Bag om Årets Bil – derfor vandt Kia EV3

Kia EV3
Årets Bil 2025: Kia EV3.

Elbilen Kia EV3 er Årets Bil i Danmark – Hvilkenbil var med i juryen, og forklarer her, hvorfor Kia slog Skoda på målstregen.

 

Af [email protected]

 

og [email protected]

I tirsdags vandt Kia EV3 titlen som Årets Bil i Danmark 2025. I et neglebidende tæt opløb tildelte de 20 danske biljournalister i juryen Kia sejren med blot tre point ned til nummer to, Skoda Elroq. 

Årets afstemning var på flere måder historisk. 31 nominerede biler blev efter to dages testkørsler på og omkring Jyllands-Ringen reduceret til ni finalister – det største antal finaledeltagere nogensinde.

Alle ni biler i finalen var elbiler. Det er heller aldrig sket før, men understreger, at i Danmark går omstillingen så hurtigt, at elbiler nu står for mere end 60 procent af nybil-salget. Elbiler er blevet den bedste løsning for danske bilkøbere, og det tager juryen naturligvis med i deres bedømmelser af årets bilnyheder.

Meget på spil

Meget står på spil, når foreningen af danske motorjournalister kårer Årets Bil: For journalisterne og deres medier, der ønsker at være troværdige og faglige i deres valg, der også helst skal være forståelige for danske forbrugere, som ikke er bileksperter. Og for bilmærkerne, der kan bruge titlen som et kvalitetsstempel i markedsføringen af en ny bilmodel.

Spørg bare Kia. Mærket kom til Danmark i 1996 som bilernes svar på Netto – bl.a. skulle man selv hente sin nye bil på havnen i Fredericia. Siden har Kia bidt sig fast i det danske marked, bl.a. med markedets måske bedste garantiordning på syv år/150.000 km. Den første titel som Årets Bil i Danmark cementerer Kias position som et seriøst bilmærke.

Kia EV3 har flere fysiske knapper end konkurrenterne. Det letter betjeningen.
Vinder på garanti

Men hvorfor blev det lige nu og med elbilen EV3, at Kia kørte med laurbærrene? Endda i et uhyre stærkt og bredt felt, hvor mange så biler som Skoda Elroq, Renault Scenic E-Tech og Hyundai Inster som forhåndsfavoritter?

Det forsøger vi – Morten Kjeldsen og Jens Velling, der begge sad med i juryen på vegne af Hvilkenbil – at forklare her.

Jens: 

Morten, både du og jeg havde faktisk Kia EV3 som nummer to efter Skoda Elroq. Har vi taget fejl?

Morten: 

Nej. For det første var der kun tre point mellem nummer et og to og kun 14 point mellem nummer et og tre, Renault Scenic. Så når juryens 600 point skal fordeles, må de sølle tre point, som EV3 sejrede med, betegnes som en meget marginal sejr. 

Nu er nummer to pr. definition altid den første taber, og om kort tid vil alt om Elroqs andenplads og Scenics tredjeplads være glemt af alle andre end Skoda og Renault. Alle tre er fine biler, men når EV3 med mere end 600 kilometers rækkevidde kan fås for 290.000 kroner, og Elroq og Scenic med henholdsvis 576 og 625 kilometers rækkevidde koster 315.000 kr., så har EV3 gode kort på hånden fra start.

En del jurymedlemmer – vi gjorde ikke – vægtede også Kia-garantien som en afgørende faktor for deres valg af EV3. Men betyder garanti virkelig så meget?

Skoda Elroq er mere dynamisk end Kia EV3, men måtte se sig slået med tre point.
Jens: 

Ja, garanti er vigtigt. Især når vi taler elbiler. Det er ny teknologi for forbrugerne, og mange er bange for, at de måske skal skifte et hundedyrt batteri eller en infotainmentskærm en dag. I den forstand kan jeg godt forstå, at mange jurymedlemmer belønner Kia for en solid garanti. Det sender også et signal til især europæiske mærker om, at de skal til at steppe op.

Morten: 

Grunden til, at jeg gav Elroq et par point mere end EV3, skyldes, at jeg finder den noget mere spændende at køre i. EV3 kører komfortabelt, men så heller ikke mere. Nærmest grænsende til det kedelige. Elroq synes jeg derimod er mere involverende. Jeg vil gerne glæde mig til at køre i min bil, hver gang. 

Jens: 

Jeg er – surprise! – enig i det med køreegenskaberne. Elroq har også lidt mere plads og et par praktiske detaljer som den smågeniale placering af ladekablet under hattehylden, der også trak op for mig. Men Kia EV3 er virkelig komfortabel, velafstemt og støjsvag. Pladsen er rigtig fin for en 4,3 meter lang bil, og så er betjeningen mere ligetil end i mange af konkurrenterne. Prisen er også stærk, så alt i alt er EV3 en rigtig ‘familien Danmark-bil’ og en værdig vinder.

Morten: 

Lad mig fortsætte med en måske endnu mere rigtig ‘familien Danmark-bil’: Hyundai Inster blev nummer fire, den har en efter min mening endnu bedre garanti end Kia, den ser frisk og funky ud, og så koster den altså kun 180.000 kr. For yderligere 12.000 kr. får man det ‘store’ batteri med 370 kilometers rækkevidde. Ja, der er kun plads til to på bagsædet, men Inster er ekstremt godt udhulet, og så er den behageligt fri for ‘swipe- og touch-knapper’. Måske er den, sammen med Citroën ë-C3, Danmarks første, rigtige folke-elbil.

Hyundai Inster
Hyundai Inster nåede kun frem i ét eksemplar. Det gav kun journalisterne lidt tid med bilen – og kostede måske den ellers spændende mini sejren. Foto: Lars Krogsgaard
Jens: 

Enig igen. Jeg synes endda, at Inster har noget så sjældent som charme og personlighed. Når jeg kun havde den på femtepladsen skyldes det, at der kun var én bil til 20 journalister og derfor begrænset tid med bilen. Jeg ved, at andre jurymedlemmer helt undlod at stemme på bilen af samme årsag. Dilemmaet for importøren er, at de gerne vil være med, når bilen er helt ny og derfor vælger at stille med én bil i stedet for to biler næste år. I det her tilfælde har det muligvis kostet Hyundai sejren, for Inster er jo den billige, men kompetente elbil, som bilkøberne i hele verden har manglet.

Morten: 

En bil med potentiale til også at blive en rigtig folke-elbil, og som jeg virkelig gerne havde set til Årets Bil i Danmark, er den lille storcharmør Renault 5 E-Tech. Den er retro, når det er bedst, og selvom den på praktisk anvendelighed ikke kan hamle op med Inster, har den bare en udstråling, som få nuværende elbiler har. Hvad mangel på udstråling angår, er skrækkeligheden Xpeng G6 i øvrigt noget af det mest kønsløse, jeg nogensinde har set. Men Renault 5 – den er med i Årets Bil i Europa-konkurrencen i januar – og den kommer med i den danske Årets Bil næste år. Jeg ser frem til den.

Jens: 

Retro-5’eren er helt sikkert spændende – Renault ligner i stigende grad et af de europæiske mærker, der er stærke på elbiler og kan konkurrere med kineserne. Apropos: Hvorfor skal Xpeng G6 lige have en sviner?

Det nærmest æggeformede design af Xpeng G6 deler vandene. Flere i juryen kritiserede også den uskarpe styring. Alligevel scorede G6 21 point – nok til en syvendeplads foran Polestar 4 og Peugeot 3008/5008. Foto: Lars Krogsgaard
Morten: 

Ok, undskyld til Xpeng – lidt undskyld. Men G6 er i særklasse underlig at se på, hvilket alt for mange elbiler, i særdeleshed kinesiske elbiler, efter min mening er. Ved Årets Bil-konkurrencen uddeles også priser for innovation, bilglæde og design, og her anti-nominerede jeg Xpeng ud fra den betragtning, at kineserne har brug for en pris, så de kan forstå, at de skal inddrage følelser og passion, når de designer deres næste elbil. Min anti-nominering vandt dog ikke gehør i juryen – designprisen blev vundet af netop Renault 5. Jeg havde ikke læst på lektien og var desværre ikke klar over, at man måtte nominere biler, som ikke er nået til Danmark.

Jens: 

Det er jo også lidt spøjst. Også fordi Renault 5 stod på eCarExpo i København i oktober, men ikke nåede frem til Årets Bil-kåringen. Den får chancen næste år. Så kan vi runde af med at sige, at køreglæden gør Skoda Elroq til vores vinder, men at Kia EV3 har så mange kvaliteter, at den nok skal blive et fortjent hit hos danske bilkøbere?

Morten: 

Helt enig, Jens. Kia EV3, Skoda Elroq, for så vidt også Renault Scenic – især med den nuværende kampagnepris – og Hyundai Inster har alle potentiale til at blive til noget stort i Danmark.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here