Topchefen mener ikke, at tiden er til Aston Martin-elbiler. Måske først i 2030. Her og nu er der mere fremtid i en bil med V12-motor.
Ferrari gør det. Porsche gør det, og Jaguar gør det. Men Aston Martin? Nej, ikke lige nu. For Aston Martin-kunderne er ikke nødvendigvis klar til elbiler endnu. Mener topchefen.
En elbil, planlagt til lancering i år, blev for et års tid siden udskudt til 2026. Nu er udsigterne ifølge topchef Adrian Hallmark, at kalenderen måske viser 2030, før den første elektriske Aston Martin triller ud.
Adrian Hallmark tiltrådte for et år siden. Han blev hyret, fordi det hæderkronede britiske mærke hænger voldsomt i bremsen og har brug for en hård hånd og en fast kurs for at blive en god forretning. I Aston Martins 112-årige historie har økonomiske trængsler oftere været dagens uorden end det modsatte.
Tiden taler for elbiler, men …
Et interview med Automotive News for nylig handlede først og fremmest om økonomi, men i et par sidebemærkninger fik Adrian Hallmark sat ord på sine tanker om elbiler. Aston Martins kunder er en eksklusiv flok, både i antal og velstand. Hvis kunderne får at vide, at de formentlig aldrig mere vil kunne købe en Aston med V12- eller V8-motor, kommer de ikke til at tage elbiler til sig, mener han.
Essensen af Hallmarks budskab er, at der ikke findes noget bedre middel til at gøre en milliardær vred, end hvis man fortæller ham, at der er noget, han ikke kan få. Underforstået: Hvis han aldrig igen kan få en V12-motoriseret Aston Martin, men kun en Aston Martin-elbil, så vender mange af dem mærket ryggen.
Hallmark medgiver dog, at tiden taler for elbiler, og at de nok skal komme. Men tempoet skal skrues lidt ned. Så Aston Martin-kunderne kan vænne sig til tanken.
Få eksklusive modeller
Antallet af mennesker, der har råd til en Aston Martin, er ifølge Hallmark firedoblet de seneste to årtier, og flere kunder er villige til at punge stort ud for at få en DB12 (foto øverst) eller SUV’en DBX.

Adrian Hallmark har tidligere været topchef hos Bentley, hvor han stod i spidsen for en økonomisk hestekur, der bragte Bentley på ret køl. Og det er dét kunststykke, han er udset til at udføre hos Aston Martin. Et af midlerne er få, men meget eksklusive modeller i et meget begrænset antal. Det er dog nødvendigt at nedbringe omkostningerne, og produktiviteten skal effektiviseres, siger han.
I 2024 solgte Aston Martin kun 6.400 biler – i hele verden – men Hallmark mener ikke, at et tal på for eksempel 13.000 er nødvendigt for rentabiliteten. Et kortsigtet mål for de kommende år på 7.000 biler om året vil sagtens kunne hænge sammen, hvis bilerne er eksklusive nok. Og med enten V8- eller V12-motor.
Magten ligger hos fire storaktionærer
Flere ejere står i dag bag Aston Martin Lagonda Global Holding. De fire største aktionærer er den schweiziske milliardær Ernesto Bertarelli, som ejer knap 28 procent af aktierne. Canadiske Lance Stroll ejer knap 25 pct., er bestyrelsesformand og ejer også Aston Martins Formel 1-team. Saudi Arabian Public Investment Fund har 18 pct. af aktierne, og den kinesiske bilproducent Geelys topchef, Eric Li, har 15 pct. af aktierne. Geely ejer både Volvo og Polestar.
Blandt de øvrige aktionærer er bl.a. Mercedes-AMG, der leverer motorer til Aston Martin. De har knap otte pct. af aktierne, og den amerikanske elbil-producent Lucid sidder på tre pct.
Af redaktionen