560 km.

Mini Aceman, der lidt forenklet er en større, fem-dørs udgave af den nye, elektriske Mini Cooper, kører med et batteri på 49 kWh. Det giver en rækkevidde på 392 km i den testede udgave.

Ikke overraskende kommer ingen af bilerne i nærheden af de teoretiske WLTP-rækkevidder på køreturen fra London til Bruxelles.

What Car? omtaler da også testen på motorvej ved relativt lave temperaturer som ”noget nær et worst case scenario”. I Danmark vil det dog være ganske realistisk, og det er med til at gøre den engelske test relevant.

Kia EV3 kommer længst. Ifølge What Car? klarer den sydkoreanske mini-SUV 397 km på en fuld opladning.

Skoda Elroq er overraskende tæt på. 393 km måler What Car? selv om Elroqs batteri er noget mindre.

Netop testens mindste batteri gør, at Mini Aceman slet ikke kan følge med i rå rækkevidde. 274 km – altså mere end 100 km kortere end Kia og Skoda – bliver det til i testens mindste bil.

Mini er max effektiv

Men som altid er effektivitet – altså bilens evne til at få flest mulig km ud af hver enkelt kWh – også vigtig at kigge på.

Her får Mini Aceman lidt oprejsning med testens bedste resultat: Aceman klemmer 4,75 km ud af hver kWh.

Konkurrenterne er dog tæt på. Kia EV3 kører 4,59 km/kWh, mens testens største bil, Skoda Elroq, faktisk er endnu mere effektiv med 4,68 km/kWh.

Skodas ganske effektive udnyttelse af strømmen er med til at sikre den sejren foran Kia EV3 og Mini Aceman. Du kan se hele What Car?’s test her.

Læs også Hvilkenbils vurdering af Kia EV3 og Skoda Elroq i forbindelse med kåringen af Årets Bil i Danmark. 

Rækkeviddetest af Kia EV3 og Skoda Elroq
Model Batteri WLTP rækkevidde Rækkevidde målt Effektivitet
Kia EV3 long range 81 kWh 588 km 397 km 4,59 km/kWh
Skoda Elroq 85 77 kWh 560 km 393 km 4,68 km/kWh
Mini Aceman 49 kWh 392 km 274 km 4,75 km/kWh

WLTP-rækkevidden afhænger af bilens udstyr og hjulstørrelse. Kilde: What Car?

[email protected]

8 Kommentarer

  1. Enig i at batterikapacitet og effektivitet (der tilsammen giver rækkevidden) er to vigtige parametre.

    Men den 3. parameter, ladeeffekt, er i mine øjne mindst lige så vigtig. Uden den ved man ikke hvor relevant bilen er på ture der er længere end rækkevidden. Jeg ved personligt først om en bil er interessant for mig når jeg kender alle 3 parametre.

    Kan I ikke oplyse den (gerne den reelle, målte ladeeffekt)?

    Mvh Martin

    • Hej Martin. Helt enig – men af ukendte grunde oplyser What Car? ikke ladehastigheden i denne test. Vi kommer til at teste det, når vi får disse tre biler til test – så stay tuned. På papiret tager Skoda imod 175 kW, Kia 128 og Mini 95 kW – men det er som bekednt bare peak-effekt. Med venlig hilsen, Jens Velling, redaktør.

  2. Ved ikke helt, hvordan I har regnet det ud, men tallene passer ikke helt, synes jeg. Kia EV3: 81 kWh batteri, kørt 397 km – det giver 5.10, ikke 4.59 i effektivitet. Skoda Enyaq: 77 kWh batteri, kørt 393 km – det giver 4.90, ikke 4.68. Kan I forklare hvordan I er kommet frem til de tal?

    • Hej Erdal. Du har ret. What Car? indregner et transmissionstab (se evt. videoen, hvor de omtaler det). Ser man bort fra det, kommer man helt tæt på dine beregninger. Det er svagheden ved at henvise til andre mediers test. Hvilkenbil indregner ikke transmissionstab – vi synes, det bliver for teknisk. Med venlig hilsen, Jens Velling, redaktør.

  3. Det er useriøst clickbait at skrive ‘Britisk rækkeviddetest af Kia EV3, Skoda Elroq og Mini Aceman får overraskende vinder, mens taberen slet kan ikke følge med’ i overskriften, når baggrunden er Miniens meget mindre batteri.

    • Hej Stig. Vi kan desværre ikke få alt med i underrubrikken – men får jo forklaret det med Miniens batteri i teksten. Med venlig hilsen, Jens Velling, redaktør.

    • Hej Michael. Du skal regne med, at de målte forbrugstal passer. WLTP-normen er en laboratorie-baseret måling, der er alt for optimistisk i forhold til forbruget i den virkelige verden. Det gælder både for elbiler og biler med forbrændingsmotorer. Hertil kommer, at elbilers batterier har reduceret ydelse ved lave temperaturer. Omvendt er det en myte, at elbiler bruger mere ekstra energi end fossilbiler ved høje hastigheder som f.eks. 130 km/t på motorvej. Det kan du læse mere om her.
      Det vil være ønskværdigt med en mere realistisk forbrugsnorm end den nuværende WLTP – så sent som i dag har den danske brancheforening Mobility Denmark efterlyst mere realistiske normtal. Hvis du vil have et mere præcist indtryk af, hvor langt biler reelt kører, er den amerikanske EPA-norm et godt sted at kigge. For elbiler finder du den bl.a. her på EV Database. Med venlig hilsen, Jens Velling, redaktør.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here