BYD overrasker med pris på ny elbil

Til priser fra 220.000 kr. bliver BYD Atto 2 dyrere end forventet. Varmepumpe er standard, men lynlade-effekten er markedets laveste.

Der var forventninger om et ægte kinesisk knaldtilbud, da BYD løftede sløret for crossoveren Atto 2 i januar. Den 4,3 meter lange elbil er ganske vist et nummer større end Danmarks billigste elbiler som Citroën ë-C3 og Hyundai Inster. Men med et beskedent batteri på 45 kWh og 312 km rækkevidde, burde BYD kunne komme tæt på de mindre konkurrenter.

Det lykkes ikke helt. BYD Atto 2 koster fra 220.000 kr. i basisudgaven Active. Der til gengæld er godt udstyret med bl.a. varmepumpe, 10-tommer rotérbar infotainmentskærm, parkeringssensor, bakkamera, navigation, trådløs Apple CarPlay, LED-lygter, panoramaglastag samt elektriske justérbare forsæder i kunstlæder.

For 235.000 kr. rykker man op i topmodellen Boost. Her er varme i rat og forsæder, en større 12,8 tommers skærm, trådløs opladning af mobiltelefon, p-sensor foran og 360-graders kamera.

Med priserne placerer BYD Atto 2 sig et godt stykke over de billigste elbiler i Danmark, der fås ned 180.000 kr. Ja endda 170.000 kr., når man tager det aktuelle kampagnetilbud på MG ZS EV med i regnestykket. Det tyder på, at EU-tolden på kinesiske elbiler alligevel bider på en nyhed som Atto 2.

Langsom lynladning

Begge udgaver har såkaldt V2L, der gør det muligt trække 220 volt strøm ud af bilen. Så er der strøm til den bærbare, til opladning af det elektriske løbehjul eller måske den elektriske vandkoger. Der er også karaoke-funktion, så man kan underholde hinanden, mens man lader. Endda med flere sange på dansk.

Der er dog en vis risiko for at blive hæs, hvis man giver den karaoke-gas under opladningen. BYD har nemlig frigivet specifikationerne for lynladning – og de overrasker også. Max ladeeffekt er usædvanligt beskedne 65 kW. Til trods for, at BYD Atto 2 er en ny model, har den altså markedets laveste lynlade-effekt. Ifølge BYD tager det 37 minutter at lade det beskedne batteri fra 10-80 pct.

Større batteri

BYD Atto 2 vil altså kræve en del tålmodighed på lange køre ture. Måske bliver det bedre, når Atto 2 som lovet kommer med et større batteri. Det vil i hvert fald øge rækkevidden. Et bud kunne være, at Atto 2 får det samme batteri som findes i den lidt større Atto 3. Det er på 60 kWh og giver 420 km rækkevidde i Atto 3. Det større batteri tager også op mod 110 kW i en lynlader. Ladetiden fra 10-80 pct. er dog stadig til den langsomme side: 35 min. ifølge BYDs egne oplysninger.

Til gengæld får de første 50 kunder, der køber Atto 2, ét års gratis ladestrøm fra Clever med i købet.

BYD Atto 2 får Danmarkspremiere 8. marts. Læs meget mere om bilen her. 

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here