Audi vil være finere og dyrere

audi premium

Audi lægger strategien om. Mærket ser op til Bentley og har flere topmodeller på vej, der skal være mere premium.

For en nysgerrig biljournalist har udviklingen været tydelig længe. Audi er ikke længere verdensmester i det svært definerbare begreb ’finish’. Altså kunsten at lave overflader, samlinger og greb, der bare er lidt lækrere at se på og røre ved end i alle andre biler. I stedet har Audi bevæget sig mod en mere mainstream kvalitetsoplevelse, som selv kinesiske biler matcher uden problemer i dag.

Det gør Audi mere tilgængelig – læs billigere – men også mere sårbar. For hvis VW-koncernens premium-mærke ikke for alvor er premium, hvad er det så? Og hvorfor skal man købe en Audi, hvis en Skoda er lige så ’lækker’?

Overhalet af BMW og Mercedes

Audi ved det godt selv. Og nu skal der gøres noget ved det. Audi vil igen opfattes som – om ikke topluksus – så ægte premium. Det forklarer Audis nye chef for England, Jose Miguel Aparicio i et åbenhjertigt interview med det britiske bilmagasin Auto Express.

”Vi tager et skridt op i forhold til kvalitetsoplevelse, der skal øge prestigen, ‘vil have’ faktoren og opfattelsen af mærket og vil fokusere mere på kvaliteten end kvantiteten af vores forretning.”

Skiftet i strategien kommer efter et vanskeligt år, hvor Audi måtte se ærkerivalerne trække fra i overhalingssporet. BMW solgte 2,2 mio. biler globalt sidste, år, Mercedes knapt to. Audi-salget dykkede 12 pct. til mere beskedne 1.671.218 biler.

Samtidig er Audi udfordret af kineserne, der buldrer frem med elbiler, som Audi især har svært ved at sælge på det vigtige, tyske hjemmemarked.

Bedre kundeoplevelse

Løsningen er at rykke en division op, hvor man kan sælge større, lækrere og ikke mindst dyrere biler. Det gælder allerede for de nye udgaver af modeller som A6 som både fossil- og elbil og den mellemstore SUV Q5.

”For at lykkes, skal vi øge attraktionen ved mærket. Det handler om produktudvikling men også om at tilbyde en premium kundeoplevelse. Vi taler om evolution, om at rykke opad,” forklarer Jose Miguel Aparicio.

Ifølge Aparicio er der plads til Audi lige under i VW-familiens absoluttet luksusmærke Bentley. At rykke mærket op mod Bentley vil kræve ”justeringer af kundeoplevelsen sammen med vores forhandlere,” siger han.

Mulighed og trussel

Ifølge Audis chef i England giver omstillingen til elbiler særligt gode muligheder for at flytte opfattelsen af et bilmærke som Audi. Omstillingen er både en mulighed og en trussel.

”En ny æra begynder, og reglerne ændrer sig, så vi kan ikke gå ud fra, at dem, der tidligere var premium også vil være vinderne i fremtiden – vi skal gøre os fortjent til den status,” siger Jose Miguel Aparicio.

Dermed åbner han døren for, at mere overdådige Audi-modeller som konceptbilerne Grandsphere, Skysphere og Urbansphere (billedet) kan blive til virkelighed. De kan ikke bare afløse nuværende topmodeller som limousinen A8 og flagskibs-SUVerne Q7 og Q8, men også rykke Audi et reelt skridt op af rangstigen.

Og atter gøre Audi til mærket med bedre finish end alle andre…

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here