23 procent af alle Tesla Model 3 årgang 2020 dumper i synshallerne. Dumpeprocenten for de øvrige elbiler er nede på ni pct.
Bremser, lygter, aksler, hjul og styretøj er de ømme punkter, når Tesla Model 3 årgang 2020 kører til syn. Tal fra Færdselsstyrelsen viser, at ud af de 4.668 Model 3, der var gennem synshallerne fra 1. januar til 21. november 2024, dumpede 1.051. Det svarer til en dumpeprocent på 23 procent.
Gennemsnits-dumpeprocenten for alle øvrige elbiler var helt nede på ni pct., viser tallene. I alt var 28.000 elbiler til syn i perioden.
Tesla Model 3 blev lanceret i Danmark i 2019, og 2024 var det første år, hvor modellen for alvor mødte op i synshallerne til periodisk syn. FDM Test & Bilsyn har analyseret Færdselsstyrelsens tal, og områdechef Lone Otto fra FDM’s tekniske rådgivning er klar i spyttet.
“Det er en rasende høj dumpeprocent for Tesla Model 3, som Færdselsstyrelsens synsdata afslører, men det er desværre ikke noget, som overrasker os. Tallene indikerer, at kvaliteten og holdbarheden af Tesla Model 3, i hvert fald de første årgange, ikke er på niveau med andre bilmærker.” siger hun.
Tre gange så mange fejl
Der blev fundet 1.392 fejl på de Tesla Model 3 årgang 2020, som blev synet. Det svarer til 0,3 fejl pr. synet bil. Omregnet svarer det til tre gange så mange fejl på Model 3 sammenlignet med de andre elbiler, der blev synet.
Da tyske TÜV i november 2024 gjorde status over kvaliteten på 10 millioner biler, som passerer gennem de tyske synshaller, dumpede Tesla Model 3 også med et brag. De solide og omfattende data fra Tyskland viste, at uanset om Teslaen var to eller fem år gammel, var den behæftet med mange fejl.
Budskabet fra TÜV’s tekniske eksperter er sammenfaldende med FDM’s. Nemlig at ideen om, at elbiler kræver mindre vedligeholdelse end fossildrevne biler, er lidt af en skrøne. Elbilens drivlinje kræver mindre vedligeholdelse, og den indbyggede elektroniske overvågning holder øje med meget og fortæller, når noget er galt. Men elektronikken holder ikke nødvendigvis øje med chassiset (hjulophæng, affjedring og bremser, red.). Og det er dér, Tesla Model 3 fejler i synshallerne.
Få tjekket bilen inden syn
I år skal 45.000 elbiler til syn for første gang. Blandt andet den første årgang af Model 3’s storebror, Model Y.
“Vi har ingen grund til at tro, at yngre årgange af Tesla Model 3 vil adskille sig væsentligt fra årgang 2020, når det gælder fejl og dermed også dumpeprocent. Mere spændende bliver det at se, hvordan Tesla Model Y vil klare sig,” siger FDM’s Lone Otto.
Tesla yder fire års mekanisk garanti, og da biler skal synes første gang, når de netop er fire år gamle, bør man underkaste sin bil en grundig gennemgang inden første synsdato.
Men man skal ikke vente med at få serviceret sin elbil, til den nærmer sig sin fire års fødselsdag. Alle biler bør løbende serviceres, hvor bilens generelle tilstand, især bremser, hjulophæng og styretøj, kontrolleres. Det gælder uanset bilmærke, eller om bilen overhovedet har et fast serviceinterval, lyder FDM’s råd.
Det britiske nyhedsbureau Reuters gennemgik for cirka et års tid siden de problemer, som Tesla har med kvalitet. Den historie kan læses her.
Af redaktionen