Stellantis har 14 bilmærker. Flere sælger så dårligt, at en ny chef skal træffe ’stærke beslutninger.’ Alfa, Lancia og DS er i farezonen.
Der er dømt stoleleg hos Stellantis-koncernen. I dobbelt forstand. Efter at den tidligere chef Carlos Tavares fik sparket sidste år, leder Stellantis efter en ny chef. Ifølge nyhedsbureauet Reuters indtager man kun chefstolen hos Stellantis, hvis man har en klar idé om, hvad man vil med de hele 14 bilmærker i koncernen. Herunder om nogle af mærkerne skal parkeres på bilkirkegården, så de andre bedre kan trives.
Dermed er der også lagt op til stoleleg for de 14 bilmærker i fransk-italiensk-amerikanske Stellantis: Abarth, Alfa Romeo, Citroën, Chrysler, Dodge, DS, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, RAM og Vauxhall.
Det er mange mærker – og flere af dem har underpræsteret i mange år. Generelt er Stellantis presset på økonomien, af en langsom omstilling til elbiler og voldsom konkurrence fra Kina. Noget skal ske.
Kun de stærkeste overlever
Fyrede Carlos Tavares var godt klar over det. Han forudså, at netop omstilling til elbiler og kinesisk konkurrence ville udkonkurrere flere europæiske mærker. At europæisk bilindustri ville komme i en ’Darwin-agtig’ situation, hvor kun de stærkeste ville overleve.
Omvendt kunne Tavares ikke få sig selv til at nedlægge et eller flere af sine egne mærker i Stellantis. Til trods for, at mærker som Alfa Romeo, DS og Lancia hver især tog så lidt som 0,3 pct. af det europæiske marked sidste år.

Nu lyder det som en bunden opgaven for Tavares’ afløser at rydde op i mærkerne og muligvis pensionere flere af dem.
Den nye topchef skal ”være klar til at tage stærke beslutninger,” siger Fabio Caldato fra firmaet Acomea SGR med aktier i Stellantis til Reuters.
Tre svage led
”Hvis jeg ikke tænker med hjertet men som investor, ville jeg se det som noget meget positivt, at den nye chef er fast besluttet på at vurdere mærke-udvalget.”
Ifølge Reuters udpeger flere analytikere især tre mærker som Stellantis-familiens svage led: Førnævnte Alfa Romeo, DS og Lancia. Alle tre lider af lavt salg og begrænset udvalg af modeller, der typisk har adskillige år på bagen. Det gør dem svære og kostbare at bygge op igen.
Endelig er Europa udsat for svære markedsforhold med trusler om øget told fra USA, kinesisk konkurrence og vanskeligheder med at få især det sydeuropæiske hjemmemarked til at omstille til elbiler.
Chrysler og Dodge på kanten
I USA har Stellantis-mærker som Jeep og pick-up specialisterne RAM det udmærket. Chrysler er dog stort set svundet ind til blot at sælge MPVen Pacifica, mens Dodge i dag tilbyder en SUV, en crossover og muskelbilen Charger, der nu er blevet elektrisk. Derfor lever Chrysler og Dodge livet lidt mere farligt – også fordi der vil være en vis logik i at lade dem blive opslugt af henholdsvis Jeep og RAM.
Her og nu er Stellantis på vej med en offensiv med nye eller faceliftede modeller – de fleste elektriske – frem til og med 2025. Om det er er nok eller der skal luges ud i mærkerne, skal den kommende topchef være med til at bestemme. Stolelegen er kun lige begyndt.