Ved at skrue ned for udviklingen af elbiler og skrue op for produktionen af benzinbiler risikerer Europa at åbne en ladeport for Kina.
De europæiske bilproducenter er alvorligt presset fra mange sider. Men nedprioritering af elbiler og en satsning på benzinbiler er en helt forkert vej at gå. Resultatet kan blive, at i kampen om verdensherredømmet taber Europa yderligere terræn. I yderste konsekvens overlader man det hele til Kina.
EU-Kommissionens forslag mandag den 3. marts om at tillade en udsættelse af CO2-bøderne og dermed give grønt lys til produktion af flere fossildrevne biler trækker også i den forkerte retning.
To store europæiske organisationer, ChargeUp Europe og E-Mobility Europe, opfordrede så sent som i slutningen af sidste uge EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, til ikke at give efter for det pres, som bilproducenternes lobbyister og store bilproducerende EU-landes politikere har udsat Kommissionen for.
“Det er på tide, at Europa satser helhjertet på elektriske køretøjer. Adskillige hundrede tusinde arbejdspladser afhænger af, at vi gør det rigtige,” sagde Chris Heron, generalsekretær i E-Mobilty Europe.
Kina øger forspringet
Allerede inden EU-forslaget om at udsætte CO2-bøderne havde stort set alle producenter besluttet at øge produktionen af fossildrevne biler. Først og fremmest opladningshybrider
Men når fokus fjernes fra elbiler, vil det ifølge ChargeUp Europe og E-Mobility Europe forsinke europæernes udvikling af elbiler til skade for konkurrenceevnen. På meget kort sigt vil det give de massivt statsstøttede kinesiske bilproducenter endnu bedre muligheder for at øge salget af elbiler i Europa og skaffe sig markedsandele.
Fuld fokus på elbiler er den eneste vej frem. Ellers kan den europæiske bilindustri på lang sigt ikke tilkæmpe sig et globalt forspring. At stå fast og 100 procent dedikere sig til elbiler nu er nødvendigt, siger Chris Heron fra E-Mobility Europe.
Af redaktionen