EU vil tillade udsættelse af CO2-bøder

EU-Kommissionen foreslår, at bilproducenterne ikke behøver betale CO2-bøderne til EU i år, men at de kan vente et år eller to.

EU-Kommissionen kommer nu med en håndsrækning af de helt store til den europæiske bilbranche. De massive CO2-bøder på op mod 15 milliarder euro (knap 112 mia. kroner), som den europæiske bilbranche står til at skulle betale allerede i år, kan nu blive udsat til 2026 eller 2027.

“Det er tid til at handle,” siger EU-Kommissionens tyske formand, Ursula von der Leyen, til blandt andet Die Zeit. 

“Der er et tydeligt behov for mere fleksibilitet angående CO2-målene,” siger hun også. 

Von der Leyen understreger ifølge Die Zeit, at bilproducenterne stadig skal opfylde EU’s krav til maksimal CO2-udledning. Men med udsættelsen “får de mere spillerum”.

Med EU’s elastik slipper bilproducenterne for at betale CO2-bøder i år. De kan så nedbringe eller helt fjerne 2025-bøderne ved at udlede endnu mindre CO2 næste år og i 2027. På en måde kan man sige, at de “låner” en vis kvote, hvis de så til gengæld kan gå under kravet de kommende år.

CO2-bøderne regnes ud på grundlag af det enkelte bilmærkes gennemsnitlige udslip. Det må ikke overstige 93,6 gram pr. kilometer. For hvert gram over skal bilproducenten betale 95 euro (710 kroner) pr. solgt bil i bøde til EU. Alene for Volkswagens vedkommende betyder det en bøde i år på mere end 1,5 mia. euro (ca. 11 mia. kr.) i år.

13 millioner mennesker berørt

Bilproducenternes lobbyister og store bilproducerende EU-landes politikere har gennem længere tid forsøgt at presse EU-Kommissionen til at slække på CO2-kravet. Selvom bilproducenterne i flere år har været klar over, at skærpelsen ville træde i kraft i år, er omstillingen ikke lykkedes. 

Ifølge EU’s målsætning skal godt 20 procent af bilproducenternes salg i år være elbiler, hvis de skal slippe for CO2-bøder. Ifølge nyhedsbureauet Reuters var omkring 13,6 pct. af alle solgte biler i 2024 elektriske.

13 millioner mennesker er ansat i den europæiske bilindustri. Industrien udgør omkring syv procent af Europas samlede bruttonationalprodukt (BNP).

Presset fra flere sider

Kritikere vil hævde, at bilproducenterne har sovet i timen og ikke gjort deres hjemmearbejde godt nok i forhold til at skubbe til udviklingen af elbiler. Andre vil mene, at incitamenterne – også kaldet statsstøtten – fra de enkelte EU-lande og EU generelt har været utilstrækkelige til at kunne holde tempoet.

Derudover er europæerne presset af de mange statsstøttede elbiler fra Kina, af inflation og stigende udgifter til materialer. Lige nu frygter producenterne også konsekvenserne af mulige toldafgifter fra USA.

I 2024 faldt det generelle salg af elbiler i Europa, og stort set alle bilproducenter har bebudet, at man skruer op for produktion og salg af benzinbiler, især opladningshybrider. 

EU-Kommissionen ønsker med sine CO2-krav og 2035-kravet om forbud mod salg af fossildrevne biler, at de europæiske bilproducenter intensiverer udvikling og produktion af elektriske køretøjer. Det er nødvendigt for klimaet, men også nødvendigt for at kunne konkurrere med især de massivt statsstøttede kinesiske producenter.

Ifølge Reuters steg aktierne for de tyske bilproducenter Volkswagen, Mercedes-Benz og BMW kort efter EU-Kommissionens udmelding.

Onsdag offentliggør EU-Kommissionen sin handlingsplan for bilindustrien. For at kunne træde i kraft skal EU-Kommissionens forslag godkendes af både EU-Parlamentet og EU’s medlemslande.

Af redaktionen

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here