Priskrig på nye elbiler, faldende priser i Europa og mange brugte til salg resulterede i store prisfald på brugte elbiler i 2024.
En brugt VW ID.4 (foto) blev i gennemsnit næsten 60.000 kroner billigere i 2024. Polestar 2 blev sat ned med 64.000 kr. Skoda Enyaq med 47.000. Brugte elbiler, uanset om der er tale om dem, der sælges mange af, eller der er tale om de luksuriøse, så var prisnedsættelserne i 2024 generelt betydelige.
Det hele blev skudt i gang i januar 2023. Dengang tog Tesla for alvor hul på priskrigen, da nypriserne på Model 3 og Model Y fik et kæmpe hak nedad. En ny Model 3 Standard Range blev natten over sat ned fra 451.000 til 360.000 kr., Model Y Long Range fra 589.000 til 430.000. I dag – to år senere – er nypriserne for de to henholdsvis 300.000 og 350.000 kr.
Andre bilmærker fulgte i mere eller mindre grad trop, og siden er priserne på nye elbiler stort set uden undtagelse kun gået én vej: Ned. Som en naturlig afsmitning falder priserne på de brugte elbiler også, ganske som Hvilkenbils redaktør, Jens Velling, forudså kort efter Teslas prisbombe i begyndelsen af 2023.
De faldende brugtpriser viste sig også tydeligt i 2023, og i 2024 blev det blot endnu mere markant.
Det hele bekræftes nu af en opgørelse fra Bilbasen.dk publiceret i branchetidsskriftet Motor-magasinet. I bunden af artiklen kan man se en oversigt over 20 modeller ramt af markante prisfald i 2024.
Udviklingen vil fortsætte i år
2024-konklusionen er, at en lang række elbiler er ramt af store værditab – først og fremmest på grund af de faldende nybilpriser, men bestemt også fordi udbuddet er langt større end efterspørgslen. Det vigende salg af elbiler på store europæiske markeder som især Tyskland presser priserne ned, og da vi her i Danmark ikke kan få nok af elbiler, importerer vi nyere brugte til særdeles konkurrencedygtige priser.
Hvilkenbil beskrev i oktober 2024, hvordan importen af brugte elbiler slog alle rekorder. Det skyldes, at brugtpriserne i Europa på de modeller, der sælges mange af, er “ekstraordinære”, siger Bilbasens markedsanalytiker Jan Lang til Motor-magasinet. Og det har danske forhandlere forstået at udnytte.
Selvom der er mange brugte til salg, og selvom omsætningen er stor, vil udviklingen fortsætte i år, forventer markedsanalytikeren.
Blandt dyrere brugte elbiler er prisudviklingen også markant. I analysen er bl.a. Audi e-tron og Mercedes EQS med, og de gennemsnitlige brugtpriser på dem faldt i 2024 med henholdsvis 208.000 og 274.000 kr. Mercedes EQE blev sat 122.000 kr. ned.
De 20 modeller med størst værditab i 2024
Tallene er gennemsnitspriser.
Mærke og model | Pris i dag | Prisfald i 2024 |
Audi Q4 e-tron | 322.000 kr. | 41.000 kr. |
Audi e-tron | 571.000 kr. | 208.000 kr. |
BMW iX3 | 463.000 kr. | 51.000 kr. |
BMW i4 | 392.000 kr. | 49.000 kr. |
Cupra Born | 242.000 kr. | 45.000 kr. |
Fisker Ocean | 310.000 kr. | 152.000 kr. |
Ford Mustang Mach-E | 305.000 kr. | 61.000 kr. |
Hyundai Ioniq 5 | 321.000 kr. | 55.000 kr. |
Mercedes EQB | 372.000 kr. | 103.000 kr. |
Mercedes EQE | 482.000 kr. | 122.000 kr. |
Mercedes EQS | 988.000 kr. | 274.000 kr. |
Peugeot e-208 | 177.000 kr. | 38.000 kr. |
Polestar 2 | 281.000 kr. | 64.000 kr. |
Renault Megane E-Tech | 257.000 kr. | 43.000 kr. |
Skoda Enyaq | 304.000 kr. | 47.000 kr. |
Tesla Model 3 | 271.000 kr. | 39.000 kr. |
Tesla Model Y | 285.000 kr. | 55.000 kr. |
Volvo XC40 | 282.000 kr. | 46.000 kr. |
Volkswagen ID.3 | 241.000 kr. | 43.000 kr. |
Volkswagen ID.4 | 282.000 kr. | 59.000 kr. |
Kilde: bilbasen.dk |
Af redaktionen